Hasledsgalla efter spark

M

marli

Min 4-åring som går på bete har fått en spark på insidan( emot det andra bakbenet) av hasleden. Han var rejält svullen i början men inte halt. Nu är svullnaden borta men han har en genomgående hasledsgalla kvar som inte gått bort ännu. Det är nu snart 2v sedan han fick sparken.
Oroar mig förstås över gallan och är rädd för att någon liten ben, broskbit sparkats loss. Någon som varit med om detta??

Sv: Hasledsgalla efter spark

min kompis unghäst va nära att gå omkull vid longering, efter detta så svällde hasen upp, hennes vet. sa att det inte va ngn fara eftersom hon inte va halt. Veckor gick och inget hände med svullnaden så hon åkte in till atg, där röntgade dom och det visade sig att de mellersta ben paren har tryckts ihop +inflammation ( 4 graders hälta vid böjprov)

Så det är nog värt att kolla upp

Koll upp det, jag var uppe med min i skara idag och kom hem utan häst. Han blir kvar i minst en vecka om jag har tur, men det har jag aldrig. Såret är så djupt att det har gått in tarceasrsidan, eller nåt sånt. Det kändes hemskt att bara åka iväg. Han ska få jättestark antibiotika nu så jag hoppas på det bästa men jag saknar honom och är orolig

Vad tråkigt!
Var din häst halt efter sparken? Röntgade dom leden på kliniken? De hittade inte några andra skador på skelettet?
Det kanske räcker med antibiotika för att den ska bli bra !!

Ja det är det. Vi röntgade inte utan gjorde ultra ljud för de kände sig säkra på att det inte var skelletet. Oidi var lite öm de första dagarna och sen blev han blockhalt. Har varit jättesvullen nästan hela tiden, men eftersom vår vanliga veterinär tyckte att det räckte med pencilin så åkte vi upp först igår, vilket man ångrar nu....
Sparken din häst har fått verkar sitta exakt på samma ställe som oidis men han är konstaterat bara dåliga av såret och inte av själva smällen. Vi får hans provsvar nu under morgonen så jag hoppas på det bästa

Du bör nog ta ut en veterinär, och kolla upp det. En genomgående hasgalla kan ta mkt!! lång tid att läka ut. Men om inget är skadat i skelettet så är nog utsikterna ändå ganska goda...

Har pratat med min veterinär idag som tycker att man kan avvakta i 2v till eftersom det tar lång tid för en hasledsgalla att försvinna.
Är den inte borta då blir det röntgen.

Lycka till med din häst och hoppas att det löser sig!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 155
Senast: Hedwig
·
Hästvård Har i samråd med veterinär och hovslagare låtit min häst stå på box nu i ca 5 dagar. Det hela började med stelhet och vinglig gång i...
2
Svar
22
· Visningar
3 343
Senast: lillaphu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar