Häst hicka ??!!

P

pigglass

Hej!
I går släpptes min häst ut på bete och sen när jag kom upp till stallet vid 15.00 lät hon precis som hon hade hicka!:confused: Det lät nästan precis som hos oss människor kom lite då och då.

Jag blev ju så klart jätte orolig! Ringde och pratade med vet. Funderade först om det var början till foderstrupförstoppning (hon hade det i höstas) så jag skulle få henne att dricka massor och det gick bra och hon ville även äta! (men det fick hon inte för mig:devil:) Medan hon "hickade" såg hon relativt obekymrad hade ingen feber... Ringde tillbaka till vet. Han trodde att det kunde vara något i luftvägarna, men tyckte bara att jg skulle hålla koll på henne nu några dagar.

Sen efter tag slutade det, då lät det lite som hon var lite ansträngd när hon andades, men bara vissa andetag!

Är det någon som varit med om något liknande? eller har någon aning va det kan vara?

Sv: Häst hicka ??!!

Svalde hon inte luft då? En häst i stallet sväljer luft och det låter precis som hicka.

jag har bara hört talas om hicka lite vagt på distanstävlingarna när hästarna är extremt utmattade, det finns enkelsidig hicka och dubbelsidig, båda är tydligen extremt farliga!!!

ta kontakt med en veterinär för rådgivning, jag kan inte avgöra om det är samma sorts hicka alls, men... ja...

Svalde hon inte luft då? En häst i stallet sväljer luft och det låter precis som hicka.

Hon kankse svalde luft.. jag vet inte:confused: hon stog som bara stilla gjorde inget speciellt, inget jag reagerade på iaf mer än att hon "hickade", men hur låter det då när de sväljer luft? varför gör de det??:confused:

jag har bara hört talas om hicka lite vagt på distanstävlingarna när hästarna är extremt utmattade, det finns enkelsidig hicka och dubbelsidig, båda är tydligen extremt farliga!!!

ta kontakt med en veterinär för rådgivning, jag kan inte avgöra om det är samma sorts hicka alls, men... ja...

Det låter ju hemskt:cry: men min häst har inte gått speciellt ansträngt det senaste 6 mån pga av senskada.... får än så länge bara skritta max 30 min på henne. Men det kankse kvittar, hon kankse blev ansträngd av all mat???

Jag har pratat med vet. Han sa inget om att hästar kunde ha hicka ens:confused: Eftersom hon slutade "hicka" relativt snabbt (knapt en halv timma) skulle jag hålla koll på henne. Och än så länge har hon inte "hickat" (peppar peppar)

Min häst är 17 år och har aldrig låtit så förut, det är så skumt!
Hon har däremot hostat nu innan, men fick något slemlösande (acelty.....) kan hon reagerat på det?? (Jag frågade vet. det med, men han var lite skeptisk.....)

Min gamla fodervärdshäst brukade hicka emellanåt, och det kom ofta när vi bara stod still.

Pratade med ägaren om det och hon hade också upplevt samma sak.

Den hästen är idag 21 år gammal och lever och mår gott.

Det låter precis som hicka. Men hästen i stallet sträcker fram huvudet alt. böjer på nacken och för in huvudet mot halsen. Jag vet inte varför de sväljer luft men det är likheter med krubb bitare.

Min gamla fodervärdshäst brukade hicka emellanåt, och det kom ofta när vi bara stod still.

Pratade med ägaren om det och hon hade också upplevt samma sak.

Den hästen är idag 21 år gammal och lever och mår gott.

:laugh: känns bra att veta!:D

Det låter precis som hicka. Men hästen i stallet sträcker fram huvudet alt. böjer på nacken och för in huvudet mot halsen. Jag vet inte varför de sväljer luft men det är likheter med krubb bitare.

hmmm skulle kunna vara det.... ska kolla om hon gör så, men än så länge har det varit knäpp tyst (peppar peppar). Men den hästen som gör så mår bra eller?

Ja, hon suger luft i boxen oftast och när hon står uppstallad. Inte i hagen eller liknande. Sätter bara en sån (kommer inte på vad det heter) man har runt halsen på krubb bitare.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
11
· Visningar
2 915
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 364
Senast: Bison
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 906
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna