hasens senor

Sv: hasens senor

om det är det jag tänker på så är det ingen sena utan en blodåder....tåsträckaren går ju också där men det är ju rakt fram på senan

man känner den om man böjer benet..om jag inte missminner så sitter den nära den där blodådern.

Hejsan. Du tänker formodligen på infästessenan till tibialis cranialis muskeln som delar sig i två ungefär mitt på hasen och den ena grenen fäster på insidan. Peronius tertius som är en muskel som blivit nästan helt till en sena går också rakt över framsidan av hasen men infästessenan delar sig i två grenar där den ena fäster rakt fram på hasen, den andra mer åt utsidan. Extensor digitorum longus, långa tåsträckaren, passerar hasen på framsidan, men inte på insidan. Det kan givetvis ockås vara hasens ligament som du känner, du får precisera lite mer vad du känt så ska jag försöka hjälpa till.
mvh
Lejonelle

Jag ska studera var exakt denna sena sitter morgon ....anatomi boken e väck och hjärnan e rostig :angel: .pmar imorgon :smirk: :bow:

Nu har jag ptatat med min fd arbetsgivare till lika hovslagare..som kännde igenom hästen ..

Han sa att det var tvärbanden.(fick för mig att tvärbanden satt längre ner :o )

vad det heter på latin vet jag inte ...men har det,det du nämde något sammband ??

De latinska namnen är de som "gäller" så dom får man plugga in helt enkelt :-)
Tyvärr är jag mycket bättre på de latinska namnen än de svenska eftersom alla böcker är på engelska och latin...

De latinska namnen är ibland logiska och ibland inte. Logiska: Extensor digitorum longus = långa tåsträckaren. Tibialis cranialis = Muskeln som sitter på framsidan av tibia (skankbenet). Inte speciellt logiska: Peronius tertius = den tredje "peronius" som jag inte vet vad det betyder.

Lejonelle

Vi har ofta ingen vettig svensk namnsättning på anatomin. På engelska använder man oftast de latinska namnen men även de kan ibland variera lite. Tibialis cranialis står tex i min anatomibok som Tibialis anterior, jag orkar inte gräva fram kompendien just nu men Tibialis cranialis käns riktigare o är förmodligen den sena som efterfrågas.
PL

Liknande trådar

Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
924
Senast: jemeni
·
Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
409
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
541
Senast: Lavinia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka