Häst med feber

linlar1

Trådstartare
Jag har en häst som har gått med feber i 6 dagar nu. Den var uppe på 39,6 i fredags, nere på 37-38 i helgen och har nu gått upp till 39,9 idag. Blodprov har tagits idag av veterinär för analys men jag undrar var ni har för erfarenhet av febriga hästar? Vad tror ni det kan bero på? Hon äter, dricker och bajsar. Visar inga symptom förutom trötthet och mindre entusiasm till maten (normalt slänger hon i sig maten, medan hon pillar i sig den under en längre stund nu). Min andra häst fick feber först, men det gick över på 1,5 dygn. Ingen annan häst i stallet har blivit dåliga än.

Sv: Häst med feber

Jag har en häst som har gått med feber i 6 dagar nu. Den var uppe på 39,6 i fredags, nere på 37-38 i helgen och har nu gått upp till 39,9 idag. Blodprov har tagits idag av veterinär för analys men jag undrar var ni har för erfarenhet av febriga hästar? Vad tror ni det kan bero på? Hon äter, dricker och bajsar. Visar inga symptom förutom trötthet och mindre entusiasm till maten (normalt slänger hon i sig maten, medan hon pillar i sig den under en längre stund nu). Min andra häst fick feber först, men det gick över på 1,5 dygn. Ingen annan häst i stallet har blivit dåliga än.

Precis så har jag en häst som beter sig. Igår kväll hängig, lade sig ner och såg så trött ut. Hade 40,7 . Två timmar senare uppe och åt, 39,3 i feber. Idag på morgonen 40,3, hängig men äter långsamt. Dricker och bajsar...Veterinären sa att vi skulle kolla slemhinnor i munnen och ögonvitorna så de inte var gula. Avvakta och ta tempen regelbundet. Hur har det gått för din häst?? Hur fort får man reda på blodprovet? Nu närmar sig helgen.....Jobbar labben då?

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 148
Senast: Kilauea
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 826
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 971
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare