Häst i hage

N

naturElle

Vad tycker ni? Vad är den bästa lösningen sett från hästens behov?

En häst som står i en mindre hage (rasthage, grus/lera) från tidiga morgon till 17-18 på kvällen, med eller utan hästkompisar i hagen.

En häst som står ensam i en mindre hage (rasthage, grus/lera), 3-4 timmar om dagen.

Jag förstår att vi människor vill att hästen ska få så mycket utevistelse som möjligt men blir hästen gladare om den får stå i en rasthage hela dagen? Oftast så står den ju still ändå o under denna årstiden lär den ju börja frysa även med diverse täcken.

Det ultimata är självklart en stor kuperad gräshage med hästkompisar, där den kan få röra sig o äta hela dagen, vilket hjälper den att hålla värmen.

Tänker jag galet nu??

/S

Sv: Häst i hage

Mina hästar har en stor kuperad gräs/skogshage men dom står ändå o hänger flera timmar av sin ute vistelse... Dom är ute ca 10 timmar om dagen.
Förklara det!?

Mina går på lösdrift och de står och hänger ganska många timmar om dagen, bara för att de kan röra sig så gör det inte det hela tiden.

För att tänka på hästens lungor så är det väl bättre att den får vara ute så mycket som möjligt, det blir ju alltid lite damm i stallet och en häst behöver mycket luft.

Hade jag att välja på rasthage eller rasthage skulle jag definitivt byta stall, skulle aldrig acceptera något annat än en hage som inbjöd till rörelse med stora ytor och träd!

/M

Madelene skrev:
För att tänka på hästens lungor så är det väl bättre att den får vara ute så mycket som möjligt, det blir ju alltid lite damm i stallet och en häst behöver mycket luft.

Hade jag att välja på rasthage eller rasthage skulle jag definitivt byta stall, skulle aldrig acceptera något annat än en hage som inbjöd till rörelse med stora ytor och träd!

/M

:bow: :bow: :bow:

Har min häst på lösdrift med, hästarna står i rasthage vid hälta eller annat obehag, tex isbana så man inte vågar ta den hela vägen till hagen. (De som står inne då vill säga).

Annars är det stora hagar som dom kan springa i som gäller.

Våga vägra rasthagar.
Våga låt en häst vara häst.

wrangler skrev:
Mina hästar har en stor kuperad gräs/skogshage men dom står ändå o hänger flera timmar av sin ute vistelse... Dom är ute ca 10 timmar om dagen.
Förklara det!?

Frågan är om det finns något att äta kvar? Jag har nyligen hyrt ett par hektar skogshage extra intill mina marker, där det finns en massa gammalt gräs kvar. Då blev det fart på dom! Dom står nu nästan aldrig still, utan går och plockar gräs och annat och "pysslar" nästan hela tiden. sen är det en fullständig myt det där, att hästar inte använder lösdrifter, mina hästar sover alltid en stund därinne i lösdriften efter måltiderna.

Om man nu inte har möjlighet att ha större hage än en rasthage så är det bättre att den står ute i den än i boxen.. Lägg hö i olika högar så att den kan gå runt & växla & inte stå stilla hela dagen vid samma hötapp.

Jag ger alltid våra hästar hö i flera högar.. Är dom 4 hästar så får dom minst 8 st högar.. Vi har visserligen stora hagar..

Nej det är väl självklart att de inte springer omkring HELA tiden men de har iaf valmöjligheter i en större hage o tillsammans med kompisar.

Jag har alltid tyckt illa om rasthagar, skulle aldrig vilja sätta min egen häst i en sån. Iaf inte 10 timmar om dagen... En rasthage är ju vad det heter! Tycker inte att den kan erbjuda utevistelse i dess rätta bemärkning.

Mitt ponnysto går tillsammans med 4 andra ston i en stor kuperad hage med träd och en del fria ytor. Vi släppte ihop dem i den hagen för en vecka sedan, innan det gick min häst själv i en hage. Och så lycklig som hon var när hon fick kompisar.. Vi ledde ut dom en bit i hagen innan vi släppte den (är lite trångt vid grinden så vi ville inte att de ska göra upp rangen där ifall någon blir trängd) och redan då vi ledde dem var min häst hur uppspelt som helt. När de sedan släpptes lekte hur länge som helst. ;)

Det tycker jag är det optimala för hästar, att gå i flock eftersom de är flockdjur. I mitt stall är det två valacker som går ensamma, en av dem för att han är hingstig och inte funkar med ston och den andra för att ägarna tror att han är gjord av porslin och inte får gå tillsammans med andra hästar. Den hästen står ensam i ett hörn i sin hage och rör inte mycket på sig under dagen, och det kan inte jag kalla hästliv.. :(

Våra hästar går ute 12-14 timmar om dagen, beroende på vem som har in/utsläpp och vad det är för väder. :)

Mina hästar har relativit stora kuperande hagar där som har att göra med pinnar & annat småplock. Rör sig relativit mkt i hagen och går ute ca 6.00 - 19.00 nu vintertid.

Tycker lite synd om hästarna som står i små grusrutor och knappt kan röra sig ens. Men hellre det är ingen utevistelse alls. Inte bra för dom att stå inne för mkt heller med tanke på hur dammigt det blir i stall vid mockning, sopning, höhantering osv.

Hur stor är det ni räknar till rasthage????
Nu vintertid står Harry i en hage som jag uppskattningsvis tror är ca. 20*20m. Skulle ni kalla det för rasthage???

Harry har då inget problem att röra sig i den, han kan utan problem både trava & galoppera runt där i om han vill (vilket han sällan gör..)

Rasthage är mkt bättre än ingenting. Det är synd om dom hästar som inte får vara ute alls men tyvärr så finns det ju hästar som nästran aldrig får gå ut. min kompis har sin häst i ett stall där hästarna bara får vara ute i en liten liten rasthage, knappt större än två normalstora boxar där de absolut inte kan trava eller galoppera runt, och i den pyttelilla rasthagen får hästarna vara 1 h per dag fyra dagar i veckan, resten av tiden står de i boxen förutom när de rids i ridhuset för det mest. det tycker jag är till gränsen till djurplågeri.

måste bara fråga....vad e bäst o ha hästen...i en stor väldigt jätte lerig hage..eller en liten hage som nästan inte e lerig alls.

som stallägaren säger i de stallet ja e i att hästarna ska vara inne mycke mer bara för dom har tråkigt i hagen..?
har dom inte tråkigare i boxen?
även om de e en liten rasthage är de väl endå bättre o vara i den än i en liten box hela dan?

rasthage 10x10 m med hästkompis i likadan hage bredvid så hellre ute hela dagen än att dom bara är ute 3-4 timmar i samma hage..

dom hästar jag ser som står i liknande hagar (då 8-9 hagar på rad så stor dom inte stilla hela tiden i rasthagen.. dom rör på sig, rullar och sånt.. på ena stället får dom lunch-höet ute och ingen fryser nämnvärt då de flesta hästar klarar att stå stilla ute ända ner till -20.. och skulle någon häst frysa så tar stallarbetarna in den hästen och ser till att den får bli varm inomhus.. (har jobbat själv och tagit in hästar som frusit när det var -27, gissa hur kallt det var i det oisolerade ridhuset aka plåtlådan? -35 minst, gick knappt att andas.. )

har funderat lite.... När är det en rasthage? Vart går skillnaden på vanlig hage och bara en rasthage.
Hagen där min 4 hästar går nu kallar jag rasthage på sommaren går dom i hage = 6 hektar......

Frågan är ju om hästen verkligen blir gladare av att stå i en 10X10 hage hela dagen eller om det är vi människor som vill göra det vi tror är det absolut bästa för hästen?

En häst i det fria rör på sig i stort sett dygnet runt. Kan våra rasthagar uppfylla det? Visserligen får dom frisk luft o kan titta på annat än boxväggarna. Men det kan ju inte vara en bra lösning. En nödlösning, ja kanske. Bättre än ingen utevistelse alls men inget vi bör sträva efter. Skaffar man häst så bör man se till att den får en ordentlig hage att vistas i. Acceptera inte små grushagar! ;)

naturElle skrev:
Frågan är ju om hästen verkligen blir gladare av att stå i en 10X10 hage hela dagen eller om det är vi människor som vill göra det vi tror är det absolut bästa för hästen?

En häst i det fria rör på sig i stort sett dygnet runt. Kan våra rasthagar uppfylla det? Visserligen får dom frisk luft o kan titta på annat än boxväggarna. Men det kan ju inte vara en bra lösning. En nödlösning, ja kanske. Bättre än ingen utevistelse alls men inget vi bör sträva efter. Skaffar man häst så bör man se till att den får en ordentlig hage att vistas i. Acceptera inte små grushagar! ;)

men alla har inte möjlighet att se till att hästen får vara ute i stora hagar hela dagarna. Tänk på dom som bor i stan och har hästen inackorderad på en ridskola t ex. Jag har haft tur som httade ett stall där hästarna får vara i små gräshagar tre timmar per dag.

naturElle skrev:

Håller helt med!

Dock kvarstår mitt delikata problem (om det nu är ett problem). Mina hästar HAR stora hagar med mkt växtlighet, lite skog, plana ytor osv. Och visst rör dom sig under dagen men dom står också väldigt mkt o hänger! Framåt em-kvällen står dom i närheten av insläppet o ser allmänt uttråkade ut. Tvingar mig att låta dom vara ute till 19-tiden för jag tror verkligen på mycket utevistelse, särskilt när dom har så bra hagar! Men sen måste jag ta in dom... Dom har täcken och det är inte så att dom fryser eller så, dom ser bara allmänt uttråkade ut. :crazy:

Otacksamma djur, hrmf... :devil: :angel:

Hehe... Dom vet inte hur bra dom har det! Sätt dom i var sin grushage nån dag så ska du se att dom uppskattar sin stora hage sen! ;) Annars får du väl slänga in nån fotboll o ett kubbspel... :D

Uddatyp skrev:
måste bara fråga....vad e bäst o ha hästen...i en stor väldigt jätte lerig hage..eller en liten hage som nästan inte e lerig alls.

som stallägaren säger i de stallet ja e i att hästarna ska vara inne mycke mer bara för dom har tråkigt i hagen..?
har dom inte tråkigare i boxen?
även om de e en liten rasthage är de väl endå bättre o vara i den än i en liten box hela dan?

Dom borde ju ha lite "roligare" i rasthagen än inne i boxen, där ute kan de ju se sig omkring och få lite psykisk stimulans.
Fast då tycker jag den bör ha något att knapra på om den känner för det, lite halm kanske eller en lövruska.

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 266
Senast: EZMK
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 706
Senast: Willys
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 439
Senast: mars
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 756
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar