Harvat med min häst för första gången! *skryttråd*

nordsvensken

Trådstartare
Här ser ni två stycken nybörjare ge sig på att harva betet inför sommaren! :D

8616853.jpg

8616672.jpg

8616666.jpg

Dimma köpte jag för 7 månader sedan, som i princip ohanterad 4-åring. Världens coolaste och mest lättlärda pålla som jag är så STOLT över:love: och som jag håller på "att lära allt jag kan" ("nåja, det går väl ganksa fort?!" ;) ) och som håller på att lära mig allt hon kan. Jag red in henne under hösten och nu håller vi på med inkörningen. Hon tar allt med sitt självklara lugn och gör dagligen sin matte så glad och nöjd, min fina Dimma! Jag för min del, har alltid bara varit intresserad av ridning och på sin höjd lite sklkörning ngn gång ibland, så det här är helt nytt för mig också. Men roligt är det! Och jobbigt, att styra någorlunda rakt och samtidigt försöka låta bli att snava på tuvor, sorkhål osv... :angel: Men vi lär väl oss! Tur att det bara är en harv och inte en plog vi leker med, det gör ingenting att det blir krokigt och dant ibland!

Sv: Harvat med min häst för första gången! *skryttråd*

Visst är det kul att ANVÄNDA sin häst! minns när jag harvade ridbanan med shettisen, ett riktigt dagsverke som båda var nöjda med.

får jag fråga varför man harvar med pinnharv på gräs?

De där såg ju hur härligt ut som helst ju..

SOMMAR SOMMAR.. här är de minsann snö kvar

Kan int pinnharven vara för och luckra upp betet lite så att säga? Gissar bara att de ska luftas

Anna-Carin

Kul när man går frammåt sådär hela tiden, alltså utvecklingsmässigt :)

Mysiga bilder.
Synd att våran Dimma inte är lika cool, eller jo det var hon vid den åldern, hennes skumhet kom efter att hon hade fått föl.
Vill också ha den där årstiden, bort bort bort med snön, helst igår :angel:

Det är urbra att köra pinnharv på gräs! :D

Slår sönder skithögarna som ligger kvar så de "regnar bort" och det iaf från början inte finns några områden som hästarna ratar. Gör man det sedan under betessäsongen också så håller man ju nere parasittrycket lite iaf; sönderslaget bajs torkar fort i solen och äggen dör :idea:

Vallen harvas för att få ner sorkhögarna också...

skogstomten: på vilket vis blev din skum efter att hon fått föl?

skogstomten: på vilket vis blev din skum efter att hon fått föl?

Harvar mockor brukar vi göra med, rätt behagligt, lättare att gå än när man harvat en plöjd åker med
:D

Ja du det blir nog en halv roman (lite överdrivet) om jag skulel försöka beskriva det, men hon blev verkligen en annan häst. Nipprigare och labilare, hon hade ju verkligen fått tränats på allt och en trygg start med en super cool mammma och hon var trevlig själv. Hon är ju inte otrevlig på något vis nu, men någon körhäst är hon då rakt inte längre :angel:

Fast hon är ju inte min utan sambons.
f.ö så ingen tror att hon inte är genomgången så jodå, hon är genom tittad av veterinär, tandläkare och massör mm så det borde inte bero på smärta, fast hundra kan man ju givetvis aldrig bli.

Senast ändrad:

Aj då, kanske man skulle låta bli att ta föl då! :angel: Vill ju inte gärna byta supercool mot skogstokig! ;)

Tillhör nog ovanligheterna och vi kan ju inte säga säkert att detä r just i det det hela sitter.
Hennes mamma blev ju inge knepig av att ha föl,
inte mitt sto heller :D

kl

Nu har vi varit ute och harvat igen, med TVÅ sektioner! 1ha ca, och 1½timme.

Dimma blev både trött och svettig trots ganska svalt och blåsigt ute. Lillebror rymde ut på vallen och roade sig med att galoppera omkring med svansen i vädret som en annan arab medan Dimma arbetade. Då var det tur att hon lyssnade på mig och inte for iväg efter honom med harv och allt! Sedan kom grannen och skrapade grusvägen ca 1 m från Dimma, men även det gick helt smärtfritt. För att krångla till det ytterligare så körde jag fast på en staketstolpe med harven (ouppmärksam *skäms* ) Fick be Dimma backa, lossa draglinorna, flytta Dimma och "parkera" henne (Hon har förstått vitsen med att stå still nu är hon får arbeta ordentligt. Tar alla chanser till vila! ) Sen fick jag försöka dra loss harven. det gick tilslut och jag kunde spänna för igen. T.o.m. detta gick bra trots skrapande traktor och busande lillebror i direkt närhet!!! Är jag stolt över min häst eller vad? :love:

Uppvärmning med tömkörning först
8776688.jpg

Dimma arbetar, Luuk betar. Rättvist?!
8776686.jpg

Vad har jag gjort för att förtjäna denna underbara häst?!

vad harvar man med på gräs då?

Vi brukar köra med pinnharven upp och ner i bland, på gräs alltså.
Har även kört med snökedjor hopkoplade för att få ut hästlortar.

Vill också ha vår och kunna göra sånt där!
Tror ni man kan harva snö? kanske tinar fortare då luckrar upp liksom :angel:

Vi brukar köra med pinnharven upp och ner i bland, på gräs alltså.
Har även kört med snökedjor hopkoplade för att få ut hästlortar.

Vill också ha vår och kunna göra sånt där!
Tror ni man kan harva snö? kanske tinar fortare då luckrar upp liksom :angel:

Tanken var att köra med den upp-och-ner men jag vågade inte. Även om Dimma är både cool och lydig så är hon helt orutinerad, och likaså jag. Kände att skaderisken blev för stor om hon skuttade bakåt och hamnade på en pinne! :eek:

Harva snö är säkert utmärkt :D Annars får du helt enkelt PLOGA snö med hästen! :idea:

Tanken var att köra med den upp-och-ner men jag vågade inte. Även om Dimma är både cool och lydig så är hon helt orutinerad, och likaså jag. Kände att skaderisken blev för stor om hon skuttade bakåt och hamnade på en pinne! :eek:
Brukar jag tycka med :D Men hon jag kör med var så lugn (började med kedjorna där) så ja... karlskrället övertalade mig, men det ser lite väl brutalt ut. Får ordna en grej att lägga ovbanpå att piggarna :idea:

Harva snö är säkert utmärkt :D Annars får du helt enkelt PLOGA snö med hästen! :idea:
Näe snöplogen är så "vinter" *s* blir så vårpirrig glad när man ser dina bilder med barmark och harvning :love:

Får ordna en grej att lägga ovbanpå att piggarna :idea:
:
Problemet är bara att våran harv används främst till traktorn, så vi vill inte svetsa på ngt skydd, då blir den ju "förstörd" till dess ordinarie användningsområde!

Vad roligt!

Vill köpa harv åt Moses också:d

Liknande trådar

Körning Inspirerad av att faktisk kunna använda min Dimma till "ngt vettigt" ;) har vi idag jobbat i skogen! Tillsammans med en kompis och...
Svar
6
· Visningar
973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka