Häst i "lös" boggi? SNABBT SVAR ÖNSKAS!

H

hallontuss

Kan man ha en häst stå i boggitransport och sen koppla loss bilen? Jag kommer alltså att lasta och lasta ur hästen med släpet på kroken, men måste byta bil och låta släpet stå med häst i ca 30 min. Funkar det? Det finns inga stödben på släpet, och det måste ju betyda att det går? På enkelaxlade av samma märke är det stödben bak.

Sv: Häst i "lös" boggi? SNABBT SVAR ÖNSKAS!

tror inte att det går. släpet lär ju tippa bakåt om hästen lägger vikt bakåt.. :smirk:

får man fråga varför du ska göra på detta vis?

Gör det inte. Jag har tyvärr bevittnat några idioter som gjorde just vad du undrar över. Hästens skador blev hans död. Det är skrämmande att folk inte använder det organ som heter hjärna!!!!

Kan du inte lasta av sålänge istället? Känns 100 gånger säkrare....

Beror på vilket släp du har.
Jag har ett Fautras, och det är konstruerat så att det går att lasta i/ur hästen utan att ha den på en dragbil.
Det går också utmärkt att koppla bort släpet från bilen när hästen står i det.

Men jag skulle inte våga lita på ngt annat släp med "bara" stödben och göra samma sak.

När jag köpte mitt Fautras var just att man kan ha hästen i det utan att ha det fastkopplat ett av deras säljargument.
Jag har även provat i en rejäl krissituation, och det fungerade utan problem.

Ta med dig ett par klossar och lägg under bak.
Du vevar väl upp draget(?) och har stödet fram där.

Normalt sett ska det vara en viss vikt framtill på draget.

Om hästen håller sig lugn, finns väl ingen anledning att det inte ska fungera?

LIA

Som flera redan skrivit: Nej, det går inte. Du måste ha stödben även på en boggi för att kunna koppla av transporten med häst i.

Skulle aldrig låta en häst stå kvar i ett släp som ej var kopplat till en bil, med stöd ben eller inte!

Att ha häst i släp är ju en risk i sig varför göra den värre?

nej, det kan gå illa om hästen kommer med vikt bakåt, lasta ur istället. :eek:

jo de går nog eftersom de är en boggi, har hasft en tranport stående och träningdslastat en häst i tre månader utan att sätta på bilen, utan den har stått fritt, men läggg en sten fratill bara för säkerhetskull

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
916
Senast: MissFideli
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 851
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila