Häst äter i uppförsbacke

M

moontje

När jag åker med bussen till skolan på morgonen kommer vi förbi en hästhage, det står 1 häst där som alltid står i uppförsbacke och äter hö.. Om ägaren skulle gå 2 meter längre bort (istället för att slänga det över staketet) så skulle det vara plant..
Tycker ni jag borde ta kontakt med ägaren? Vet inte vem h*n är än så länge, men kan ju alltid skriva en lapp och hänga upp den vid hagen eller liknande?
Kan det vara farligt för hästen att stå i uppförsbacke varje dag?

Sv: Häst äter i uppförsbacke

Varför skulle det spela någon roll? Det är inte skadligt på något vis. Hästar betar obekymrat i uppförsbackar.

Då är det värre om hästen inte har sällskap i hagen.

Det är inget problem, min ena sommar hage är en backe och hästarna har inte dött av att äta där än iallafall ;)

Våra hästar har alltid ätit hö i uppförsbacke därför att hagen är kuperad
och dom har då aldrig tagit skada av det.
Dom behöver ju inte böja sej så mycket. :angel:

Haha okej :P Tänkte bara att bakbenen belastas så mycket då? :confused:

En annan anledning till varför hästen får hö i backen kan ju vara att det oftast är torrare där än på plan mark eftersom vattnet rinner undan. Jag tycker inte du ska vara så orolig. Hästar klarar helt klart av att äta i backar.

En sådan sak tycker jag inte att man behöver ta upp, det är inget farligt.

Det är väl bättre att ta upp det än att gå och oroa sig i onödan? :devil:

Ja, det är klart, nu tänkte jag inte här på buke, utan på lappen TS hade planer att lämna till ägaren.

Liknande trådar

Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 943
Senast: Eurydome
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 973
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö En person som har 160 hög hästen på box 16 timmar/dygn, ensam i liten hage som är 20x15 meter 8 timmar/dag, och som enbart får 10 kg...
2
Svar
34
· Visningar
3 024
Senast: Grazing
·
Hästvård ❌ De är en människa i mitt stall som har en nordsvensk som är !!!27!!! År. Veterinären har rekommenderat att ta bort hästen INNAN...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka