Sv: hasledsinflammation
Det där beror mycket på, men om hästen inte svarar ALLS så brukar man ge det två försök innan man börjar ta sig en funderande/diskussion. Om hästen svarar lite men inte fullt ut brukar man kunna spruta fler gånger. Jag vet inte om det är någon 'generell' regel men jag vet flera veterinärer som anser att har man sprutat tre ggr utan att hästen är fräch (när vi talar om EN led) så har man endera inte hittat problemet, eller så har man mer problem än man trodde. Dvs de drar gränsen vid tre sprutningar.
Sen, jag har ju tyvärr haft min beskärda del av ledinflammationer och kan tycka 3 veckor är aningens kort tid mellan besöken? Vila (i komb med behandling) kan göra underverk.. =)
En liten anekdot. Min häst har en hasledsdefekt i skelettet. Det gav ledinflammation. Upptäcktes i aug 03. Hans prutades, svarade men inte fullt ut och sprutades om i september. Svarade och friskförklarades sent i oktober (fast det vetefan om han verkligen var frisk då men sak samma). Skrittades till december, las in trav försiktigt och i januari provades första galoppen som var skit. Åb i feb 04. Hasledsinflammation igen samt knäledsinflammation (eller carpit då) bägge framknäna. Sövdes samma em och man gick in i leden med kamera, samtidigt spolades leden flera gånger, knäna sprutades med kortison. På stygntagningen 14 dagar senare sprutades hasleden. Han stod 8 v på box efter operationen, bara 210 min skritt vid hand/dag. I maj 2004 var han på ÅB och dömdes ut då hasledinflammationen inte var minsta bättre. Den bedömdes som kronisk. Han T-märktes och vilade i hage maj - aug. Sattes försiiiktigt igång i september, böjdes UA (!!) i december 04. TRappat upp träningen bit för bit, böjdes UA i maj 05 (!!). Dvs trots att hasledsinflammationen envist motstod ALLA försök till behandling under åtta månader så GICK den att få bort. Dock försvinner ju aldrig skelettdefekten och han blir ju aldrig fullt brukbar igen. Men det kan vara himla knepigt, min fick ju ändå 8 veckor helvila t ex utan att det gav minsta jäkla skillnad. Men sen så..?