Häst avled på Jägersro

Sv: Häst avled på Jägersro

H*lvete.

Trav- och galoppsport ska förbjudas på höga nivåer.
ALLT handlar om pengar. Ingen känsla för djuren eller deras behov.
De kör slut på dem redan vid tidig ålder.
"De mognar snabbare än vanliga hästar." Visst. Det är ju inte för
att dra in mer pengar. Nej, inte alls.
Stackars hästar. Tränas hårt redan som bebisar för att komma till
toppen. Så fel och så mycket djurplågeri.

Missförstå mig inte. Har inget emot själva körningen eller snabb galopp! Men på de här nivåerna är allt fel.
Enligt min åsikt är allt tävlande på hög nivå fel. Helt fel för hästarna.
Leder till dödsfall, skador, avlivning, barrering, djurplågeri mm.
Klart skador och så händer ändå! Men inte alls i samma utsträckning.

Pengar... pengar... pengar...
Är det allt vad sport handlar om nu för tiden?
Vad hände med det där "Ha kul!"?

Hoppas att de slutar med vinstpengar. För allas skull

Nicole

H*lvete.

Missförstå mig inte. Har inget emot själva körningen eller snabb galopp! Men på de här nivåerna är allt fel.

Nicole
jag tycker inte det är fel om det är på rätt vilkor och en människa som verkligen gilalr sitt djur och tävlar med den för skojsskull och att man vill ju så klart vinna, men om dom alltid tar hänsyn till hästarnas bästa gör det inget. MEN för att undvika dethär med prispengar och alla priser så skulle det införas körkort fast för häst, för då skulle det ta bort allt med bortskämda ungar som köper hästar och tränar stenhårt innan hästen ens satt muskler och dom inte får rätt vård och dom innom travet och galoppen som bara vill tjäna pengar kan ju oftast inte så mycket om hästarna så genom en sån sak skulle dom inte kunna skaffa häst. Det skulle ju såklart inte ta bort allt men säkert en hel del. Och i trav och galopp ska allt gå på att slå rekordtid, fan tänk på hästarna istället, skulle vara mycket bättre om hästarna tävlades när dom är äldre och fullt utvecklade, visst en travhäst är inte lika snabb när den är 10 som 2 år men det är bättre för hästarna, och då behöver man inte försöka slå rekordtid skit i det och ta bara vilken som är bäst just då, för vinner en långsam häst är ju det lika mycket värd seger som en som är snabb vinner!

jag tycker inte det är fel om det är på rätt vilkor och en människa som verkligen gilalr sitt djur och tävlar med den för skojsskull och att man vill ju så klart vinna, men om dom alltid tar hänsyn till hästarnas bästa gör det inget. MEN för att undvika dethär med prispengar och alla priser så skulle det införas körkort fast för häst, för då skulle det ta bort allt med bortskämda ungar som köper hästar och tränar stenhårt innan hästen ens satt muskler och dom inte får rätt vård och dom innom travet och galoppen som bara vill tjäna pengar kan ju oftast inte så mycket om hästarna så genom en sån sak skulle dom inte kunna skaffa häst. Det skulle ju såklart inte ta bort allt men säkert en hel del. Och i trav och galopp ska allt gå på att slå rekordtid, fan tänk på hästarna istället, skulle vara mycket bättre om hästarna tävlades när dom är äldre och fullt utvecklade, visst en travhäst är inte lika snabb när den är 10 som 2 år men det är bättre för hästarna, och då behöver man inte försöka slå rekordtid skit i det och ta bara vilken som är bäst just då, för vinner en långsam häst är ju det lika mycket värd seger som en som är snabb vinner!

Håller med! :smirk:

tycker det är sjuk så hårt som alla travare tränas. Jag har praoat på stall Goop i göteborg och den ÄLDSTA hästen var 6 år... de var många som var 2-3 år... En häst har inte växt klart förrän vd 7 år, och tränar man mkt iúnder 7 år så klart att hästen kommer att gå sönder... Det är presic som om vi skulle träna när vi var 2 år, vi skulle få mkt skador osv...
Galoppsporten är inte låka hård... dem tränas mkt men inte så som en travare. Galoppörenan tränar snabbt ca 1 gång i vekcan eller mindre, sen joggar dem eller går i skrittmaskin. En travare tränas kanske snabbt 2 dagar i veckan, ute i sandbanan(som är JÄTTE jobbig för dem) 2 dagar osv...

Sen finns det ju undantag. Alla travtränare gör inte så, några är rädda om sina hästar.

men guuud blir så trött på alla människor som håller på såhär. det e synd om travare osv. ja blir så irriterad så jag knappt vet vad jag ska skriva...:crazy: som d där med barrering, som att det bara är i travsporten det förekommer? hur många e det inte som sätter ström,spikar å håller en långpiska när dom hoppar?alla dessa hästar som står inne dygnet runt, går uförsig ngr varv i en skrittmaskin. men visst det e säkert kul det med. en travhäst måste verkligen vara på topp till 100% för att lyckas, hur många ridhästar e det som är det inför varje start? våra travare i stallet jag jobbar går ute i stort sett varje dag, eller dom gör det. går nog snabbjobb 1-2 ggr i veckan och sen i tryckvagn å så. hästarna e hur fina som helst i form och glada alltid...vet inte ens varför jag lägger ner tid på att skriva det här, för det e oftas dom som snackar som inte vet nånting .. men men... ha d bra

det skulle inte finnas en jävel som skulle hålla på med travsport om det inte fanns pengar med i spelet. :mad:

Att den här diskussionen skulle ta fart kunde man ju förstå... :smirk:

Delvis knapplån.

Jag kan till viss del hålla med om travets syn på hästar. Det är ju trots allt en pengasport. MEN jag måste också inflika, att hästarna hade ALDRIG sprungit i sådana hastigheter om det inte tyckt det var ROLIGT!

Och ingen som hört talas om hur petnoga tränarna är med att kolla så att deras hästar är hela och mår bra? Hur sjutton skulle dom annars lyckas springa så fort??? Har aldrig hört om nån häst som har vunnit nåt lopp med trasiga ben.
Jag tror inte heller att en häst inte blir bra om den inte tycker att det är kul, precis som inom alla andra grenar :smirk: Det är ju bara en väldigt väldigt liten del av alla travare som verkligen lyckas, resten lämnar banan efter bara nåt år.
Håller med till viss mån att både trav och galopp sliter väldigt hårt på hästarna eftersom dom sätts igång när dom är så unga och att det mycket väl går till överdrift ibland. Dom hade nog inte varit så stora om det inte fanns pengar med.
Det är nog inte bara träningen som gör att hästar dör bara sådär, det kan ju bero på nästan vad som helst...'
Sen tycker jag ju att trav och galopptränare kan gott lugna sig tills hästarna har vuxit klart, det skulle kanske ta liite längre tid innan dom blir lika snabba som 2åringarna, men dom klarar nog av att ligga på topp längre....

:bow: :bow:

H*lvete.

Nicole

Jaha så du tycker all travsport ska förbjudas på höga nivåer?
Vad har man som hästägare eller tränare har att kämpa för då? Tror du att folk som har travare bara vill ha dom till att gå i hagen?
Vad är "hög nivå" för dej? Ett P21-lopp på Halmstad eller en BC-final?

Tror du allt handlar om pengar?
Tror du inte det finns någon gemenskap mellan tränaren och hästen eller hästskötaren och hästen?
Ingen känsla eller behov?
det är väll det vi har,om vi lyckas träna upp våra hästar till att tillexempel vinna Elitloppet? Eller är det kanske bara ren tur att min häst sprungit in 5 miljoner kronor? och rakt in i svenska hjärtan?
Ja det är nog bara tur...

Köra slut på dom vid tidig ålder?
Ja det finns vissa tränare som startar sina hästar tidigare,MEN inte om inte hästen är redo för det.

"Leder till dödsfall, skador, avlivning, barrering, djurplågeri"
Ja men du det finns nog rötägg i alla sporter!

Du måste förstå en sak...Visst handlar det om att ha kul..
Jag tror inte man väljer att bli travtränare för att det är en "kul grej"
Inte så att man vaknar upp en morgon och får för sej,Jaha idag ska jag nog bli travtränre!

Varför blir man travtränare? Jo
Man älskar sporten.
Vill utveckla sej i den.
Är en duktig hästmänniska.
MAN HAR ROLIGT!

Eller hur!

VARFÖR kan man inte bara ha häst för att det är kul?
VARFÖR måste man tävla och vinna massa pengar?
VARFÖR tränas många hästar för hårt och vid för tidig ålder?

Spela roll om de tycker det är kul, det blir inte kul till slut!!
Och det är tränarens jobb att se till att hästar inte bara dör
inne på banan!

Tyck precis vad ni vill men sånt här bevisar BARA hur dumt
det är med tävlingar på för hög nivå!!
Prissummorna raderar all kunskap om hästarnas behov
och begränsningar.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

kan inte annat än å skratta åt ditt inlägg.....

om en häst bara dör så är det förmodligen ett brustet kärl å det kunde hänt när den brallade i hagen......
en häst kan bryta benet i hagen, behöver inte vara upploppet i ett löp... osv...
för att trav & galopphästar (och andra tävligshästar på hög nivå) ska prestera så måste de ha god omvådrnad, tränas rätt, bra mat osv... så förmodligen har de det bra mkt bättre än hos någon okunnig person....

