Häst i stallet har fått Ehrlichios

W

Willoxx

Skall man vara extra vaksam på övriga hästar ? Om en häst fått det är det kanske troligt att fästingarna i området (går i samma hagar) har denna smitta, dvs risken att de andra får det är stor?!:confused:

Sv: Häst i stallet har fått Ehrlichios

Det är mycket troligt att det är andra hästar som också har smittan, men det man måste gå på är ju symptomen.
Visar ingen häst symptom på sjukdom finns ju ingen anledning att oroa sig. Man kan ju vara uppmärksam på om någon får diffusa hältor eller går ner i vikt, men så länge de är friska så behandlar man inte. Och smittan kan ju komma när som, om provet är negativt så kan ju hästen smittas t ex. veckan därpå.
Var lite extra uppmärksam bara.

Jag tror inte du behöver oroa dig, vi bor mitt i ett mkt erlichia drabbat område, med mkt vilt (hjort) som håller till i våra hagar när hästarna inte är ute (viltet sprider ju tyvärr mkt fästingar).
Vi har nu bott här i 6 år haft mellan 6-9 hästar gåendes i dessa hagar i alla år, iår fick vi vår första akut erlichias på en häst, så sannolikheten att flera skall drabbas bara för att en fått det är liten. Natuligtvis skall man ha det i bakhuvudet att man bor i ett drabbat område och därför vara observant på ett akut insjuknande, dock rör det sig då ofta om hög feber och det brukar man inte missa, när hästen som drabbades kom in med 40 graders feber och inga andra symtom så anade man ju direkt vad som var på gång iom att vi just bor i ett drabbat område och vet påbörjade tom behandlingen redan första dagen innan provsvaret kommit (som sedan kom och bekräftade våra misstankar), det hade man kanske inte gjort i ett annat område.

Håller inte riktigt med om att man inte kan missa själva infektionstillfället.
Är inne på min tredje erlichassjuka häst och i alla tre fallen har ingen märkt något konstigt med hästarna förrän diffusa hältor har börjat uppkomma och i det senare fallet var det vid användning av lugnande medel som misstanke uppstod eftersom hästen svettades enormt (tydligen vanligt vid infektion) när medlet gick ur kroppen. Han har även varit lite svår att hålla i hull ett tag.
Ingen har varit hängig, febrig eller verkat sjuk på något vis innan utan varit pigga och glada.
Man tempar ju inte en häst varje dag om man inte märker att allmäntillståndet verkar nedsatt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
830
Senast: Lucifer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3