häst åka baklänges

misen

Trådstartare
Vi har ett STORT släpåsmå islandshästarå min pålle krånglar med bommen hoppar över eller kryper under..

Tilmin fråga.
Om jag backar in henne i spiltan så hon står baklängesi spiltan med bak bommen i bog höjd.. e de ok då?

eller vad sägerlagen?
 
Sv: häst åka baklänges

I tre-hästars har man inga bogstöd men visst, då står hästarna på tvärsan.

Tvärbromsar man med en häst bak-och-fram så är i alla fall kraften att hästen åker bakåt...

Men som jag frågade i andra tråden, är det olagligt?
 
Sv: häst åka baklänges

Men hur gör man då med små hästar som inte ens når upp till bommen, exempel mini-shettisar? Eller misstolkar jag ditt svar?

Blev mest nyfiken.
 
Sv: häst åka baklänges

Jag har shettis 89 cm hög. Ställer en fyrkantig halmbal fram och säkrar den på något sätt. Finns vissa som bygger om med specialbommar till de små. Eller låter dem åka lösa (tror inte det är lagligt när de är över en viss ålder men inte säker)
 
Sv: häst åka baklänges

För att det är enklare att fråga dig när du sitter svarsberedd men du vill tydligen inte så jag förstår inte varför du skriver i tråden alls då...

Jag har inte tid att läsa djurskyddslagen nu
 
Sv: häst åka baklänges

Det har inte med antalet hästar att göra, det har med fysikens lagar. Vad händer med kraften vid acceleration och inbromsning?
 
Sv: häst åka baklänges

Nej jag fattar också att det inte har med antalet hästar att göra men jag menar att de släpen inte har några bogstöd som du pratar om. Det finns ju även tvåhästars släp där hästarna åker på tvärsan.

Jag vet inte hur du kör men för min del tar det ju nån kilometer att göra 0-100 (80) med lastat hästsläp. Och inbromsning verkar det farligare att köra hästen framlänges än baklänges om du frågar mig?
Självklart ska man ju köra med sunt förnuft. Jag kör väldigt försiktigt med häst i eftersom det är det käraste jag har som är bak i släpet + att jag värderar att fortsätta ha lättlastade hästar :)
 
Sv: häst åka baklänges

Saxat från jordbruksverkets hemsida:

Transport nära gården

Dessa bestämmelser gäller när du transporterar din egen häst med ditt eget fordon och transporten inte går längre från gården än 50 kilometer.

Det här gäller alla kortare transporter

* Du får bara transportera din häst när det är lämpligt att transportera den.
* En häst som är sjuk eller skadad får inte transporteras.
* Om det behövs ska du kunna sköta om hästen under transporten.
* Utrymmet där hästen transporteras ska vara utformat så att hästen kan stå upp och, om det behövs, ligga ned i naturlig ställning.
* Om det behövs ska du kunna sätta in skiljeväggar i utrymmet som skyddar hästen.
* Utrymmet där hästen transporteras ska ha god ventilation.
* När hästen lastas i eller ur fordonet ska du använda lämplig utrustning som till exempel lastramper.
* Om det behövs ska rampen ha räcken och tvärgående ribbor som gör att hästen inte faller av rampen eller halkar.
* Lastramperna ska ha så liten lutning som möjligt.



Ren reflektion, Alla som transporterar sin häst med mellanvägg idag bryter idag mot punkt 4 eller? :o


När jag har skickat mina hästar på lastbil har dom förvisso inte varit fastbundna men fortfarande stått i spiltor. Tror inte de kan ligga ned naturligt där heller, då snackar vi långtransport med alla intyg man kan ha som hästbilschaufför i europa...
 
Sv: häst åka baklänges

Ligga "om det behövs" står det. Det tror inte jag en frisk häst behöver. :)
Och en så sjuk/skadad kanske man inte bör köra alls alt köra upphängd i ambulans eg.
Man bör ju heller inte köra så länge att hästen blir så trött att den måste ligga. Det finns ju reglerat det med.

För ett flyktdjur kan jag inte se att de skulle vara något de vill göra, ligga ner i trailer som rör sig. De borde kunna hålla balansen sämre än stående. Och det borde vara jobbigt för dem psykiskt.
 
Sv: häst åka baklänges

Ser inga problem med att åka med den "baklänges"...
Många hästar tycker bättre om att åka baklänges.

Det jag undrar lite över bara är om du tänker sätta fast hästen på nåt sätt så den inte försöker vända på sej. Ta bort frambommen helt ? Eller sätter du den så den hamnar i "rumphöjd" ifall att den skulle av nån anledning komma så långt fram i släpet ? Du vill ju inte att hästen fastnar under den bommen.

Är inte alls van vid att köra "små" hästar (mer än föl och de står ju helt lösa)

Min dåvarande märr efter sista betäckning vägrade gå in i transporten, varvid jag använde framurlastningen för att gå igenom transporten för att sen vända och gå in igen från rätt håll, in genom framluckan va inga problem men vägrade gå in åt rätt håll... Gav till slut upp och satte henne baklänges , stängde överluckan så fick hon stå "snett" bäst hon ville... Men hem skulle jag... Funkade utan problem. Inga men efter den resan (året efter kom dessutom ett föl ;) )
 
Sv: häst åka baklänges

fram bommen blir ju i samma höjd som bak bommen hade varit altsåsåpaslångt ner att dom ej kan komma under den.å binda henne hade jag nog gjort i enögla i mllan väggen som finns där å sägga henne i panikknutom i fall att.
 
Sv: häst åka baklänges

Problemet är att hästen inte kan balansera sig mot en bogbom. Den kommer att vika halsen och riskera att knäcka den vid fartförandringar (och det kan man faktiskt bli tvingad till p g a medtrafikanter).

Jag hade varit väldigt försiktig om inte släpet är anpassat för baklängesåkning. Ume har ett fint baklängessläp, MEN med bogbom för säker transport.
 
Sv: häst åka baklänges

I de flseta stora hästbussar jag sett (som kör hästar genom europa) står alla hästar lösa i fack, där det inte finns bogstöd. De står baklänges, och kan tack vare att de kan sänka huvudet till golvnivå undvika få transportsjuka.
 
Sv: häst åka baklänges

Jag har faktiskt aldrig sett den typen av boxar, trots att jag fått hästar fraktade en del.

Själv hade jag inte varit intresserad även om det är säkrare i lastbil än i släp.
 
Sv: häst åka baklänges

när jag fick hem min häst i december så åkte han i en spilta baklänges (i lastbil) å där va väggar på sidorna å bakom å framförs å han hade häller ingen bog bom...å andra sidan de e väll kraftig inbromsningman offtare behöver göras än en kraftig fart ökning å då borde de de bli större risk för skada vid framlängesåkning än om dom åker bakåt.. har även sett när hon åkt löst att hon alltid står baklängesom hon får välja..
 
Sv: häst åka baklänges

Som sagt, med lastbil blir det betydligt säkrare. Det i ett släp är det en helt annan (lägre) komfort och helt annan rörelse.

Självklart åker de hellre baklänges, men det är ju vårt ansvar att se till att de åker säkert. De lastbilar jag lastat i, har samtliga haft vägg eller bom som erbjuder bogstöd, dessa lösspiltor/-boxar som beskrivs här har jag aldrig sett, men jag vill nog tro att de endast finns i lastbil.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 043
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp