hasledsartrit och kissing spines....

J

Järnis

..blev det konstaterats att min häst har när vi var till klinik i onsdags..:cry:

Kissing spines känns det som att jag har någorlunda koll på, att med rätt träning osv kanske det inte är något större problem med i framtiden, men hasledsartriten..? ( pga brosk-pålagringar enl vet).. HOn är ju behandlad nu med kortison, så jag antar att hon inte var ett hopplöst fall, men hur är "vardagen" med en häst med pålagringar i hasleden? Är det vanligt att de kan hobby-ridas, eller är det vanligt att hältan bara kommer åter hela tiden? Jag har ingen koll på det alls, och veterinären ville inte ge någon prognos i det här läget..

Kan man förebygga de här inflammationerna på något sätt genom sin hantering eller ridning? Eller är det bara spruta som gäller om det kommer tillbaka?

Du som har en häst med samma diagnos, hur var det för dej?

Sv: hasledsartrit och kissing spines....

Ingen här som haft häst med hasledsinflammation eller känt någon som haft?

Har inte inflamationen kommit först och pålagringarna sedan?:confused: Detta brukar till vardags kallas spatt.

mja, det är inga benpålagringar ännu... utan förmodligen inflammation med broskbildning ( som de inte kunde se på röntgen då rå) men det är alltså början till spatt?

Följdfråga: Heter det alltid spatt när det är pålagringar i hasleden? Jag hade fått för mej att det var på ett speciellt ställe i leden när det kallades så.....

Min häst har haft hasledinflammation men utan pålagring. Har dock liten rörelsestörning i det benen men den hade han innan. Problemet kom efter dålig sadel och ryggont. Var inne ett tag på kissing spine men kiropraktorn hittade en förskjutning i korsbensleden som nu är åtgärdat. Hästen fungerar utmärkt och har inte ont. Nu hade den inte broskbildning utan bara inflammation. Vet kallade det hasbursa. Bursa = inflammation. Spatt är väl när det blivit kroniskt och med broskbildning?

Vet kunde inte se någon pålagring på röntgen utan det var mest ett antagande, att det pågår något inne i leden eftersom den är inflammerad.... Min häst har ju oxå ont i ryggen, och hon har enl röntgen trångt mellan tornutskotten..

Men det behöver alltså inte vara spatt för att hasleden är inflammerad?

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 904
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 759
Senast: klystron
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 453
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 574
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka