Häst med astma?

nexxa

Trådstartare
Någon här som har häst med astma? (antar att även häst kan ha detta..) vad är symtomen? Vad hjälper och vad förvärrar det? Hur underlättar ni det hela?

Tack på förhand!

Sv: Häst med astma?

Jag har en häst med "astma". Han va inne i en period som bara kom helt plötsligt där han hostade ganska mycket i hagen i boxen osv. Vi testade det mesta tex. Byta halmen till spån osv. Det visade sig sen att det bästa vi kunde göra för honom va att byta hans hö till hösilage. Det är så pass att jag förvarar varje öppnad bal i en ombygd frysbox. Vi har 5+ i den och den hjälper hösilaget att hålla sig fuktigt hela tiden och hans astma har minskat jätte mycket. Kommer lite hostningar ibland men inget nämnvärt.

Vet inte alls hur allvarligt det är för din häst men detta hjälpte min. Har även medecin om han får ett anfall.

Någon här som har häst med astma? (antar att även häst kan ha detta..) vad är symtomen? Vad hjälper och vad förvärrar det? Hur underlättar ni det hela?

Tack på förhand!

Utebox, hösilage, blöta kraftfoder, papperströ. Funkar kanon. Inga besvär alls. Men det räcker att hästen bara nosar på lite dammig halm så "viker den sig dubbel".

Haft hosthäst.
Hon fick det jättetufft på våren och sommar framförallt.
Damm och skit.
Så en period på våren kunde man knappt gå 5 meter utan tokhost attack.
Så mycket ute som möjligt, lösdrift kanon!
Vanligt torrt hö har varit rena döden för dom flesta hosthästar jag haft ikring mig.
Hösilage,spån har jag haft som funkat, blött det dock.
Men torv har jag hört ska funka?

hej!
vår gammla häst hade astma och vi blötte först höet(va länge sen)
innan vi började med hösilage och efter hösilaget blev han bra:)han fick antibiotika när han blev sjuk men efter vi började med hösilage slutade han hosta.
så hösilage,vanligt damfritt spån:)och blött krafftfoder.var värst höst och vinter.

Tack för era svar! :)

Upplever ni att man tycker att astmahästen skulle ha "sämre" kondis? och blir lätt flåsig?

min gamla ponny har astma eller pollen allergi, då han hostar så fort björk och gräs pollen kommer och när det är dammigt, på den tiden jag red honom så hade han mycket dålig kondition. och hostade varje gång han sprang ut i hagen och när man galopperade honom. bytade doch till höselage och hostan minskade. fick medicin ett tag men blev ej ngt bättre.

Ja, jätteflåsig och trött blir vår pålle när han har anfall, hostar väldigt sällan något mer än ett par gånger vid igångridning, ibland inte ens det.

Vår ponny blir sämst på våren och sommaren men vi har lyckats hålla honom ganska ok med hjälp av dels kortisoninhalationer samt nu i sommar ett homeopatmedel som heter Rhinoplex 20. Detta har gjort att han klarat sig helt utan kortisonet hela sommaren hittills!!

Han rids fullt ut och har varit pigg och glad hela sommaren, förra året kunde vi hämta honom i hagen och han stod redan och hyperventilerade samt var sååå trött och hängig.

Senast ändrad:

Buck & Eastwick: Tack för era svar! Jag har en hingst sen ca 2 månader tillbaka. Han har gått i mindre rasthagar om 25x15 cm enbart sand och går nu på gräs på ca 1-1,5 ha och jag upplever att han har rätt mycket sämre kondition än de andra, han är bara 4 år. Först trodde jag det var för att han gått så litet och aldrig motionerats och därmed blev flåsig av att springa på så stora ytor,men man tycker ju kondisen skulle förändrat sig, vilket den har lite.

Jag upplever honom att bli snabbt och lätt flåsig. Han står inne om nätterna, i utebox äter hösilage men står på halm, bör jag byta strö i hans box? Halmen är fin o dammar inte. Men han verkar "allergitrött" nu är det snart dags och kastrera också och då blir det en titt på detta med. Jag är dock lite "rädd" för just kortisonbehandlingar då det kan ge utslag för mycket annat..

Ett bra tips kan också vara att se till att minimera damm - rykta hästen med dammsugaren istället för att borsta av "pansarlaget" :idea:

Vi fick rådet att ställa honom på torv i stället för halm men det gav ingen effekt alls förutom att han började äta på väggarna så nu är han tillbaka på halm igen, så länge den är välbärgad tror jag inte vår ponny har ont av det. Jag upplever att han är främst pollenallergiker. Mögel är väl alla mer eller mindre allergiska emot.

Tack för era svar! :)

Jag ska blanda spån och torv i hans box (torvmix) och se om det gör en skillnad,kanske jag får samma dilemma som dig Eastwick men vil ge det en chans :) I övrigt skall han snart kastreras och då ska vi göra en ordentlig undersökning kring detta också tänkte jag

jag hade min gamla på spån tills för ngn vecka sedan då jag bytade till halm. det blev inte så stor skildnad, men jag sopar aldrig när han är inne och tar in honnom minst en halvtimme efter att jag strött, för att undvika att det dammar för mycket. provade torv en gång med han åt upp det så vi bytade till spån^^.

Hur rena blir hästarna av dammsugare frästen? Blev lite nyfiken :D

Jättefina! Om min häst hade varit Indianer, hade den säkert kallats för "Vandrande Lerhög"....:D Själv har jag också astma och jag skulle aldrig kunde varken ha häst eller rida om jag skulle borsta min Vandrande Lerhög på vanligt sätt. Med dammsugaren är han gullende ren efter 2-3 minuter oavsett hur tjock "pansarlag" han har varig så vänlig att införa sig :D

Efter 20 år med en sånn här ryktmannick blir man rejält bortskämd ;)

ha ha om jag satt på damsugaren bravid den gamla gubben så skulle han fått en hjärt-attak, jag nöjer mig med att ryckta honnom ute eller ha alla dörrarna öppna så det blir ett rejält drag i stallet(:

blir dem blanka också..låt säg att hästen är grådammig på baken, försvinner det? ;)
kan du inte lägga ut bild på din nydammsugade häst? :D

Liknande trådar

Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
384
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
710
Senast: Stålvilja
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023