Häst jagad och biten av jakthund

Det var för en vecka sedan som en jakthund attackerade och bet en häst i hasorna. Händelsen gjorde att ryttaren ramlade av, hästen jagades ytterligare flera kilometer och både häst och ryttare skadades vid händelsen.
 
Min gissning är att hundägaren gör som andra hundägare i samma sitts som regel gör, skiter i det hela till nästa olycka händer. Vad man nu ska med en sådan jakthund till.

Det tror jag med. Är hunden förövrigt en bra jakthund, tror jag inte ägaren "kasserar" efter en sån här situation. Men jag kanske är fördomsfull.
 
Det tror jag med. Är hunden förövrigt en bra jakthund, tror jag inte ägaren "kasserar" efter en sån här situation. Men jag kanske är fördomsfull.
Jag vet inte hur man kan anse en hund som jagar ifatt och biter kan vara bra, men jag får väl hoppas det är ett vildsvin nästa gång så löser det sig per automatik, fast då är det synd om hunden.
 
Jag vet inte hur man kan anse en hund som jagar ifatt och biter kan vara bra, men jag får väl hoppas det är ett vildsvin nästa gång så löser det sig per automatik, fast då är det synd om hunden.
En jakthund som biter friskt vilt blir snabbt portad från att släppas vid jakt. Det anses som en värdelös hund. Sen finns det ju idioter såklart som tycker det är häftigt med hundar som biter vildsvin men det är absolut en minoritet. Det slutar oftast med skadad hund. Det är ju jaktledaren som är ansvarig för jakten och de vill inte riskera att deras jakt anses oetiskt osv. Jag tycker att det skett en utveckling åt rätt håll.
 
En jakthund som biter friskt vilt blir snabbt portad från att släppas vid jakt. Det anses som en värdelös hund. Sen finns det ju idioter såklart som tycker det är häftigt med hundar som biter vildsvin men det är absolut en minoritet. Det slutar oftast med skadad hund. Det är ju jaktledaren som är ansvarig för jakten och de vill inte riskera att deras jakt anses oetiskt osv. Jag tycker att det skett en utveckling åt rätt håll.
Jag har hört samma, man vill inte ha med den typen av hundar.
 
Den kommer sannolikt att avlivas om den inte fungerar vid lösjakt.
Beroende på ägare.
Är ägaren eftersöksjägare så kan den ev få jobba med det
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter En jakthund ska ha bitit en häst under hösten 2023. Hästen skadade sig och ryttaren ramlade av i samband med händelsen. Länsstyrelsen...
Svar
9
· Visningar
1 198
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under hösten 2023 tränade en man med sin jämthund lös i skogen, varpå hunden bet en häst. Detta resulterar i att han nu måste jaga i koppel.
Svar
0
· Visningar
166
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två ryttare till häst har i två separata händelser blivit jagade och attackerade av hundar när de ridit på stranden i Storbritannien de...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 570
Senast: Lingon
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 934
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp