Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Läser vi samma tråd? TS skriver att hästen varit ett veterinärt forskningsobjekt för en artikel, dvs den stått under veterinär uppsikt. Räcker det med den som fortlöpande studerar den eller ska hon koppla in fler, hur många? TS har även redan sagt att det ska göras ett UL av benet, ska det göras UL på fler ben eller vad menar du?Så du menar att senorna är överflödiga? Eller vad menar du med ridbara, en ridbar häst för mig är en häst som går att rida. Mer än att skritta lite lugnt på alltså.
Sen tycker jag fortfarande att det låter väldigt konstigt att hästen efter bara 3 månader är helt smärtfri när senan är helt av. Det känns på något vis inte rimligt. Hästar behöver ju inte halta för att känna en av en skada och det är svårt att påvisa ett smärtfritt tillstånd. Det låter i mina öron som ett ganska smärtfullt tillstånd men det kanske det inte är.
Men är hästen ridbar igen, eller skrittbar så är det ju bara att gratta för det. Kolla med veterinär och gör ett UL och sen är det väl bara att testa att rida, har du tur håller den för skritt.
Läser vi samma tråd? TS skriver att hästen varit ett veterinärt forskningsobjekt för en artikel, dvs den stått under veterinär uppsikt. Räcker det med den som fortlöpande studerar den eller ska hon koppla in fler, hur många? TS har även redan sagt att det ska göras ett UL av benet, ska det göras UL på fler ben eller vad menar du?
Med risk för att låta naiv och blåögd så tror jag att hästar, och djur överhuvudtaget, har en underskattad förmåga att känna på sig vad som behövs för att något som är trasigt ska läkas.
Men vi låter dem inte. Vi begränsar och sätter upp regler. Ibland måste vi det förstås, men ofta tror jag att naturen och djuren har fantastiska förmågor till läkning, om vi låter dem. Utan stress, utan tanken att "den ska vara ridbar inom ett halvår, annars är det ingen ide".
Nej jag har inga problem med läsförståelsen..du verkar snarare ha. Om Ts har kontakt med veteriäner i nuläget så hade trådstarten varit onödig då veterinären borde kunna avgöra om hästen håller för skritt eller inte.du inte fattar eller inte läser kan jag inte göra något åt det, men om du läser och fattar så undrar jag självklart hur många veterinärer som ska undersöka den och vilka UL som ska göras i ditt tycke?
Min erfarenhet av senskador är att sålänge inte hästen haltar, så ska hästen gå i vanlig hage och med kontrollerade promenader på hårt underlag 1 timma per dag. Visst kan det ta eventuellt lite längre tid att läka och risken finns alltid att hästen gör skadan värre men och andra sidan så blir hästen desto starkare i senan om den får röra sig under tiden den läker. Storlek på hage beror på vilken risk man är beredd att ta helt enkelt.Nyare studier visar också på att rehabilitering av senskador möjligen inte skal behandlas med strikt boxvila utan med mer kontrollerad rörelse.
Jag tror på rehabilitering, inte inspärrning. Man släpper kanske inte ut en senskadad häst i en hage med lera men är det hårt och stabilt underlag ser jag ingen fara.
Jag vet inte vad du kallar för läsförståelse, men det står ordagrant i TS:Nej jag har inga problem med läsförståelsen..du verkar snarare ha. Om Ts har kontakt med veteriäner i nuläget så hade trådstarten varit onödig då veterinären borde kunna avgöra om hästen håller för skritt eller inte.
Är det onödigt och obefogat? I så fall kan vi ju lägga ner hela Buke då du anser att tråden som sådan är helt onödig eftersom Narcissa trots veterinärkontakt vill veta om någon annan har erfarenhet av dylika skador.Är det någon som har erfarenheter av så här svåra senskador?