Hasledens synoviala sturkturer

L

lill_flesky

Tarsalsenskidan, vart lokaliserars den? En galla i tarsalsenskidan, kallas det genomgående hasgalla?
En hasledsgalla, vart lokaliseras den?
Vart hittar man spattbursan? Hur ser man skillnad på en fyllnad i spattbursan och på riktigt spatt?

Sv: Hasledens synoviala sturkturer

Hej
Ovanför hasen mot hasspetsen finns akillessenan, och runt den får du ibland en galla i den sk timglasbursan. Möjligen är det det du menar med tarsalsenskida, tarsus betyder hasen. Men det finns andra senskidor också t ex sidliga sträckarsenans senskida på sidan om hasen.

Oj råkade posta innan jag var klar :-) Fortsätter:

Läste på ett varv till om tarsalsenskida: det som avses är senskidan på in och utsida av hasen som omger djupa och ytliga böjsenan. Den hittar du genom att gå fram något från hasspetsen.

En genomgående galla är en ledgalla som går rakt igenom leden dvs när du trycker på baksidan av leden buktar gallan ut på framsidan. Alternativt tryck på insdan så buktar det ut på utsidan.

Hasen består av flera leder, dels den stora gångjärnsleden mellan hasen och skankbenet och glidleder mellan hasens ben och skenbenet. Spatt är när glidlederna drabbas. Riktig spatt kallas ossös spatt och är en artros i hasens glidleder. Hästen kan även få ledinflammation i samma leder. Äkta spatt brukar leda till sammanväxningar i glidlederna. För att palpera glidlederna efter gallor eller värme, lägg handflatan på benknölarna på insidan av hasen med fingrarna nedåt. Dina fingertoppar hamnar ungefär i höjd med glidlederna. Du kan känna ledspringorna. Vid äkta spatt bildas pålagringar i ledytorna och du kan känna en s k spattknöl här.

mvh
Lejonelle

Tarsalsenskidan, vart lokaliserars den? En galla i tarsalsenskidan, kallas det genomgående hasgalla?

Tarsalsenskidan börjar ca 7 cm ovanför malleolus medialis ( stora knölen på insidan på hasen) och går ner till en tredjedel av metatarsalbenet. En genomgående hasgalla är när du ökad ledfyllnad i senskidan. Det yttarar sig genom att du känner en bula som ligger mellan tibia (skankbenet) och achillessenan ner mot calcaneus (benet som bildar "hasspetsen"). Den känns från båda sidorna.

En hasledsgalla, vart lokaliseras den?

Svar: Egentligen beror på vilken led som har ökad ledfyllnad. Översta leden kallas tarsocrualleden. Antar att det är den du frågar om. Den är den största och viktigaste. De nedre lederna är planleder. Den nedersta är minst rörlig. Gallan lokaliseras genom känna som hasgallan men skillnaden är att den inte känns igenom. Den känns tydligast lite längre ner och ofta kan man trycka frampå hasen och vid en galla känner man motståndet "bubblar".

Vart hittar man spattbursan? Hur ser man skillnad på en fyllnad i spattbursan och på riktigt spatt?

Svar:
Spattbursan har egentligen ingen koppling till just spatt. Det är sällsynt att den är "fylld" vid spatt. Spatt känner du inte om det inte är väldigt mycket, dvs sammanväxt. Spattbursan sitter på insidan på hasen ganska långt framåt.

för att känna glidlederna så är dte bra om man har rät t korta men inet nerbitna naglar o liksom glider med dem..för en ovan kan det vara jättesvårt,be din veterinär hjälpa dig att känna sånt här första gången!

Thina

Tusen tack för era svar :bow: Har skrivit ett helt arbete om hasleden nu, det var bara de synoviala strukturerna som saknades.

Hej - vore kul att läsa ditt arbete! Publicerar du det någonstans på nätet?
mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 353
Senast: Otherside
·
Utrustning Hej! Hittade ingen presentationstråd så jag kombinerar frågor med en liten presentation: Är en man mitt i trettioårsträsket som...
Svar
18
· Visningar
4 574
Senast: palle
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 019
Senast: Starstedt
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 391
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur