Hasfraktur

Pallas

Trådstartare
Min foderhäst har fått en spark på höger has och har en liten fraktur (flisa borta) som involverar nedre glidleden. Han skall stå i boxvila i tre veckor och sedan återbesök på klinik. Han har permanentkanyl och sprutas dagligen intreavenöst med stora mängder antibiotika och inflammationshämmande.

Någon som varit med om något liknande och kan berätta? Vet säger att vi kan vara försiktigt optimistiska, förutsatt att det inte blir någon infektion och att han rör sig bättre för varje dag. Eventuellt får man ta bort flisan i ett senare skede, men det är iaf inte aktuellt innan återbesöket.

Hur lång boxvila tror ni på? Gissar att det kommer bli fortsatt boxvila/sjukhage efter återbesöket. Och hur fasen håller man en extremt livsglad och energisk häst sysselsatt under så lång tid (förutom fri tillgång på grovfoder, daglig rykt, inhängda granar och annat att leka med/tugga på)?

Sv: Hasfraktur

aj då stackare..har inte vart med om liknande men ja vet att de e jobbigt med sjuka hästar. spec när de gäller benen.. en sån där godisboll som han kan rulla runt på lr om ni hänger upp den? kanske kan va något om ni inte redan har en sånn.. en sån funka på våran överenergiska häst.. Hoppas de går bra!! lycka till:):)

Min foderhäst har fått en spark på höger has och har en liten fraktur (flisa borta) som involverar nedre glidleden. Han skall stå i boxvila i tre veckor och sedan återbesök på klinik. Han har permanentkanyl och sprutas dagligen intreavenöst med stora mängder antibiotika och inflammationshämmande.

Någon som varit med om något liknande och kan berätta? Vet säger att vi kan vara försiktigt optimistiska, förutsatt att det inte blir någon infektion och att han rör sig bättre för varje dag. Eventuellt får man ta bort flisan i ett senare skede, men det är iaf inte aktuellt innan återbesöket.

Hur lång boxvila tror ni på? Gissar att det kommer bli fortsatt boxvila/sjukhage efter återbesöket. Och hur fasen håller man en extremt livsglad och energisk häst sysselsatt under så lång tid (förutom fri tillgång på grovfoder, daglig rykt, inhängda granar och annat att leka med/tugga på)?

Min häst åkte på en spark på ett bakknä på sommarbetet i somras, en benflisa lossade och skar hål på patellarleden. Han fick till skillnad från din häst en infektion i leden och benflisan plockades bort under artroskopi samt att lederna i knät spolades. Han stod på boxvila i ca 14 dgr och sedan i boxhage 10v. (5x5m). Därefter en hage på ca 40 kvm i ytterligare 4v. På de senaste återbesöket friskförklarades han och fick börja gå i större hage med två kompisar.

Min häst är bara 2 år och konvalecenttiden har varit ganska jobbig, då det är en yster kille till vardags. Han har hela tiden haft fri tillgång till hö i sin boxhage och en stor gren att gnaga på. Han stod ändå mest och hängde, blev både deppig och tappade matlusten av att vara sjuk. Min häst har läkt allra bäst under lagom rörelse.
Nu är han tillbaka i full rörelse och skadan är ett minne blott, inga förändringar på ledbrosk och inga pålagrningar i leden. Han har varit väldigt stel de senaste två månaderna men har fått akupunktur och ett Back on Tracktäcke till hjälp.

Han fick även två mindre inflammationer runt ledkapseln under konvalecenttiden, de behandlades bort med metacam.

Kolla på en sån där slickstensleksak, finns med bollar till också. En tjej i vårat stall la helhavre i en petflaska med pyttesmå hål i att grejja med, det var uppskattat av hennes pyssliga häst.

Eftersom skadorna skiljer sig åt en aning så vågar jag inte gissa på konvalecenstid för din häst men jag önskar er Lycka till!

Tack för svaren! Tipset med PET-flaskan var bra, så minns jag nu att jag gjorde när han stod på boxvila när han var föl (sårskada i led). Skall tillverka en sån automat imorgon.

Nu har vi dock fått ett annat problem, han bajsar lite för dåligt, vilket vi tror kommer sig av att han dricker alldeles för dåligt. Han står på lösdrift (halva ligghallen avdelad samt en hage i boxstorlek utanför) och vattnet blir nog lite för kallt... I morgon skall jag göra en termobar - en uppvärmd vattenbalja - till honom så att vattnet mer håller rumstemp. Håll tummarna för att han dricker bättre då! Han skall också få linfrö två gånger om dagen, så att tarmarna hålls igång. Skall fixa en balja sånt nu.

Jag sitter och skakar Geepenil nu och skall strax gå ut och ge honom sex stora sprutor. :cry::crazy:

Hmmm, undrar om han inte har en sån där slickgrej? Skall kolla det, annars låter en sån där godisboll som något som skulle kunna roa honom.

Hasten har det bra pa sin losdriftsboxvila. Han ar vid gott mod och nastan ohalt. :bump: Den 10 dec ska vi pa aterbesok och rontga for att se vart benbiten tagit vagen. Hall tummarna for att vi slipper operation!

har inte så mycket att säga om fallet, men jag hoppas hästen blir bra igen! :)

Tack!

jag är verkligen glad att han kan gå där han går nu. Hade han stått på stall hade han fått stå längst in i ett mörkt hörn, utan att se andra hästar på hela dagen. Nu har han halva ligghallen, plus en hage på kanske 4x4 m, som han står i på dagarna. Funkar jättebra och han är lugn som en filbunke. Tror han rör sig mindre (och det han rör sig sliter mindre eftersom det inte är runt, runt) nu totalt än han skulle gjort om han stått på box. Faktiskt är nog detta en idealisk boxvila för honom, som är en sån stollig och aktiv häst.

Han travar rent!

Pållen har haft en infektion i såret, som behandlats med jodopaxonslag dagligen i 5 dagar. Svullnaden är mindre, men han är fortfarande varm och liiiiiite svullen. Han har ca 50 kvm hage/ligghall att röra sig på, och idag har han travat helt rent några steg där.

På måndag är det återbesök med röntgen, för att se vart benbiten tog vägen. Håll en tumme eller två för att vi slipper operation!

Tja, jag kör väl en liten uppdatering fast det inte verkar så intressant. :)

Var på ATG för röntgen och rörelsekontroll förra måndagen. Han är ren i både skritt och trav, däremot visar han smärta vid vridning av benet (inte så konstigt). Ledytan i nedre glidleden är skadad - benfragmentet kommer därifrån - och vet sade att det kommer att skapas en ny yta där på ca en månad.

Prognos: Benbiten har rört sig utåt och det finns en kommunikation mellan benbiten och ytan (huden). Jag tror fragmentet kommer komma ut, faktiskt. Händer inget mer, dvs om det inte blir någon infektion eller om inte benbiten sätter sig dumt till, så blir han helt återställd. Han kommer gå i konvalescenthage i fem veckor till, då vi skall på ÅB för röntgen och ny rörelsekontroll.

Hästen mår bra psykiskt, trots avsaknaden av fysiskt arbete och egentligen för lite stimulans. Jag tror det var bra för honom med den här lösdriftsvarianten av boxvila.

I morgon är det dags för andra återbesöket. Det blir röntgen och rörelsekontroll, samt tandkoll om tid finnes.

Håll tummarna för att han får gå ut med de andra hästarna nu, för nu har han totalruttnat på sjukhagen!

Nu är han friskförklarad och kan sättas igång. En lyckligare häst har jag sällan sett när vi släppte ut honom med de andra två hästarna. Han aktade sig dessutom väldigt noga för att bege sig innanför det område där sjukhagen låg! :D

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 381
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka