Hässjande katt?

MrsScabtree

Trådstartare
Mammas coon kille har bott hos oss över helgen nu eftersom att dom är bortresta. Han är van vid ett hus med 7 stora rum för sig själv..och vi bor en etta. För att trötta ut honom har vi lekt väldigt mycket ffa jaktlekar. Igårkväll innan vi skulle sova lekte jag med honom i kanske ..en kvart? Leken var väldigt intensiv (hoppa upp och ner från soffan, på borden, stolarna och jaga snöret i fullkareta). Då och då verkade han bli "trött" och hässjade likt en hund, riktiga flämtningar. Nu till frågan...är det pga av dålig kondis? Det ÄR en ganska aktiv katt men han leker dock mest med sig själv. Anledningen till att jag frågar är för att vi för två veckor sedan fick reda på att han är HCM positiv..och jag blir orolig för att han blev överansträngd och att det skulle vara hjärtat som strejkade? Vetten har dock sagt att ska kunna leva ett fullt normalt kattliv i dagsläget och att vi ska köra på som om han var frisk...Man kan ändå inte låta bli att undra! Vad tror ni?

Sv: Hässjande katt?

ja det verkar ju som hjärtat kanske jag vet verkligen inget om den sjukdommen berätta gärna vad ni vet, vet bara att om nåt är fel med hjärtat så hinner det kanske inte pumpa runt tillräckligt med syre och blod så katten håller sig icke flåsig så att säga.

men annars kan det ju vara så att ni har det hemskt varmt hos er med, för jag har aldrig sett en katt flåsa pga att den är trött då har det bara varit för att den blivit varm för de svettas väl med genom tungan och fotsulorna som hundar elelr?!

Det kan definitivt bero på hjärtat. Vad veterinären menar med ett normalt vet jag inte, antagligen symptomfritt och utan medicinering men är hjärtväggarna förtjockade blir tex. fysisk ansträngning en större påfrestning än den blir på en katt med normalt hjärta. Det är ju en sjukdom som förändras med tiden så man får iaktta katten och anpassa tex. lek efter hur katten tar det.

Orkar han inte med "intensiv" lek får man lugna ner leken.

Har fått ett liknade läte på min katt. Vet inte heller vad det är för något. Det kommer bara helt plötsligt och även när han äter...

hur gammal e katten har du känt på halsen så det känns likadant på båda sidor inga knölar eller nåt?
hörs de nåt när han spinner?

Katter har rent generellt dålig långdistanskondition.
De kan springa mycket fort i korta sträckor men på långdistans är det kört.
En av våra katter tycker att den ska följa med när vi går ut med hundarna och klarar inte mer än 300-400 meter innan den börjar hässja.
Däremot kan hon utan problem exploder och leva rövare och jaga fåglar och råttor och är inte sjuk för övrigt.
Tror inte att det är någon fara med din kisse. Den levde nog bara om lite för länge. Däremot om hässjningarna inte går över eller kommer av ingen ansträngning alls, då ska du nog kolla upp det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka