Hasselnötter

Sv: Hasselnötter

Det är inte farligt för hästar att äta hasselnötter, men vad dom innehåller ur näringssynpunkt vet jag inte.
Är det tänkt som godis eller? För det verkar dyrt att fodra upp med hasselnötter:D

Valnötter ska man däremot INTE ge om jag minns rätt, dom kan framkalla fång!

Mina har fritt med hassel i hagen och mår prima...men dom äter inte nötterna utan är mer inriktade på att äta löv och sen använda själva busken till klipåle...

Jag kom på min häst att stå och knapra hasselnötter i hagen för några veckor sedan...Visst tycker han om löven oxå, men han såg ut att leta rätt på grenar med nötter på... Jag misstänker att det inte kan vara särskilt nyttigt med, i det fallet, omogna hasselnötter med skal på...så jag har faktiskt sågat ner de grenar som hängde inom räckvidd för min nötätande häst:)

Nej, jag ska inte fodra med hasselnötter ;) men det finns en buske som de kommer åt från hagen och jag såg en dag att det låg nötter på marken och de stod där och pillade i backen så jag antar att de åt lite...

Tack för svaren!

Jag kom på min häst att stå och knapra hasselnötter i hagen för några veckor sedan...Visst tycker han om löven oxå, men han såg ut att leta rätt på grenar med nötter på... Jag misstänker att det inte kan vara särskilt nyttigt med, i det fallet, omogna hasselnötter med skal på...så jag har faktiskt sågat ner de grenar som hängde inom räckvidd för min nötätande häst:)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hassel
Med det som står om hassel är jag inte det minsta orolig när mina hästar slåss med de vilda djuren för att äta hasseln. Det är rena huggsexan med både fåglar och vildsvin och ett och annat rådjur som tar för sig av buskarna.

Du menar att det inte alls skulle vara farligt för häst att knapra i sig ett antal omogna hasselnötter?

Jag vet inte jag....nötskal överlag tycker inte jag låter som något de kan smälta...
Jag är inte minsta orolig för att han äter löv, grenar, bark etc från hassel men nötter...Nej där går min gräns. Är säkert helt annat med skalade mogna hasselnötter men jag eliminerar hellre risken och tar bort nötter som min kan äta.
Vet inte om jag är blind men kunde inte se att det stod ngt om hasselnötter, omogna el mogna som föda med skal på?
Vildsvin är väl tåligare, äter inte de ekollon t ex?
Vi har fullt med ekorrar runt våra marker, de älskar hasselnötterna och de är riktigt duktiga på att skala. Det faller skal både här o där runt oss:)

Jag håller med dig. Det är möjligt att jag är lite för orolig men jag hade inte vågat låta min häst äta dem. Ekollon är tydligen ännu värre. Jag kommer att stänga av vår hage från ekarna snart.

Ja nu tog jag bara ekollon som exempel:)
Piraja skrev ju om vildsvin som åt hassel och då tänkte jag att de kanske hade lite mer av stålmage än våra hästar eftersom de kan äta ekollon!
Bara så ni inte tror att jag menar att Piraja har sina pållar på ekollon eller att jag menar att hasselnötter är lika farliga som ekollon:)

Men; tror ni att omogna el mogna hasselnötter med skalen på är nyttigt för liten hästmage? Jag tänkte genast kolik på min men...jag vet inte hur farligt det är.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
642
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 038
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka