Häst har torra mungipor

Salsahej

Trådstartare
Hej! Jag har haft min hyrhäst i 4 dagar och inte förens nu har jag märkt att han har torra mungipor. Vad kan man använda för salva så att det läker :)?

Vi använder Helosan före och efter ridning, samt rider bettlöst (hackamore eller repgrimma) om det blir sprickor i det torra (haft stora problem med det denna torra sommar). Vaselin funkar för att "smörja" och ge mindre friktion mellan bett och mungipa, men har inga hudvårdande egenskaper.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat... 2
Svar
34
· Visningar
1 803
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
480
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
600
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka