Häst i "vagga"...??!

M

min_salmiak

Hoppas att någon kan hjälpa mej med detta... Om det kanske är någon som har något mer att berätta om detta, om det finns något annat alternativ än "vagga" eller avlivning... som kanske varit med om detta???
:confused:

Min systers vbltravare är 8 år och har en längre tid haft problem med bakknäna...Hon har varit hit o dit med honom men ingen har hittat det riktiga felet..Men nu har en röntgen visat PÅLAGRINGAR PÅ SKANKBENET! Han går nu på fenylbutazon och visar förbättring av detta.. Om två veckor ska hon tillbaks till VET med honom för o se vart hans framtid bär av.. Dom har sagt att man kan skrapa bort det, men att han då får "hänga i vagga" i sex månader, vilket man ju inte tycker är sådär jättesnällt att göra mot en väldigt aktiv häst...:( Annars är det avlivning som gäller....

Eller???!!!
Är det någon som vet något om detta...?SNÄLLA, kom med era tankar, råd, tips, etc....Så kan man ju höra med VET nästa gång hon ska dit...:crazy:

Sv: Häst i "vagga"...??!

OK, pålagringar på skankbenet.
Var på benet?
Mot knät men inte i leden?
Mitt på benet borde det ju inte vara :confused:

Vagga så länge är nog ingen lysande ide.
Brukar sluta i magproblem mm.

Om de kan göra titthålskriurgi, om det nu är en led, så brukar konvalecensen gå bra. Sjukhage.
Har själv gjort artroskopi i knäled på min gamla ft häst och det gick bra. 3 mån konvalecens varav 10 dagar i sjukhage innan han fick gå i större.

på knäet om man säjer..
titthålskirurgi säjer du??? men...de är inte leden, utan på själva benet, inuti knäet...:crazy:
hehe...svårt o förklara... man kan säja en att det liksom börjat växa ben, på benet..:confused:

Jag hade min häst stående på Strömsholm i hängmatta i 4 månader och detta för att man inte informerade mig om att det skulle ta den tiden och skulle aldrig utsätta någon häst för det igen för det sätter sina spår i deras psyke även om de kan se ut att må bra för stunden i mattan ...

Säger helt klart nej till att man behandlar djuren på detta sätt och man ska nog fråga sig som djurägare om inte hästen då faktiskt använs som djurförsök ..

Mia

ja precis...de är ju inte ett så trevligt liv liksom och det är de hon vill och kommer att undvika! men vi undrar om det finns några andra alternativ...!?!?! men de verkar inte se så ljust ut....:cry:

man vill ju göra allt man kan för o få ha honom kvar i livet.....

Tyvärr måste jag säga att om vagga hade varit enda alternativet förutom avlivning så hade jag tagit bort hästen! Att ett flyktdjur som är byggt för att vandra skall behöva hänga i vagga är grymt! Hoppas det löser sig! :)

Man vill göra allt, och det bör man också, sålänge det inte innebär skada och lidande.
För en häst som vilt går runt typ hur mycket som helst känns det verkligen inte humant att låta den vara nästintill helt stilla i ett halvår :S
Hur skulle du må efter 6 månader om du inte fick gå ifrån din säng tex?

nej men som om jag har sagt att han ska få hänga där..:mad:
jag skulle också då föredra avlivning!!! men jag undrar ju om det finns andra saker att göra....förutom det o avlivning!!!

har läst runt lite nu här på sidorna... tror jag börjar förstå vad detta innebär...
det har alltså, från allra första början, med att göra att lederna är utslitna..? och nu när det blivit pålagringar, är det försent att behandla...hmm...illa...:(

- det finns en massa att läsa på amerikanska sidor om "Barbaro" en kapplöpningshäst som var länge i vagga... alla resurser satsades, men till slut gick det ändå inte.
mer komplicerad fraktur, men ändå. Svårt!

på knäet om man säjer..
titthålskirurgi säjer du??? men...de är inte leden, utan på själva benet, inuti knäet...:crazy:
hehe...svårt o förklara... man kan säja en att det liksom börjat växa ben, på benet..:confused:
Jag fattar inte var problemet sitter. :confused:
Inuti knäet = i leden!
Om det är i leden så bör titthålskirurgi fungera.
Varesig problemet sittet på skankben eller lårben borde dessa gå att nå med titthål, under förutsättning att det är inuti knäleden.

Man får inte tänka på sig själv i detta läget o utsätta hästen för lidande, för det tycker jag det är om de ska stå i hängmatta i 6 månader, det brukar bli besvär med kolik o liknande när de inte kan röra sig. Hade det varit min häst hade jag tagit bort den för att undvika lidande

Hur skulle du må efter 6 månader om du inte fick gå ifrån din säng tex?

Utmärkt - eftersom jag var frisk, men det var egentlgien 12 månader där tiden utanför sängen längdes allt eftersom.

Sedan - lite allvarligare: Det fungerade för mig som människa som kunde aktivera mig med annat liggande på rygg och som FÖRSTOD att det var övergående osv. Det går itet att jämföra djurets situation med en människa. Vi "resonerar" helt olika.

Nej, jag hade nog också tagit bort men kanske först efter att ha hört en annan veterinärs uppfattning och fattat beslutet därefter

Varför inte ta kontakt med veterinär som utför titthålsoperationer? Hade det alternativet funnits när jag var tvingad att slakta min favorit p g av pålagringar, så kanske han varit i livet fortfarande.

Vi har "använt" oss av titthålskirurgi på ett par hundar och med mycket gott resultat. Gamlingen dömdes ut av en vanlig veterinär för flera år sedan, men han är fortfarande med oss och med mycket små ledproblem.
Det är ju en enorm skillnad på ingrepp mellan titthålsoperation och den vanliga kirurgin, fr a när det gäller eftervård och konvalecens. Dessa behövs nästan inte!

LIA

men som jag sagt innan...VI SKA INTE SÄTTA HONOM I VAGGA!!!! jag undrade ju om det fanns nå andra alternativ!!! hur många gånger ska ja behöva säja de..:mad:
*suck*.....

men jag har nu läst en massa om detta...hittade ett bra inlägg...och vet nu varför det blir pålagringar och när det blivit det o gått så pass långt med det, är de nästan inget att "göra åt"...ledbanden är "slut" om man säjer, och då har ben mot ben börjat nötas och då försvarar sej kroppen med o bygga på nytt ben pga förkalkning...

vissa hästar lider inte av det,andra gör de..och detta är vanligt hos travare, att bakknäna tar stryk...det beror på för hård träning för honom redan från 1-2 årsålder,som alla andra travare..syrran fick honom som 3åring och han va då redo för kval...*suck*

Senast ändrad av en moderator:

men som jag sagt innan...VI SKA INTE SÄTTA HONOM I VAGGA!!!! jag undrade ju om det fanns nå andra alternativ!!! hur många gånger ska ja behöva säja de..:mad:
*suck*.....
Ja, titthålskirurgi är ert alternativ.
Vänd er till en skicklig kirurg, finns på de flesta större kliniker.
Ingen vagga utan rehab i sjukhage och promenader.

Vi är ju flera som skrivit det i tråden...

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Relationer Jag vet inte hur jag ska formulera mig för att någon ska förstå jag känner mig så fruktansvärt ensam, har haft en relation i 6 år som...
Svar
10
· Visningar
3 378
Senast: Anders
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 419
Senast: pews1972
·
Kropp & Själ Jag orkar inte göra ett anonymt nick, så ni som känner mig IRL läser på egen risk :D (risk för att endast kunna tänka på min fisse när...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
18 907
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10