Hässja i praktiken

Höet var redan inne, men hässjevirket stod kvar hos farbror Rune 80 år. 😍
Han låter höet torka på marken ett dygn, vänder och stränglägger och låter det ligga ett dygn till om vädret tillåter innan det hängs upp.
Genom att räfsa mot sitt ena ben får en lagoma famnar som hängs upp på hässjan.
(Notera dubbla tvärgående störar längst ned för stabilitet.)
Översta varvet - taket - är viktigast, det får inte vem som helst lägga! Är det riktigt gjort kan det ösregna på hässjan utan att annat än halva taket blir blött. 😍
Jag räknade ut att jag lyfter samma gräs åtta gånger innan det är ute på gödselstacken när jag fodrar med hässjat hö!

Bifogade filer

• PXL_20230716_120940225.MP.webp
    PXL_20230716_120940225.MP.webp
    522,7 KB · Visningar: 35

Liknande trådar

Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 430
Senast: Marvin
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 167
Senast: MiniLi
·
Bukefalos Är det jag som gör fel eller …? Jag brukar använda den här när jag ska skicka ett inlägg till nån men de hamnar alltid på fel ställe i...
Svar
7
· Visningar
309
Senast: Gunnar
·
Hemmet Sambon och jag är båda hopplösa på att få tvätten från hängställningen till garderoben/byrå med lådor... Vi har inte torktumlare så... 2
Svar
23
· Visningar
1 206
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka