Hasgallor!

D

Dyfra

Som vanligt är man orolig...

Min 3,5 åriga arabvalack har under en ganska lång tid nu haft hasgallor i båda bakbenen. Både lika stora. Inte hårda.
De är oftast störst under natten, när han stor still och blir något mindre när han rör sig, men försvinner aldrig helt. De är alltså inte jättestora, utan ganska små, men syns.

Går och funderar en hel del över lösa benbitar... men att åka in och röntga är ju inte direkt det första man gör med plånboken.

Han har ALDRIG visat sig haft ont, varit stel eller halt på något vis i bakbenen. Vad tror ni? Bör jag åka in och röntga? Eller kan det vara något annat?

Tack på förhand!

Sv: Hasgallor!

Gallor är vätskeansamlingar i hästens senskidor eller leder, som uppkommit pga. inflammation, överansträngning, foderomställning, felaktig foderstat, att hästen står för mycket inne eller inälvsparasiter.

Symptom
Hästen känns "svampig" längs senskidor eller leder. Man kan ofta se små bulor.

Behandling
Massera med liniment och linda hästens ben. Här är det primära att öka blodgenomströmningen i det drabbade området. Hästen hålls med fördel i rörelse. Är orsaken överansträngning/överträning så måste hästens träningsschema ses över.

Tävlingshästar är ofta "galliga" p.g.a. den hårda träning de utsätts för. I travstallar är det mer regel än undantag med gallor i hästarnas ben, men så är skadefrekvensen hög där också. Gallor ska alltid ses som en varning om de kvarstår efter föreskriven behandling. Kyl alltid hästens ben efter avslutat arbete i förebyggande syfte. Misstänker du inälvsparasiter så måste hästen avmaskas omedelbart.

Hasgalla
Hasgalla uppkommer genom överansträngning.

Symptom
Svullnad strax ovanför hasen som kan flytta sig från in- till utsidan. Vidare se Gallor.

Håller med föregående inlägg...
Kan lugna dig med att jag har ett halvblod som haft mjuka hasledsgallor sedan hon var 3 år, de har aldrig försvunnit helt. (Tja om det är riktigt kallt ute så känns/syns de knappt alls.
Hon är 8 år idag och har fortfarande mjuka hasledsgallor, dessa har sett likadana ut vid vila, bete, tävling, foderbyte osv och hon har aldrig haft problem av dom. Visar inget på röngen och hon har aldrig haft problem av dom heller... :)
MVH /Erica

En del hästar har helt enkelt mer ledvätska än andra, det behöver inte alls vara något som orsakar det som cronis här upp skrev en roman om. Är det på båda sidorna är det nog inget att oroa sig för är det bara på en has kan det vara lösa benbitar. Vill du vara på säkra sidan åk och röntga, annar är det bara att köra på är det något så kommer det att visa sig. Mitt halblod har jättemycket gallor, bla jättegallor på hasorna men hon är genomröntgad och där är det inget som är fel utan vet sa det som jag skrev här uppe att hon helt enkelt har mycket ledvätska, bara extra smörjmedel till lederna...

Om det hade varit min arab så hade jag åkt med ilfart till klnik och röntgat..Hade det varit en annan ras så hade jag nog inte sagt något men nu är dte en arab...
Fick ta bort min 5-åring (arab) nu i vintras pga cysta i bakknä vilket tydligen är vanlig defekt på araber enligt dem på kliniken..jag har dock bara hört talas om araber med fula has-förändringar....Varit på tok för många sådana araber i min närhet den senaste tiden...
Gör inte som jag..jag röntgade inte min första arab och visste därför inte av cystan..jag red sönder honom bokstavligt talat..han sa aldrig till att han hade ont,(så typiskt araber för övrigt) lite atityden:lite smärta har man väl aldrig dött av och vi märkte på honom att något vart fel när han blev liksom irriterad på sig själv när han inte kunde utföra det jag bad honom om på ett korrekt sätt..han blev arg på sig själv.
Gör så ont i hjärtat när jag tänker på det.
Ta det säkra före det osäkra...efter röntgen så vet åtminstånde om att han kanske han en hasledsförändrig eller något i den stilen..har han det inte så är det bara att pusta ut!
Lycka till!

Gallor som går NER vid rörelse är OFTAST (men inte alltid) ofarliga.

Går de UPP av rörelse så in på klinik.

Att de är större på morgonen beror på att han står still i boxen då och cirkulationen blir sämre, sen under dagen när han går i hage så går de ner när cirkulationen kommer igång.

Sådana gallor är som sagt OFTAST ofarliga (men som med allt så finns det undantag).

Om du bör åka in och röntga eller ej är eg omöjligt att säga. Det beror på hur mycket magsår du får av att låta bli? :devil: Dvs hur mkt du oroar dig av att inte göra det.

Ett billigare sätt att börja på kan ju vara att ta ut vet och göra böjprov, eller åka in och göra böjprov om du vill. Går han ren på böjprov så ska du inte behöva oroa dig.

Det finns många hästar med stora gallor som är friröntgade, och det finns hästar utan både gallor och som går rent på böjprov som har röntgenfynd.

JAG personligen skulle spara ihop lite penningar och åka in och röntga i vår/början på sommaren. OM det är lösa benbitar så är det iaf inte optimal årstid att ha en konvalescent efter OP nu, och eftersom han inte har hälta eller andra symptom så skulle jag oavsett vad en rtg NU visade avvakta op.

Jag har en nybliven tvååring (blir två på riktigt i mitten på april) som har otrevliga hasledsgallor bägge bak. Henne kommer jag röntga i vår. Helt enkelt för jag INTE vill ha konvalescensen efter operation nu, det är långt ifrån ideala förhållanden här för det. Och att röntga nu och vänta med operation, tja då skulle iaf JAG få magsår och antagligen bli inlagd på psyket innan det var vår ;)

Om du är orolig o osäker skulle jag ringa vetr, så kan hon/han råda dej vidare

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 314
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka