Häst mat svälla länge

Hörde följande historia för ngr år sedan ..
Ridskolans hästar började snubbla och bli ostadiga. Problemet kom och gick och blev värre mot slutet av veckan. Det blev etter värre när det var varmt ute! Mystisk sjukdom? Alla var förbryllade tills ngn kom
på att man lade hela veckans ranson av betfor i blöt på måndagen för att underlätta …
Minns att en stallägare i ett stall jag har stått i, för måånga år sedan, hen brukade blötta på en hel hink (typ 12 liters) med betfor. Där tog hen till sina hästar morgon och kväll. Hen fyllde bara på med mer betfor vart efter det gick åt.
Stank om den hinken...
Hen kunde inte förstå varför jag vill göra ordning min hästs betfor själv varje dag...

Nä...? Finns ju snabbvarianter som Kwikbeet och liknande, men vanlig betfor skulle jag aldrig ge efter några minuter. Minst 1 timme skriver de själva på sin egen sida.
Fastr det stämmer inte. Vanlig betfor är färdigt snabbare än så. Men jag håller med om att några minuter låter kort.

Nä...? Finns ju snabbvarianter som Kwikbeet och liknande, men vanlig betfor skulle jag aldrig ge efter några minuter. Minst 1 timme skriver de själva på sin egen sida.
30 minuter står det på min säck betfor men faktum är att om jag blötlägger i 10 minuter eller i 2 timmar är det marginellt mer vatten som sugits upp efter två timmar. Blötlägger jag 1 dl betfor i 2 dl vatten så handlar det om mindre än en matsked som skiljer. Det viktiga är att betforn inte suger upp saliven i munnen på hästen och därmed riskerar att hästen får stopp.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
574
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 327
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar