Häst i framtiden.

feliciaalmqvist

Trådstartare
Hej! Jag är nybörjare på hästryggen, har endast ridit 3 gånger. Kan tillägga att jag är 15 år! Går på ridskola en gång i veckan. Jag har alltid velat ha en häst i framtiden. Började väldigt sent på ridskola pga att vi har haft det jobbigt med pengar innan. Jag har en dröm om att skaffa egen häst när jag är mer rutinerad. Men kommer jag att kunna utvecklas och bli en väldigt bra ryttare? Är rädd att min ålder står i vägen för mina drömmar. Jag har inget intresse för att tävla utan bara ha en häst som jag kan rida ut! Det här kanske låter lite konstigt men jag är väldigt orolig för detta. Tacksam för svar.
 
Sv: Häst i framtiden.

Det är klart att du kan utvecklas och bli en bättre ryttare! En bra tränare är A och O, oavsett om du rider på ridskola eller har egen häst i framtiden, sen är det bara att träna på!

Lycka till! :)
 
Sv: Häst i framtiden.

Att gå från att precis ha börjat på ridskola till att äga en egen häst kan vara en ganska lång väg, men behöver inte ta överdrivet lång tid heller :) Allt ligger i hur gärna du vill det och hur engagerad du är i att lära dig mer. På en del ridskolor så ingår inte så mycket teori och det är inprincip den viktigaste delen av hästägande. Inte bara hur man kratsar hovar och sätter ihop träns utan hur en häst ska fodras, hovvård, sjukdomar och skador.. ja allmänkunskap om hela hästen, hur den och dennes kropp fungerar.

Om jag vore du så skulle jag ta absolut varje tillfälle som finns att få rida så mycket som möjligt, rida på ridskolan och kanske prova rida på någon kompis häst och hjälpa till i din kompis stall (och fråga massor). När du behärskar ridningen någorlunda så kan du leta efter en snäll medryttarhäst, som du kan rida ett par gånger i veckan :) Och tänk på att även om du har en häst du inte måste rida lektioner på för att få rida, så fortsätt rid lektioner ändå.. Både för att lättare lära känna den nya hästen och för att fortsätta utvecklas.

Jag tycker inte att du ska ha för bråttom med att köpa dig en egen häst utan ta några år på dig med ridskola samt medryttarhäst för att sedan skaffa en häst på foder och slutligen köpa dig en egen häst :) Vet folk som har gått på ridskola i ett par år och sedan direkt köpt sin första häst, det är stor skillnad på häst och häst, framförallt på privathästar och ridskolehästar.

Det är absolut inte omöjligt för dig att bli en duktig ryttare, allt är möjligt bara man vill! Men räkna med att det oftast tar lång tid :)
 
Sv: Häst i framtiden.

Du är bara 15 år, du har ju hela livet framför dig. Det finns ju ingen åldersgräns för att skaffa sin egna första häst.

Själv började jag rida vid 25 och skaffade mig min första häst vid 35. Passade mig perfekt då jag hunnit med både skola, jobb och småbarn. Eftersom en häst kostar en del kan det vara en bra ide att först bli medryttare åt någon innan man fått ekonomi till att skaffa egen. Det är också ett bra sätt att lära sig mer och fortare än att bara rida på ridskolan.
 
Sv: Häst i framtiden.

oh känn ingen press! Islänningen jag rider in ägs av en pensionär som innan inte tyckt att hon haft tillräckligt med tid och skaffade sig en nu när hon har tid :) Hon har ridit hela livet, så ingen press ;)
 
Sv: Häst i framtiden.

Det är klart att du kommer kunna bli en bra ryttare även om du inte har ridit från det att du var liten! Det finns jättemånga duktiga ryttare som inte börjat att rida förrän i vuxen ålder. Så det behöver du inte bekymra dig om överhuvudtaget! :)

Utan njut du av att du nu har kommit igång och börjat på ridskola! Det är en jättebra start! När du sen är lite mer varm i kläderna så finns kanske möjligheten för dig att bli medryttare på någon häst. Och en vacker dag så kanske du skaffar en egen.

Så nej, lägg inte tid och energi på att oroa dig! Det finns inget att oroa sig för!
 
Sv: Häst i framtiden.

Din ålder står då verkligen inte i vägen för att du ska kunna skaffa häst i framtiden!
Jag började att rida som 13-åring och har idag förverkligat min stora dröm: Att ha häst!
Rider enbart i skogen och stormtrivs med det. Ladda mina batterier där..:bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 176
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 210
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 427
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp