Hon har fått vila längre perioder, flera gånger. Hon har inte visat att hon skulle va så dålig, longerade efter böj prov när veterinären va där o d syntes endast en liten hälta de va efter böj prov hon va kring 3 gradigt halt.
Hur har hon rehabiliterats sen? Har knäna ultraljudats och röntgas?
Min fröken var fräsch i höstas. Vilade sen nästan 4 månader pga min tidsbrist. Sattes igång försiktigt i februari. Kändes inte helt hundra men inte halt eller ovillig. Avfärdades av de flesta som stel. Jag tyckte det blev sämre i takt med igångsättningen. In på klinik. Initialt ohalt men såg ganska skev och kantig ut på lina. Vet var inne på stel och otränad tills vi böjde. Reagerade högt båda bak, ungefär 2 grader på ena och något mindre på andra. Inget i övrigt. Bedövade bort ena knäet. Förbättring men kom fram en liten tveksamhet ena fram. Böjde om. Klapphalt på det frambenet.
Summa summarum så en sjukt snäll häst som vägrat klaga eller visa problem men som kompenserat tills det inte gick. Inflammation båda bakknäna, samt hovled och kotled ena fram. Behandlad där. På ÅB väldigt mkt bättre, bara aningens markering ett par steg på böjprov ena knäet. Hem på fortsatt kontrollerad igångsättning. Ny koll efter tre v. Ännu bättre på lina och ua böjprov.
Dvs nu är det dags för rehab. Stärka bakdelen och bakknäna. Vilket beräknas ta till hösten. Koll i sommar så det fortsätter åt rätt håll.
Utan rehabdelen är det ganska mkt pengar i sjön att behandlat osv och sen ”tuta och köra som inget hänt”. Hon har inte haft problem i bakknäna förr, hoppat en hel säsong och varit tvärfräsch efter. Men här och nu så är hon inte fullt musklad pga vilan och har haft problem med knäna. Dvs jätteviktigt stärka.
Vila är bra i akut skede, men sen måste hästen stärkas och ffa bakknän är otroligt beroende av muskler som stabiliserar och tar belastningen. Annars är det just lederna som får ta stryk.
Din häst skulle jag vilja se en långsam kontrollerad igångsättning när den är friskförklarad. Och sen ett års rehab. SEN kan man börja fundera på om den har kassa knän eller inte. Men jag skulle säkerställa det inte redan finns irreparabla skador i knäna innan jag började lägga pengar på det...
Och hästar kan absolut dölja saker. Länge. Men de där små tecknen måste man ta på allvar. Särskilt om man vet att hästen tidigare haft problem.