Hasselvasst (språkfråga)

Butros

Trådstartare
Det är sällan man hör Gotländsk sommarnatt sjungen, men när man gör det finns det ett ord som förbryllar, nämligen "hasselvasst".

"Låt oss gå den gamla stigen
Under hasselvasst och ek
"

Det finns inte i NE, SAOB eller SAOL. Är det dialektalt? Jag skulle vara tacksam, om någon kunde förklara ordet.

Sv: Hasselvasst (språkfråga)

Baserat på detta skulle jag gissa att det helt enkelt är hasselns långa spön.
Hassel växer med långa smäckra grenar.

himla kul tråd!

Baserat på detta skulle jag gissa att det helt enkelt är hasselns långa spön.
Hassel växer med långa smäckra grenar.

Det låter också rimligt, även om den förklaringen inte finns med. Det är dock inte omöjligt att ordet använts också på det sättet, eftersom det står "under" i texten. Jag får nog skriva till Gutamålsgillet.

Vill bara säga, att den är en av mina favoritsånger, har älskat den sedan jag var barn.

En av stroferna ger mig gåshud - "Men ur tystnaden och dunklet hör jag gångna släktens steg, skynda över stigens stenar bort mot äng och åkerteg. Medan gårdens goda väsen vakta arv och minnesskatt, vävas drömmarna i stilla sommarnatt"..... Den texten går rakt in i själen på mig och ger mig bilder som är bitterljuva, från min egen släkt... :love:

Melodin har jag alltid tyckt mycket om, men det var en ren tillfällighet att jag för en tid sedan fick höra texten. Jag kan förstå din känsla.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 096
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 741
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar