"hårt pass"

alazzi

Trådstartare
När det är väldigt varmt kan ju hästen vara svettig redan innan du har sadlat. Även om du inte rider så hårt så är det ju en stor påfrestning. Hur tar du hand om din häst efter ett tufft pass?

Sv: "hårt pass"

Jag brukar bara duscha honom och sedan får han gå ut i hagen igen. :)

Sedan rider vi dock inte så tuffa pass över huvudtaget, dock blir han som du säger svettig främst pga. värmen.

Nu kör vi inte så hårt, men blir han svettig svampas han av och får sen komma ut i hagen igen. Vattnet verkar dels lite kylande och dels får man bort svetten som har en tendens att dra till sig flugor.

Jag duschar alltid min häst när han är svettig, i alla fall om det är varmt ute. Lägger på ett flugtäcke med hel hals eftersom han är otroligt känslig för insekter. Tyvärr så håller dessa flugtäcke dåligt så det brukar gå åt några täcken per säsong.

Jag är till att börja med noga med att jogga ned, särskilt om den är löddrig behöver den komma ned i varv.

Efter de längre uterundorna kommer dessutom en lång bilväg tillbaka mot stallet - bra för avskrittning. Så en häst skrittas minimum ca 2 km, sista biten hem. Då brukar även den löddrigaste vara relativt torr.

Är den riden i paddock så skrittas den av under en längre sväng ute. Tar inte in den om den är sjöblöt.

För övrigt ryktar jag bort den intorkade svetten när vi är tillbaka i stallet, kollar hovarna. Ger mat.

Det är ungefär det som händer. Håller inte på med liniment, lindor, eller annat. Är hästen fortfarande fuktig efter skritturen så kanske jag spolar av den, men ryktar ändå en snabbis med piggborste. För cirkulationen.

Sen får man ju ha lite hjärna och inte rida i fullt ös mitt i solgasset en dag med 30 grader i skuggan...

Hon erbjuds vatten att dricka direkt efteråt, sen skrittas hon av ordentligt och in i spolspiltan för att duschas av. Ser till att skrapa bort så mycket vatten som möjligt och låter henne torka lite innan hon flugsprayas och släps ut i hagen.

I övrigt gör jag samma som jag brukar med stretch och liniment o.s.v...

Sen får man ju ha lite hjärna och inte rida i fullt ös mitt i solgasset en dag med 30 grader i skuggan...

:) Jag fixar själv inte värmen så om det är så hett får hästen stå tills det är svalare. Men jag har råkat ut för såna ökentemperaturer på tävlingar och då kan man ju inte välja. Eller, jo man kan ju stryka sig men om man har rest långt så tar det ju emot att stryka sig. Man har ju haft en del kostnader redan och vill kanske inte kasta bort de pengarna.

Jag skrapar bara bort vattnet på kroppen. Tycker att det är bra om vattnet får stanna längre på benen. Tror att det bara är bra med lite extra kylning på benen. Fast jag har läst någonstans att om man verkligen vill kyla benen så måste man spola benen i 20 minuter.

Det där är den informationen jag också har, att man måste spola med kallvatten i 20 minuter. Däremot vägrar jag att duscha av henne i kallvatten, inte sjyst för fem öre mot muskulaturen. Jag duschar nämligen av hela hästen, och tänker inte ge henne några problem med muskulaturen.

Nu kan jag ju bara utgå från min lilla arab och han svettas inte alls i samma utsträckning som min systers häst. De gick ungefär lika hårt idag och hennes va genomsvett och min arab lite svettig på halsen efter tyglarna och under sadeln. Jag red faktiskt ett pass på banan i 30 grader tidigare i somras och det syntes tydligt att det var jag som blev värmelat och inte min häst, skönt inför eventuella tävlingar!

Men jag blötlägger alltid betfor i 10liter vatten med 1dl salt och ger efter ridtur för att ersätta vätskeförlusten. Förövrigt så kan jag svabba av med svamp eller slang och sen får han gå ut i hagen igen.

Sommartid blir det mest att jag drar igenom pälsen med en grövre borste och sen får hästen gå ut i hagen rätt omgående.

Vintertid är det mer pyssel för då vill jag inte att dom ska kylas ner för fort och då torkar jag dom mer ingående samt att dom täckas om dom ska ut i hagen igen.

Det är sällan jag blaskar med vatten på dom. Körde ett tag med kallvatten men efter att ena hästen blev sjuk i samband med kalldusch så undviks det helt nu. Däremot händer det att dom får en dusch i samband med att jag fyller badkaret för det gillas högt!

Senast ändrad:

efter att hästen svettats mycket så skrittas hon först av tills hon inte svettas längre, sen så är det en kall dush på hals, mage och mellan bakbenen (ej på ryggen eller baken då hon haft problem med spänningar i ryggen, ev svampas hon där). skrapar oftast inte av vattnet när hon ska ut i hagen igen då hon rullar sig och blir fint lerig ^_^= lite skydd mot insekter.

nu går hon på bete och får bara hö och mineral saltsten, men nu när jag rider oftare så ska hon få kraftfoder och elektrolyter också.

Han blir avduschad, strechas och linimentad, svettersättning uppblandat med vatten och lite betfor så jag är säker på att han får i sig mycket vätska. Joggas och skrittas av ordentligt så andning och puls är på ok nivå innan han blir ompysslad.
Nu i sommartid tar det "lite" extra tid att bara "slänga ut hästen i hagen" efter körpasset;).

Vintertid går han aldrig hårt för då har han vila efter tävlingsäsongen, ponnytravare som han är. Sällan, för att säga aldrig som han går så hårt att han blir svettig av den anledningen, då är det snarare hans björnpäls som ställer till det...

Senast ändrad:

Jag skrittar av hästen så gott det går, helst 15-20 min men vi har så mkt bromsar och skit just nu att det ibland bara blir jobbigt för hästen, skrittar oftast sista stunden vid hand och släpper på gjorden och nosgrimman.

När hästen är avskrittad går vi in i stallet, stretchar och d.e. en sval dusch. Ibland med linimentschampo/ibland endast vatten. Efter en godisbit och/eller lite betfor släpps de ut i hagen för att koppla av. Helst med kyllera på benen.

På natten blir det ibland liniment/back on track och nu på sommaren när arbetet blir lite tuffare blir det också lite oftare.

Viktigast av allt är att ALLTID servera friskt och kallt vatten både före och efter träning samt att de har fri tillgång hela dygnet på vatten som de VILL dricka. Rena baljor och byte av vattnet 1-2 ggr per dag är ett måste för mig.

Försöker också att rida de hårdare passen när vädret är som bäst = en mulen dag, tidig morgon eller sen kväll. Många skrittpauser under själva ridpasset så att hästen kan återhämta sig inför nästa övning och inget onödigt nötande.

Flugmedel på före och efter ridning för att lindra plågorna så gott det går. Masserar då och då de dagar de endast skrittas/joggas och är noga med att kyla av hästen och ffa benen efteråt.

Mvh JV

Jag stretchar och spolar/svampar benen med lini-schampo direkt efter passet och sedan låter jag hästen gå i skrittmaskinen tills hon torkat, brukar bli minst 30 min.
Sen får hon extra salt efteråt.

En kall dush och en halv deciliter salt ar val det viktigaste..
Jag vägrar att duscha hästarna i kallvatten efter snabbjobb eller lopp. Har provat det ett par gånger och alla har blivit mycket upprörda och visar med all tydlighet sin ovilja att få kallusch. Däremot så får det gärna vara lite ljummet. Saltvatten i badkaret som enda dryckeskälla.
gulan

Ja, man kan kyla BENEN med kallvatten 20 min. Du ska inte duscha hela hästen i kallvatten. Är de svettiga och det är varmt ute så spola av i ljummet vatten, sedan endast benen men kallvatten. Det sitter ingen muskulatur i benen som du chockar med kylan :)

Jag håller med där. Inte duscha hästen i kallvatten, svalt - ok men inte spola hela med kallvatten, de sjunker ihop och visar obehag när man tvärkyler ex. ryggmusklerna så.

När jag haft häst på bete med endast kallvatten tillgängligt har jag haft vatten i hinkar under dagen så de blir lite temperarde och sedan svampat av hästen på de svettiga partierna.

Det bästa för att få ner pulsen är att kyla ner den framtill- hals bringa bog- inte nödvändigt vis med skitkallt vatten o SEN skritta den.
Jämför med de enorma fläktarna i tälten i Atlanta under OS.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 737
Senast: Oknytt
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 376
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 420
Senast: Roheryn
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
770
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Jag kunde köpa en hund
  • Uppdateringstråd 31