Häst klämdes fast i box

Sv: Häst klämdes fast i box

(Ridsport)
Räddningstjänsten kallades till ett stall i Löberöd i Skåne tidigt i morse, efter att en häst fastnat eller klämts fast i sin box.

Läs mer...

Nu står det inte så mkt om vad som hänt i detta fall!?
men att hästar "rullar" fast är ju inte så ovanligt och då är det på med grimman och slita loss hästen som gäller. Stod nligen i ett stall där en häst gjorde detta och stallägaren ringer ägaren till hästen och är förskräckt? Herregud som stallägare skall du klara att hantera såna saker!!!
Men som sagt i detta fall står det ju inte vad som hänt!????

Man är ganska korkad om man går in till en fastrullad häst och ensam försöker få loss den. Givetvis ringer man någon, om inte annat så för att man ska bli hittad snabbt av någon när man ligger nersparkad i boxen om hästen kommit loss och haft panik. Inte ens som stallägare är man odödlig.

Jag har klättrat runt på boxgaller och dragit loss en tinkervalack med longerlinor en gång, men alla stall är inte konstruerade så att man kommer åt hästen uppifrån och ligger de illa så att man som människa inte har fri väg då är det ingen bra ide att vara dumdristig. Att gå in till den hästen var inte ett alternativ... en tinkerhäst vill man inte ha sprattlande över sig då den kommit upp :crazy:

Man är ganska korkad om man går in till en fastrullad häst och ensam försöker få loss den. Givetvis ringer man någon, om inte annat så för att man ska bli hittad snabbt av någon när man ligger nersparkad i boxen om hästen kommit loss och haft panik. Inte ens som stallägare är man odödlig.

:bow:

Säkerhetstänkande är livsviktigt att ha när man håller på med hästar.

Nu står det inte så mkt om vad som hänt i detta fall!?
men att hästar "rullar" fast är ju inte så ovanligt och då är det på med grimman och slita loss hästen som gäller. Stod nligen i ett stall där en häst gjorde detta och stallägaren ringer ägaren till hästen och är förskräckt? Herregud som stallägare skall du klara att hantera såna saker!!!
Men som sagt i detta fall står det ju inte vad som hänt!????

Jag har aldrig lyckats slita loss någon häst som rullat fast, inte ens när jag utan problem slängde upp en 30 kg säck på vardera axeln och absolut inte i grimma! Tänk vilka nackskador det kan ge hästen att ryckas upp när den fastnat.

Nej, man gör inte sådant själv och man får upp hästen genom att lägga förslagsvis longerlinor runt hästens ben och dra ut den en bit, oftast kan de då komma upp själva.

Fast jag personligen skulle ju hellre riskera mitt liv, än riskera någon annans (brandmännen).

Därmed inte sagt att jag inte håller med dig ;)
Att dra loss en häst med grimma låter lite väl mkt önsketänkande..
Dra av något i nacken låter då troligare :angel:

Nej, man gör inte sådant själv och man får upp hästen genom att lägga förslagsvis longerlinor runt hästens ben och dra ut den en bit, oftast kan de då komma upp själva.

Longerlinor is the shit. Man kommer en bra bit från hästen och man får dessutom bättre kraft än med ett kort grimskaft.

Tinkern i mitt fall låg inkilad med alla fyra benen snett upp mot väggen, baken mot en vägg och huvudet mot den andra = ingen chans att få upp honom utan att rulla över till andra sidan. Går man in och försöker rulla en sådan häst MOT sig med 3 meter till smal boxdörr (enda utväg för mig) med risk för det sprattel en häst brukar bjuda på om den kommer loss? Icke.

Ibland gäller det att kunna tänka två steg och se vilka scenarion som kan utspela sig. Visst tog det ett tag att klättra på väggar och "kasta lasso" för att få linorna på rätt ställe, men hästen kom upp utan att någon stod i vägen.

Ber om ursäkt för om jag blir tjatig om detta, men säkerheten är så viktig att poängtera. Det var andra i stallet som ville GÅ IN till hästen och VÄNDA DEN (typ ta ett ben var med grimskaft runt).... :eek: Ibland undrar man hur folk kan klara vardagen med häst när man ens kommer på tanken på liknande. Vafan hade dom gjort när hästen (6-700 kg) kommer rullandes MOT dem i förmodad panik och de ska tävla med hästen om vem som kan hoppa snabbast mot boxdörren?
Vansinne.:crazy:

Senast ändrad:

Hoppas det gick bra för hästen. Vi hade en dramatisk olycka för något år sedan då en lucka i boxgolvet plötsligt gav vika :crazy: Brandkåren fick i princip riva hela boxväggen för att komma åt hästen, som stod på Ultuna i flera veckor efteråt. Vet tyvärr in om den klarade sig eller inte.

En av mina har rullat fast ett par gånger som unghäst. Men eftersom jag har så pass stora boxar så var det inga problem.. Minsta sidan är 3,80, hästen är bara 154.. Men längre linor och lägga dom runt benen som ligger mot väggen och sen ta i och rulla över hästen så är dom snart fria.. Jag skulle dock inte göra det på någon sprättpelle.. Men jag har valt att inte ha några såna heller.. En häst jag hade rullade fast i skogen bland trän.. Den sågade vi loss med motorsåg.. Och hästen låg lugn och sansad..

Visst kan man dra loss en häst ensam som vuxen och ändå tänka på säkerheten! Jag har gjort det flera gånger med linor eller rep, just för att inte behöva vara nära om de "sprallar". Som någon skrev så behövs oftast inte så många centimetrar innan hästen själv reder upp det hela. Att springa och ringa andra som det tar tid innan de kan komma känns inte aktuellt för min del, ju längre tid ju mer stressad häst, och ju större skaderisk... Därför undrar jag också lite mer vad som hänt, för detta är ju inget man normalt behöver räddningstjänst till! Men visst, be careful out there!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En häst fastnade i ett kärr och drogs upp med hjälp av räddningstjänsten. Dessvärre var hästen så medtagen att den senare behövde avlivas.
Svar
2
· Visningar
608
Senast: SiZo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter SOS Alarm meddelar klockan 13:15 att en häst fastnat i en gyttjepöl och inte kommer loss. Platsen är strax söder om Hjortkvarn...
Svar
0
· Visningar
154
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vid 14:30-tiden på tisdagen larmades räddningstjänsten till Jädraån mellan Sandviken och Högbo där en häst hamnat i vattnet utan...
Svar
0
· Visningar
282
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vid lunchtid på onsdagen kom larmet om att en häst fastnat i ett surhål i en hage i Gissjö i Ånge kommun. Hela hästens kropp var till en...
Svar
0
· Visningar
302
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama