hasledsinflammation

A

araschne

min häst var och blev sprutad för hasledsinflammation,i nedre glidleden o hasleden.Gjorde återbesök efter 3v.Det var ingen förändring.Det är mest i vänster varv.Blev sprutag igen,tillbaka om 3v.Nu undrar jag om hon kommer att bli helt bra?

Sv: hasledsinflammation

Det går inte att svara på. Det är en sådan där evig kuggfråga, vissa hästar svarar på en behandling, andra svarar tyvärr aldrig.

Om d einte svarar bör man dock fråga sig om man hittat och behandlar en ORSAK, eller ett SYMPTOM? Dvs ÄR problemet verkligen i hasleden eller får hästen symptom från hasleden men felet är någon annanstans.

hur många gånger är det värt att försöka innan man försöker hitta nån annan väg

Det där beror mycket på, men om hästen inte svarar ALLS så brukar man ge det två försök innan man börjar ta sig en funderande/diskussion. Om hästen svarar lite men inte fullt ut brukar man kunna spruta fler gånger. Jag vet inte om det är någon 'generell' regel men jag vet flera veterinärer som anser att har man sprutat tre ggr utan att hästen är fräch (när vi talar om EN led) så har man endera inte hittat problemet, eller så har man mer problem än man trodde. Dvs de drar gränsen vid tre sprutningar.

Sen, jag har ju tyvärr haft min beskärda del av ledinflammationer och kan tycka 3 veckor är aningens kort tid mellan besöken? Vila (i komb med behandling) kan göra underverk.. =)

En liten anekdot. Min häst har en hasledsdefekt i skelettet. Det gav ledinflammation. Upptäcktes i aug 03. Hans prutades, svarade men inte fullt ut och sprutades om i september. Svarade och friskförklarades sent i oktober (fast det vetefan om han verkligen var frisk då men sak samma). Skrittades till december, las in trav försiktigt och i januari provades första galoppen som var skit. Åb i feb 04. Hasledsinflammation igen samt knäledsinflammation (eller carpit då) bägge framknäna. Sövdes samma em och man gick in i leden med kamera, samtidigt spolades leden flera gånger, knäna sprutades med kortison. På stygntagningen 14 dagar senare sprutades hasleden. Han stod 8 v på box efter operationen, bara 210 min skritt vid hand/dag. I maj 2004 var han på ÅB och dömdes ut då hasledinflammationen inte var minsta bättre. Den bedömdes som kronisk. Han T-märktes och vilade i hage maj - aug. Sattes försiiiktigt igång i september, böjdes UA (!!) i december 04. TRappat upp träningen bit för bit, böjdes UA i maj 05 (!!). Dvs trots att hasledsinflammationen envist motstod ALLA försök till behandling under åtta månader så GICK den att få bort. Dock försvinner ju aldrig skelettdefekten och han blir ju aldrig fullt brukbar igen. Men det kan vara himla knepigt, min fick ju ändå 8 veckor helvila t ex utan att det gav minsta jäkla skillnad. Men sen så..?

ju mer jag läser om hasledsinflammation dessto mer deppad blir jag.på vetrinärena låter det som en enkel sak,men har nu insett att det inte är det.vilket inte är lätt.när jag var där bägge gångerna så ska hon skrittas max 40 min per dag.har inte gjort det varje dag första perioden.är det nått du skulle göra eller skulle du låta henne vila helt bara loppa sig i hagen.jätte tacksam för alla svar och råd du kan ge då det här är helt främmande för mig.

Antingen har hästen en hasledsinflammation, eller så har den spatt. Spatt är en inflammation i hasledens glidyta, det är något helt annat.

araschne skrev:
ju mer jag läser om hasledsinflammation dessto mer deppad blir jag.på vetrinärena låter det som en enkel sak,men har nu insett att det inte är det.vilket inte är lätt.när jag var där bägge gångerna så ska hon skrittas max 40 min per dag.har inte gjort det varje dag första perioden.är det nått du skulle göra eller skulle du låta henne vila helt bara loppa sig i hagen.jätte tacksam för alla svar och råd du kan ge då det här är helt främmande för mig.

Tja, hasledsinflammation behöver inte vara så himla 'krångligt', samtidigt somd et kan vara det. Det där med att det beror helt på VARFÖR den är där så att säga.. och det är ju det som är det kniviga liksom.

Ang vad göra/vad inte göra så tycker jag att du ska följa din veterinärs ordinationer, det blir sällan lyckat när man börjar bygga om vets ordinationer hit och dit utan att göra det i samråd med vet. Svårt för vet att utvärdera en behandling med om djurägaren inte följt rekommendationerna och vet inte vet det. Så följ din veterinärs ordination, och om du vill ändra/justera/prova något så prata igenom det med vet först.

Något som du kan fundera på är ju om du tror att ett glukosaminbaserat ledtillskott skulle hjälpa? Forskning som säger något vettigt saknas, och du hittar lika många soms äger att det gett jättebra resultat på deras hästar somd e som inte haft NÅN effekt. Så man får liksom gå på vad man tror själv. På min valack (som jag beskrev i tidigare svar) ser jag STOR skillnad (effekt) med Flexijoint (ett ledtillskott), medan det på unghästen gav NOLL skillnad, så det tycks individberoende med.

Är hasleden röntgad? Om inte skulle jag se till att den blir det nästa besök.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka