Hasledsgalla - skoning ( samband?)

D

Desert_Wind

Hästen skoddes av en ny hovslagare i torsdags förra veckan. Han är en vältränad o i full kondition arab och mig veterligen frisk. Tidigare hovslagare har jag haft i många år.

Jag brukar oftast rida samma dag som de skos o har aldrig haft ngt problem tidigare, inte nu heller.

Det jag nu märkt är att hästen tar lite längre steg med bakbenen och ibland slår ihop med fram. ( klapprar)

Idag hittade jag en hasledsgalla som är genomgående men inte så stor. Den är mjuk men går inte bort vid ridning ( 1 mil). Om den blir större till i morgon får vi se. Han är inte halt eller oren, går som han brukar.

Min fråga är nu tror ni att det finns ett samband? Kan hovslagaren ha skott så mkt annorlunda? Jag tycker själv att denne nye skor lite trängre och med kortare och rundade traktarmar. Hur gör man med gallan? :confused:

Ingen?

Ingen som kan ngt om hasledsgalla?

Hur som helst så ringde jag min ord hovis och han kommer nu ikväll trots sina 30 mil t&r! Helt underbart! Har dock lärt mig en läxa. Inte byta hovis... Men jag hade inget val just då. Ska själv läsa Hästens rörelseapparat - struktur och funktion på SLU snart, hoppas jag kan svara själv på mina frågor sedan.....

:bump:

Sv: Hasledsgalla - skoning ( samband?)

Det verkar ju lite mysko att gallan inte går ner efter ett så långt ridpass.
Om inte hovis har någon bra teori om vad det kan vara så lägg på ett våtvärmade omslag.+ett stödbandage på det andra bakbenet.

Är hon rtg någon gång? en lös benbit kan börja spöka närsom helst!

Sv: Hasledsgalla - skoning ( samband?)

Jo, visst hade han en teori.... fel i vinklarna o hög tå i bak samt för låga trakter... suck. Men nu är det fixat o han är omskodd r o. Så jag hoppas det blir bra nu. Skönt att han inte hann bli halt utan "bara" fick en galla. Hoppas att den är en lätt överanstränging av leden och försvinner snart.
Att den inte försvann under träningspasset var för att det inte belastades rätt och därmed behövdes ledvätskan för att smörja leden under felbelastningen.

Hästen är inte röntgad på ett och ett halvt år. Men tidigare ua. Har masserat in arnica.

Sorry min lilla pålle, ska inte göra om det....

Liknande trådar

Hästvård Lång historia: Plattfotat fullbod, ömmar på grus o skos med sulor. Hade för 2 år sedan en bra (utbildad) hovis som tyvärr slutade...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 047
Senast: biffen
·
Träning Mitt 17-åriga islandssto kan vara besvärlig att kratsa hovarna på och brodda. Framhovarna brukar gå bra, men när man ska sätta ner...
Svar
16
· Visningar
1 390
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30