Häst hittad död i hage

Sv: Häst hittad död i hage

Oh fy :devil:, hoppas det finns en naturlig förklaring till vad som hänt och att det inte är djurplågare i farten! :eek:
 
Sv: Häst hittad död i hage

Väderstad är inte stort:/ Någon som vet något mer om detta??? En av mina bekanta bor där uppe med sina islandshästar och sin new forest:/
 
Sv: Häst hittad död i hage

Sannolikeheten att hästen på något sätt själv eller med hjälp av annan häst har gjort sig illa i hagen är nog större än att någon person ska ha orsakat skadan. Hur eller hur måste det vara fruktansvärt att hitta sin häst i hagen på det viset.
 
Sv: Häst hittad död i hage

Blixtnedslag var min första tanke när jag läste det med tanke på vädret men vet inte vad det kan ge för skador.
 
Sv: Häst hittad död i hage

Puh! Var inte min vän som var drabbad. Men det är hemskt ändå. Oavsett om det var en "naturlig" orsak eller ej.
 
Sv: Häst hittad död i hage

Nej, det är relativt lätt att slå ihjäl en häst, de har inte skallar som tjurar.
 
Sv: Häst hittad död i hage

Nej, det är relativt lätt att slå ihjäl en häst, de har inte skallar som tjurar.

Helt otroligt hur det spekuleras hej vilt.

Jag tror att det är en varg attack..

Hoppas att den naturliga förklaringen även senare delges så det slipper bli som i många fall där det bassuneras ut att häst har kvivskurits för att senare tystas ner beroende på att allt berodde på föremål i närmiljön som varit den verkliga boven i dramat.

P.S. hur många dagar sedan va det som man uppvisade en häst som av egen kraft lyckats spetsa sig i huvudet på en gren eller va den oxå spetsad av en djurplågare??
 
Senast ändrad:
Sv: Häst hittad död i hage

Hål? Det står öppet sår, inget om att det var hål i kraniet. Dessutom vet vi inte var på huvudet det satt. Skallbenet är olika tjockt på olika ställen och vissa ställen är mer ömtåliga än andra, precis som på oss människor. En häst som träffas av ett hårt föremål med tillräcklig kraft kan absolut dö om det tar på fel ställe, precis som vi kan. Titta bara på killen som avled efter att ha blivit puttad så han trillade baklänges och slog huvudet i asfalten.
 
Sv: Häst hittad död i hage

Detta sms ska ha skickats runt av ägarna själva enligt uppgift till vänner och bekanta. Usch så hemskt!:crazy:

VARNING! Håll koll på era djur! Någon bestialisk idiot går lös! Vi fick ett av våra snällaste gamla ston dödad natten till söndag, uppskuren vid hals/nacke, förmodligen tömd på blod. Dessutom har ett område runt ena örat samt örat skurits bort o återfinns inte. Vidrigt sjukt!!! Polisen har konstaterat brott och arbetar med det. Har ni sett något misstänktsamt eller vet något, hör av er till polisen i Mjölby.Men passa på era djur så inga fler blir offer!
 
Sv: Häst hittad död i hage

"Ska ha skickats runt av ägarna själva" ger jag inte mycket för, speciellt inte när det är som vanligt - nån som känner nån som känner nån som är vänner med ägarna. Nej, detta är dagens "råttan i pizzan" och verkligen tragiskt den dag det verkligen ÄR en sjuk människa i farten.
 
Sv: Häst hittad död i hage

Vi på Fölseryd Stuteri har bestämt oss för att skriva detta inlägg, då vi hörde om att den tragedi som drabbat oss diskuteras här.
Just bara för att varna andra och för att det kanske kan hjälpa till i sökande efter den skyldige.
Den häst som drabbades var en svart skönhet: Be My Pro, 20 år, en av våra gamla snälla avelsmärrar, som vi ägt i 15 år, både som tävlingshäst och som avelssto.
Det går inte med ord beskriva hur detta känns.
Skadan har vi redan beskrivit i sms av den anledningen att det kanske kan vara någon som hört något, vet något eller sett något liknande. Allt som kan avslöja den skyldige är av vikt.
Det stycket som var bortskuret hade så skarpa kanter, som bara kan åstadkommas med ett vasst verktyg, typ kniv/skapell eller liknande, vilket polisen också konstaterade. De fastslog också att det rörde sig om ett brott.
Det fanns inga tecken på att något vild djur hade hunnit före innan vi hittade henne, det syns mkt tydligt om andra djur har varit på kroppen.
Vår enda tröst är att hon KANSKE var drogad/sövt eftersom det inte fanns några tecken på strid, men det är bara en gissning.
Det finns bildbevis på skadan (polisen tog en hel del) men vi vill inte publicera dem, utan att man minns Proa som det vackra fina sto hon var.
Vi hoppas verkligen att de får tag i den skyldige!
Till dess får vi hjälpas åt att hålla ögonen öppna!
Mvh Carmen
 
Sv: Häst hittad död i hage

Att du har problem med läsförståelsen är ingen hemlighet och jag ser inga vilda spekulationer i mitt svar, utan om du orkar läsa första inlägget så ser till och med du att jag hoppades på naturliga orsaker. :devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Häst hittad död i hage

Har hästen obducerats? Det har varit ganska många fall där ägaren och även polisen initialt har gått ut med att hästen blev mördad, men efter obduktion har det visat sig att de dog av naturliga orsaker.

Var ju tex ett föl som de var helt säkra på att hade blivit skjuten i huvudet, men det visade sig att den hade själv dött och fåglar hade hackat upp "skotthålet". Kan mkt väl vara något liknande i ert fall! Hoppas det.

Beklagar sorgen.
 
Sv: Häst hittad död i hage

Usch vad tragiskt jätte styrkekramar till er, stackars häst. Hoppas den skyldiga hittas om det är på det viset.
Här i våra trakter så var det ett sto som fått hela könsorganet sönderskuret i natt =( så det blir till att reagera ordentligt om hunden börjar leva runt på nätterna nu.

Jag förstår inte hur vissa människor är funtade. Hur många hästar ska behöva falla offer för dom? tyvärr får dom ju inget direkt straff heller, bara att se på fallet med ponnyn silver, skadegörelse på egendom klassas det som :confused::devil::confused:
 
Sv: Häst hittad död i hage

Har hästen obducerats? Det har varit ganska många fall där ägaren och även polisen initialt har gått ut med att hästen blev mördad, men efter obduktion har det visat sig att de dog av naturliga orsaker.

Var ju tex ett föl som de var helt säkra på att hade blivit skjuten i huvudet, men det visade sig att den hade själv dött och fåglar hade hackat upp "skotthålet". Kan mkt väl vara något liknande i ert fall! Hoppas det.

Beklagar sorgen.

Jag förutsätter att så sker med tanke på att stuteriet själva har valt att inkomma med ett inlägg som jag tolkar som förstahandsuppgifter.

Med tanke på att polisen är inblandade och även har fastslagit att ett brott begåtts så är det krav på att offret ska obduserats för att dödsorsak och tillvägagångssätt ska kunna fastställas.

Jag förutsätter att man från stuteriets sida så snart obduktionen är klar även fortsättningsvis håller allmänheten informerad på samma sätt som man hitils valt att göra via media.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter För en vecka sedan hittades en död häst med vad som beskrevs som stickskador på kroppen i en hage på Alnö utanför Sundsvall. Polis och...
Svar
0
· Visningar
461
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under sommaren försvann två hästar ur sin hage, och det spekulerades i att hästarna blivit stulna. När hästarna sedan återfanns döda...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Halkan ställer till det för många hästar och deras ägare just nu. Stephanie Lindskog oroade sig för att hennes oskodda avelssto skulle...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det smällde mer än vanligt i grannskapet på nyårsnatten, och på morgonen låg två hästar döda i hagen. − Det här är ju ett "lagligt"...
Svar
0
· Visningar
427
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp