Häst grejar med munnen? Film!

D

deer

Hej!

Vad tror ni är anledningen till att hästen grejar med munnen så här? Det konstiga är att det inte känns i tygeln, det känns inte som att han knaprar på bettet. Det känns alltså inte, det bara syns. Det är inte min häst dock... men kanske blir det... :crazy: :love::bump:

Förtydligande: Kommentera inte. Ryttaren "testar" hästen och är en väldigt duktig ryttare. Hästen gjorde så här "hela tiden" oavsett ryttare och deras utbildningsgrad.

http://www.youtube.com/watch?v=i74d8I57gNI

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst grejar med munnen? Film!

Min första spontana tanke är att det är ryttaren som är anledningen...

Nu skriver jag inte detta för att kritisera ryttaren uta för att förklara hästens betende:idea:

Ryttare som är jätte spennd i sin sits, knän och skänkel.
Grejjar även för mycket med handen.
Får inte hästen att tänka framåt, därav att den går bakom lodplanet.

Mer drivning (inte nödvändigt vis med skänkel) så hästen tänker framåt och en ryttare som jobbar hästen och inte munnen om du förstår vad jag menar;)

Lade till mer text ovan. Ryttaren har inget med hästens beteende att göra i detta fall. Hästen gjorde så oavsett vem som satt på. Allt från värsta nybörjaren (jag) till välutbildade tränare med lång erfarenhet.

Kan det vara bettet som är för långt? Som sagt så är det inte min häst (ännu?).

Håller med föregående talare. Hästen ser inte ut att ha nån framåtbjudning utan försöker jobba sig ifrån bettet. Typ "släpper det, tar tag i det, släpper det, tar tag i det. Han vill inte ha konstant stöd för han bjuder inte och därav gör så..
Ryttaren har en väldigt hård hand.

Själv skulle jag inte hålla på att göra kortskritta/samla skritt på denna hästen pga det som står ovan. Fram i galopp istället!

Har de kollat tänderna?

Det är omöjligt att inte kommentera i ett fall som detta.
"Mungrejandet" beror helt och hållet på ryttaren. Låt hästen få visa sin vackra hals istället och dra inte ihop den á la rollkur. Låt hästen gå framåt, dra inte i munnen. Som någon skrev - ut och galoppera istället!

SUCK! Skrev ju ovan att vi höll på att TESTA hästen inför ett ev. köp. Varför i hela friden skall vi gå upp i galopp?! Tölt kanske, men galopp??? Som jag skrev ovan så gjorde hästen så där oavsett vem som satt på - hästen tränare eller nybörjare - spelade ingen roll!

Jag tog bort filmen. Moderatorerna får gärna ta bort tråden. Den är inte aktuell längre.

SUCK! Skrev ju ovan att vi höll på att TESTA hästen inför ett ev. köp. Varför i hela friden skall vi gå upp i galopp?! Tölt kanske, men galopp??? Som jag skrev ovan så gjorde hästen så där oavsett vem som satt på - hästen tränare eller nybörjare - spelade ingen roll!

Jag tog bort filmen. Moderatorerna får gärna ta bort tråden. Den är inte aktuell längre.

Hur ska jag veta att det är en isis?:crazy::confused::crazy:

Hästen vill inte ta stöd på bettet. Ordentligt drivning (därav galopp för då brukar de söka stöd på bettet) och med eftergift på rätt ställen:)

Var det under samma tillfälle som alla red - tränare + "nybörjare"?
Om en känslig häst upplever obehag i munnen en gång av en ryttare kan obehaget hänga i ett tag (t.o.m. från ett ridpass till nästa) oavsett om en nybörjare sitter upp och knappt tar i tyglarna. För att helt säkert veta att det inte beror på ryttaren så skulle hästen behöva ridas flera ridpass med en ryttare som har supermjuk hand, först då kan man skapa sig en åsikt om var det beror på tycker jag.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 354
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 318
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka