Häst med atros!

Liiindah

Trådstartare
För 2v sen var jag på klinik för att rönkta min 8 åriga valack för att han börja betedde sig konstig i ridningen, det visa sig att han har måttlig atros i båda kotleder fram, vet inte om detta kom som en chock egentligen då hans tvillingsyster också visade sig ha det.. :( . Han är nu behandlad i båda leder pga inflamation nu, han hade även inflamation förra sommaren båda fram och vi ska tillbaka om ca 2v Jag försöker räkna med det värsta men är det någon här som har mer erfarenheter liknande detta?
detta är min drömhäst och skulle vara min tävlingshäst i hoppning. Köpte honom för 2,5 år sen och kanske inte så konstigt att ridningen gått väldigt upp och ner.

Mvh

För 2v sen var jag på klinik för att rönkta min 8 åriga valack för att han börja betedde sig konstig i ridningen, det visa sig att han har måttlig atros i båda kotleder fram, vet inte om detta kom som en chock egentligen då hans tvillingsyster också visade sig ha det.. :( . Han är nu behandlad i båda leder pga inflamation nu, han hade även inflamation förra sommaren båda fram och vi ska tillbaka om ca 2v Jag försöker räkna med det värsta men är det någon här som har mer erfarenheter liknande detta?
detta är min drömhäst och skulle vara min tävlingshäst i hoppning. Köpte honom för 2,5 år sen och kanske inte så konstigt att ridningen gått väldigt upp och ner.

Mvh

Ställ frågorna du ställer här till veterinären ! Artros betyder väldigt olika beroende på grad och var osv. Din veterinär bör svara på det du undrar över ang framtid, användning och belastning osv .

Ställ frågorna du ställer här till veterinären ! Artros betyder väldigt olika beroende på grad och var osv. Din veterinär bör svara på det du undrar över ang framtid, användning och belastning osv .

Vid första besöket sa hon
att alla reagerar ju olika hur dem fungerar med atros så det är klart det är svårt att säga utan det får framtiden avgöra, viktigt med rätt ridning, skoning osv men var mer nyfiken om det fanns andra som råkat ut för detta och hur det gått för dem. Jag räknar nästan mer lr mindre med att få ta bort honom när jag tänker tillbaka när vi haft våra dippar med vägran, bockningar osv, han har säkert haft ont :( så det kan ju typ "bara bli bättre" men får såklart veta lite mer gällande min egna häst efter återbesöket

Jag har en med lindriga artrosförändringar i båda framkotorna. Hon är just förklarad smärt- och inflammationsfri och ska sättas igång. Prognosen för henne är ok som dressyr/hobbyhäst men vi får se om hon håller för hoppning framöver. Det är så individuellt från häst till häst.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 425
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 031
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 483
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 562
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama