Hässja hö

Texaz

Trådstartare
Jag skulle vilja hässja mitt eget hö, men har problem med att få tag på hässjevirke, så till nästa år tänkte jag tillverka mitt eget!! :bump: Frågan är bara vilket träslag som bäst lämpar sig för detta ändamål. Någon som vet :confused: ?
Har för övrigt sett nere i södra Sverige hur man hänger upp höet på en stolpe (volmar?). Nån som kan förklara hur det går till? Gärna förslag på böcker om gammaldags bruk av marken!!! :banana:

Sv: Hässja hö

Sök på nätet, jag testade: hässja hö, och det fungerade. Massor med tips. :rofl:

Men jag hittar bara en massa bilder på hässjor, inga handfasta råd och tips, vart sökte du???

Det var i våras jag sökte på Eniro.se. Jag vet inte om det blir olika resultat. Ska se om jag kan hitta det igen. I så fall lägger jag en länk här till dig.

När man trär höet över en ensam stör så kallar vi det för att kraka hö. Det är nog enklare än att hässja.

Ja jag ska prova bägge delarna, hässjat har jag gjort förr, men aldrig krakat. Har bara sett dom snygga högarna.. :D

vi gör våra hässjestörar av gran. MAn tager unggran i lagom storlek för att bli en stör/gran och så skalar man dem. Låter man barken sitta kvar får man ordna nya störar redan till nästa eller nästnästa år eftersom de ruttnar då. Skalade håller de "hur länge som helst"
Ett annat tips är att åka på bonnauktion nu på sommaren, för när folk röjer ut sina lador brukar det inte vara så många som förstår sig på vad det är för störar och än mindre vad man ska med tjärade (för det är väl vad de ä behandlade med?!) rep till. Vi var på en auktion en gång och var kvar till sist när de flesta hade åkt, och det vi plockade ur de högar som folk ratat ur sina fyndlådor mm så var det en hel del hässjelinor!

Jag har forhoppningsvis fortfarande kring 20 hässjeställningar som vi använt till palissad på ett lajvområde i södra sverige OM ingen idiot eldat upp dom det vill säga. Dom ska ligga under ett av husen i denna lajvby.

Om någon är intresserad av dom så kan dom ju pma mig och lägga ett bud :). För jag har insett att eftersom vår egen gård inte har egna betesmarker kommer vi aldrig använda dom och vi behövde platsen dom låg på uppe på loftet.

/KT

Nu har vi krakat :banana: (heter det verklligen så?). Nu är det bara att vänta och se på när det torkar. Tack alla för hjälpen!! Ska göra egna och bättre störar till nästa år för jag har massor av gran i skogen (som för övrigt behöver gallras :) ).

pimy skrev:
vi gör våra hässjestörar av gran. MAn tager unggran i lagom storlek för att bli en stör/gran och så skalar man dem. Låter man barken sitta kvar får man ordna nya störar redan till nästa eller nästnästa år eftersom de ruttnar då. Skalade håller de "hur länge som helstQUOTE]

Kunde vara tagit ur skolboken :D :)

Om höet får torka på slag i en eller ett par dagar och torken är bra så kan man göra krakar istället för hässjor. Det spar både tid och arbete. Höet torkar bättre i en hässja, men kraken rymmer mer hö i förhållande till antalet stör som går åt. Kraken är också snabbare och lättare att göra.
Spetta ner störarna en och en och packa jorden med spettet på samma sätt som när du hässjar. I detta fall måste stören ha en tvärpinne som gör att höet stoppar en bit från marken så att det inte kommer i kontakt med marken i mitten av kraken. Har inte stören en pinne i trä kan du slå fast en "u-krampa" och tvinna lite hö som du knyter fast över krampan.

Börja genom att göra i ordning en liten hög där höet ligger korsvis och binder ihop sig själv. Denna lilla hög träs försiktigt över spetsen på stören och fås att stanna vid tvärpinnen. Den ska ligga stadigt fast och inte riskera att kana av. Upprepa med en lite större hög, men ändå inte fullstor. Denna ska också fastna och ligga stadigt. Nu är det klart att lägga på större högar. Lägg från alla håll så att inte kraken blir lutande och sned utan rund och jämn. Toppen på stören ska inte synas (men när det torkar brukar den ändå sjunka ihop så att toppen av stören syns). Kamma, städa runt och slå in kanten längst ner precis som på en hässja.

Det är viktigt att toppen på störarna är vass, jämn och slät, annars fastnar höet och det blir svårt att trä över stören.

Hämtat från internet..... :banana:

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Då stallet på gården fixades finns det plötsligt plats för fler hästar. Jag har alltså för första gången inackorderingar. Eftersom...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 966
Senast: Gargoyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel