Häst i framtiden.

feliciaalmqvist

Trådstartare
Hej! Jag är nybörjare på hästryggen, har endast ridit 3 gånger. Kan tillägga att jag är 15 år! Går på ridskola en gång i veckan. Jag har alltid velat ha en häst i framtiden. Började väldigt sent på ridskola pga att vi har haft det jobbigt med pengar innan. Jag har en dröm om att skaffa egen häst när jag är mer rutinerad. Men kommer jag att kunna utvecklas och bli en väldigt bra ryttare? Är rädd att min ålder står i vägen för mina drömmar. Jag har inget intresse för att tävla utan bara ha en häst som jag kan rida ut! Det här kanske låter lite konstigt men jag är väldigt orolig för detta. Tacksam för svar.
 
Sv: Häst i framtiden.

Det är klart att du kan utvecklas och bli en bättre ryttare! En bra tränare är A och O, oavsett om du rider på ridskola eller har egen häst i framtiden, sen är det bara att träna på!

Lycka till! :)
 
Sv: Häst i framtiden.

Att gå från att precis ha börjat på ridskola till att äga en egen häst kan vara en ganska lång väg, men behöver inte ta överdrivet lång tid heller :) Allt ligger i hur gärna du vill det och hur engagerad du är i att lära dig mer. På en del ridskolor så ingår inte så mycket teori och det är inprincip den viktigaste delen av hästägande. Inte bara hur man kratsar hovar och sätter ihop träns utan hur en häst ska fodras, hovvård, sjukdomar och skador.. ja allmänkunskap om hela hästen, hur den och dennes kropp fungerar.

Om jag vore du så skulle jag ta absolut varje tillfälle som finns att få rida så mycket som möjligt, rida på ridskolan och kanske prova rida på någon kompis häst och hjälpa till i din kompis stall (och fråga massor). När du behärskar ridningen någorlunda så kan du leta efter en snäll medryttarhäst, som du kan rida ett par gånger i veckan :) Och tänk på att även om du har en häst du inte måste rida lektioner på för att få rida, så fortsätt rid lektioner ändå.. Både för att lättare lära känna den nya hästen och för att fortsätta utvecklas.