VARFÖR kan man inte bara ha häst för att det är kul?

tror du inte folk som jobbar med trav å galopp tycker att det är kul??? det är ju oftast inte de som äger hästarna som tränar dem

VARFÖR måste man tävla och vinna massa pengar?

nu har jag inga siffror, men lovar dig att det är INTE många hästar man går plus på..... om man vill bli rik å tjäna pengar så är en trav eller galopphäst inte bästa sättet... bara å betala typ 10 000kr/månad är DYRT... spara pengarna så blir du rikare...

VARFÖR tränas många hästar för hårt och vid för tidig ålder?

för att om benen å "annat" i kroppen inte utsätts för träningen så kommer den inte å "anpassa" sig å "härdas"...
ridhästar rids ju in ganska tidigt oxå.. 3års tester... å vad det nu heter...
det är inte så att galoppen sitter å rider sina hästar i ridhus 1h/dag i värsta jobbet 7 dagar/vecka... de rids korta stunder å kanske går något lugnt varv på banan, BRA LÄNGE.... varannan dag...

sätt in dig lite i sporterna innan du skriver sådana där inlägg....

ps: jag har min fd galoppör för att det är KUL, hon har inte tjänat en krona med mig som ägare för vi kom aldrig till start, så hon var nog den "sämsta" investeringen pengamässigt jag har gjort, men hon är det BÄSTA som har hänt mig......
ds

kl

seriös diskussion detta har blivit. Tänk om folk kunde mogna lite, sätta sig in i travet/galoppen och se vad som händer UTANFÖR tävlingen. Att travfolk inte tycker om sina hästar?tränar sönder dem, misshandlar dem och anser att dem är maskiner? *ASG*
Visst det finns dom som anser det också, att det bara är djur och man ser inte individen. Men det finns det i alla sporter. Hur många ponnyryttare sitter inte och spöar sina hästar på hopptävlingar? hur ofta hör man inte om barrering? hästar som står inne i sin box 24 timmar om dygnet och det är inom RIDSPORTEN. Har för mig att statestiken säger att ridhästarna är dem som har mest skador? och JA; travtränare kollar upp sina hästar innan det sprider sig till övriga ställen i kroppen. Halt på ett ben åtjärdas innan det blir på 4.

se eran egen sports fel och brister innan ni klagar på andras. Ja, en häst dog på travbanan av ett hjärtfel. En ridhäst om inte jag minns fel dog av kolik (en känd hopphäst). Är inte det lika hemskt? hade inte den ryttaren koll på sin häst då eller?
Blir så trött på sånt här.

Blir faktiskt jävligt arg på er okunniga hästfolk!!!:mad:
Tyvärr så drar ni som "hatar" travsporten alla över en kant...
Det finns faktiskt fler inom travsporten som håller på med detta pga att man tycker det är kul...
Precis som ni håller på med era ridhästar, just för att det är kul...
Allt handlar inte om pengar...
Har själv vuxit upp med trav och ändå har jag både tävlat både dressyr å hoppning... Å detta på halvblod och varmblod... Har vunnit fler gånger på hästen än vad "mina" travare gjort men jag tycker ändå att trav 'är roligt.
Men jag kan säga att inte f*n är ridsporten så himla glamorös som ni låter påskina...:eek:
Hoppas alla nu slutar klaga på att travsporten bara handlar om pengar, för det gör inte det för alla...
:bump:
Håller helt å hollet med föregående skrivarinna

Håller med..Alla inriktningar är värda en chans och det finns svarta får överallt :cool:

Bara att acceptera.....

H*lvete.

Nicole

Travhästar mognar inte snabbare än andra hästar. Det är individuellt. Däremot börjar man ofta handtera dom i tidigare ålder än ex. ridhästar. Att springa fort i flock är heller inte något onaturligt för hästen. Travet är skapat ur ett bondesamhälle där det var prestige att ha byns snabbaste häst. Från början handlade det inte om pengar. Att sen branchen är hård vet alla som håller på med trav och fanns inte prispengarna skulle ingen gå runt. Det är ju bra att travsporten finns för det ger även arbete till människor. Sist vill jag påpeka att majoriteten som jobbar med hästar gör det för att de tycker at det är kul och det är något de brinner för! :bump:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Förväntningarna inför Brioni s årsdebut på Jägersro var höga. Den här hästen har ju nämnts både som en kandidat till...
Svar
0
· Visningar
908
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Going Kronos har vi sett tävla för sista gången. Nu kommer lillasystern Moonlight Kronos. På tisdag gör Moonligt Kronos sin...
Svar
0
· Visningar
614
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Prince Juliano e. Juliano Star har flyttats från Karl-Erik Kihlman till Timo Nurmos. Läs mer...
Svar
0
· Visningar
741
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Mathias Gustafsson har åsikter, funderingar och frågor kring den svenska travsportens framtid i allmänhet och Gävletravets...
Svar
0
· Visningar
571
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama