Harmonisk häst / Harmonisk ridning

Polly_Mulle

Trådstartare
Efter att ha suttit och bläddrat en stund och läst om hästar som springer på bakbenen, är allmänt otrevliga att arbeta med/rida så väcks funderingen... Hur vanligt är det egentligen med hästar där hantering och ridning faktiskt är trevligt. Där man har kul ihop med sin häst, BÅDA TVÅ! Där det finns harmoni?

Jag och min häst bråkar inte. Vi är överrens och han lyssnar utan att vara knäckt eller underlägsen. Vi är ett team. Vi har roligt och vi trivs när vi umgås och rider. Jag skrattar ofta högt även på dressyrpassen, glädjen bubblar i magen och jag bara ÄLSKAR min häst! Jag önskar och hoppas att fler känner så. Att fler känner att de kan sitta och mysa med sina hästar i gräset, rida en sväng utan bråk och ilskna kommentarer, att hantering och ridning faktiskt är ett NÖJE! I vårat stall bestående av 10 hästar är det blott tre hästar som fungerar så bra, avrav en är min. Vad har gått fel? Varför ätr inte vårat fritidsintrsse, hobby och nöje ROLIGT?

Sv: Harmonisk häst / Harmonsik ridning

Mina båda hästar är det roligt att rida på. Det är roligt att umgås med dem också och den ena brukar gå med lös när jag är ute och promenerar ibland. Här är det inte massa bråk och tjafs, har aldrig varit med om att någon av dem stegrat med mig på och bockat har de mest gjort av bus eller glädje så. Ridningen är för det mesta väldigt harmonisk, klart det kan vara lite besvärligare som nu när jag ska sätta igång unghästen efter lång vila att hon är lite motsträvlig och inte orkar som hon borde, men det har ju en naturlig förklaring och inte för att det är bråk.

Jag förstår hur du tänker. Jag blir också deprimerad över allt slit, släng och negativa tankegångar som "folk" har kring hästar och ridning. Jag tycker att det är toppenkul att vara med mina hästar, och vi är som du beskriver det ett "team". Båda mina hästar vet vem jag är, litar på mig och tycker om att göra saker med mig.

Dels tror jag inte att folk tar sig tid för att arbeta med sina hästar. För att bli ett team måste man ju gå en väg, som är fylld av arbete och tänkande. Du kan inte erövra en hästs respekt på en dag, utan det tar tid och engagemang. Jag tycker att många verkar ha en inställning att det är själva ridningen som är grejen, och om den inte fungerar så är hästen bråkig, uppfostrad eller knäpp. Det här gäller både erfarna hästmännsikor och nybörjare- varför? Jag säger som en av mina förebilder- köp en mountainbike om du vill prestera utan att förtjäna respekt.

Efter att ha suttit och bläddrat en stund och läst om hästar som springer på bakbenen, är allmänt otrevliga att arbeta med/rida så väcks funderingen... Hur vanligt är det egentligen med hästar där hantering och ridning faktiskt är trevligt. Där man har kul ihop med sin häst, BÅDA TVÅ! Där det finns harmoni?

Jag och min häst bråkar inte. Vi är överrens och han lyssnar utan att vara knäckt eller underlägsen. Vi är ett team. Vi har roligt och vi trivs när vi umgås och rider. Jag skrattar ofta högt även på dressyrpassen, glädjen bubblar i magen och jag bara ÄLSKAR min häst! Jag önskar och hoppas att fler känner så. Att fler känner att de kan sitta och mysa med sina hästar i gräset, rida en sväng utan bråk och ilskna kommentarer, att hantering och ridning faktiskt är ett NÖJE! I vårat stall bestående av 10 hästar är det blott tre hästar som fungerar så bra, avrav en är min. Vad har gått fel? Varför ätr inte vårat fritidsintrsse, hobby och nöje ROLIGT?

jag måsta faktiskt såga att det inte är lika kul, då hästarna jag rider egentligen inte är min typ av hästar och för att jag inte känner dom riktigt än.. men klart det är kul, men "team" kännslan var det några år sedan jag kännde, tack vare att jag inte "Släpper" till riktigt pga. av ordentligt olycka då jag blev RIKTIGT rädd.. men hittade en häst som jag kunde göra PRECIS ALLT med... prec. så som du förklarar. Kunnde tom. HOPPA!! (Hinder på 100-130cm var inga problem), men tyvärr så har hon haft kotledsinflammation och ägaren har flyttat så jag har ingen kontakt med henne längre.. :cry:

Jag har också funderat över det när jag har varit här inne och läst. Vissa hästar verkar livsfarliga att hantera och rida.
Jag antar att de inte är det egentligen då jag faktiskt inte tror att hästar på något sätt är elaka eller besvärliga från början utan de är naturligtvis ett resultat av den behandling som de har blivit utsatta för. Detta gäller kanske inte alla men nog de flesta hästar. Jag tror att många skaffar häst innan de har tillräcklig häst- och ridvana. Många inser nog inte heller att man måste lägga ner MASSOR av tid på hästen. Jag vet många som har flera hästar hemma som bara rids någon enstaka gång.

Jag tycker om att vara med min lilla häst. Vi bråkar i stort sett aldrig om någonting. Hon följer mig som en hund (faktiskt lättare att gå ut med hunden) när jag leder henne. Vi ger oss gärna ut på långa ridturer med fika i sadelväskan. Hon är helmysig att pyssla med. Jag har tränat mycket på att ta med henne till olika ställen. Jag rider henne sex dagar i veckan nästan året om.

Jag själv anser att jag är i någorlunda harmoni med mina tre medryttarhästar. Det är inte hundraprocentigt, men förr eller senare så :D Tana och Kotbullen är två personer jag tycker både rider och hanterar sina hästar på ett jättefint sätt. Särskilt Kotbullen och hennes gamla travare imponerar stort, där kan man snacka om team:bow:

Har också funderat över var det roliga finns i att umgås med hästar om det inte finns nån ömsesidig respekt eller uppskattning. Såna människor som bara har som mål att mobba ner hästen i skosulorna mår man enbart dåligt av att se på.

Jag tror nästan att hästarna förstår sig på begreppet frihet under ansvar. Travstoet jag rider tex har fått bättre självförtroende och är mer alert och glad på gången sen vi slutade binda upp henne. I största allmänhet tror jag hästarna trivs klart mkt bättre ju mindre mekaniskt tryck man lägger på dem med rep, grimmor osv. Det känns som att de förstår. Men det kan ju vara att de speglar mig som trivs bättre så, vad vet jag.

Jag tror nästan att hästarna förstår sig på begreppet frihet under ansvar. Travstoet jag rider tex har fått bättre självförtroende och är mer alert och glad på gången sen vi slutade binda upp henne. I största allmänhet tror jag hästarna trivs klart mkt bättre ju mindre mekaniskt tryck man lägger på dem med rep, grimmor osv. Det känns som att de förstår. Men det kan ju vara att de speglar mig som trivs bättre så, vad vet jag.

Jag tror att det har med ledarskap att göra. Om man hanterar sin häst så fritt som möjligt dvs antingen helt lös eller med löst grimskaft på ett säkert sätt så tror jag att hästen lättare uppfattar en som en självklar ledare.
ett exempel: Om jag ska leda hästen och går vid sidan om med sträckt grimskaft kan den tolka mig som osäker. De flesta hästar jag har hanterat trivs ej med en sådan situation. Om jag däremot går före hästen med löst grimskaft går den efter mig.
Detta kan man ofta se på ridskolor där nybörjare och deras föräldrar ska hålla en häst eller leda den. De står/går ofta med ett krampaktigt tag i tyglarna säkert rädda att hästen ska gå iväg. Hästen börjar ju då ofta att protestera mot situationen.

Jag har VÄLDIGA problem med en av mina medryttarhästar i vintras. Jag kunde inte rida ut hästen ensam, och sedan hästen kastat sig MOT en bil som körde förbi, så kunde jag ett tag inte ens skritta fram/av ute. Jag har vid åtminstonde vid ett tillfälle fått använda spöet ett par rejäla rapp, för att hästen levt rövare mitt på asfaltsvägen (som är hyfsat trafikerad), och varit totalt okontaktbar. Det var inte kul att sitta på den hästen då. Men, detta beteende tog slut, och grundade sig förmodligen i dels testande av mig som ryttare (problemen började efter det att jag ridit henne i ca 3 månader), dels understimulans p.g.a. att hon fick gå ensam i hagen, och enstaka gånger, att hon lekte rövare när hon väl kom ut. (reds fem dagar i veckan, varav de tre vardagarna enbart på ridbana, eftersom det var mörkt redan när jag slutade skolan.)

Nu är hon dock kanontrevlig, och trots att hon vilat några veckor under sommaren var det inga problem att andra ridturen skritta ut en runda, fjärde gången red vi ut ensamma, utan några problem.
Det är inte roligt att ha en häst som motarbetar en, men jag tror att en del har fastnat i en föreställning om hur hästen ska vara, och därför beter sig på ett särskilt sätt mot den, vilket gör att det dåliga beteendet fortsätter. Folk som lever ett stressigt liv kan ha svårt att koppla av i stallet, o då låter de kanske stressen gå ut över hästen. Man har liksom glömt varför man skaffade hästen, och varför man älskar det. Fler behöver Aha- upplevelser. (själv fick jag en senast i söndags, o det var underbart :D )

Edit: Jag använde alltså spöet för att få henne att reagera på mig som ryttare, och för att få väck henne från vägen.

Jag tror att det har med ledarskap att göra. Om man hanterar sin häst så fritt som möjligt dvs antingen helt lös eller med löst grimskaft på ett säkert sätt så tror jag att hästen lättare uppfattar en som en självklar ledare.
ett exempel: Om jag ska leda hästen och går vid sidan om med sträckt grimskaft kan den tolka mig som osäker. De flesta hästar jag har hanterat trivs ej med en sådan situation. Om jag däremot går före hästen med löst grimskaft går den efter mig.
Detta kan man ofta se på ridskolor där nybörjare och deras föräldrar ska hålla en häst eller leda den. De står/går ofta med ett krampaktigt tag i tyglarna säkert rädda att hästen ska gå iväg. Hästen börjar ju då ofta att protestera mot situationen.

:bow::bow::bow:

Bra inlägg! Man glömmer lätt bort KÄRLEKEN till hästen och till ridningen i det hetsiga samhället vi lever i idag.
Jag är en riktig hästmänniska i den benämningen att jag älskar att gosa, kela, pyssla och bara vara med hästen. Men förstås är det inte alltid man har tid eller tålamod och stå och pyssla i evigheter!
Ridning är för det mesta underbart, och hästar har kanske inte humor som vi människor, men visst kan man få sig ett gott skratt när man umgås med dem! ;)
De blir ens vän, ens bästa vän ibland. Någon som är där och bara är. Man kan komma till stallet och bara glömma alla andra besvär man har. Stallet är som ett vaccum och samma med umgänget med hästarna. På ett positivt sätt alltså.
Man förstår det viktiga i livet och kan förkasta petitesserna.
Det händer att jag känner mig stressad i stallet, men nästan aldrig irriterad eller arg. På ridskolan är det dock oftare som jag känner mig frustrerad. Man får inte samma band till hästarna där, får inte se lika mycket av deras personlighet. Det är synd.

Nu låter detta kanske jätteflummigt... :p Men jag predikar också för att det ska vara roligt att hålla på med hästar! Inga måsten, inga irritationer.

keep up the good work . ;)

knapp

hästen jag ridit lite då och då vi var ett team i slutet av sommaren innan jag skulle lämna tillbaka han :cry: harr idit han lite då och då när jag har hålt lektiner med han och andra ryttaree på, brukar sluta med att jag får hoppa upp och visa vad jag menare *villket brukar funka* :smirk: endag stog ägaren och kollade när jag red han, inget var tvång, jag redhan samlat på volt osså kände jag att nej nu vill ah inte mer, och asar på på rakstreckan och jag sitter med ett flin påläpparna och pollen är sheet nöjd :D ägaren sa senare att vi satt ihop...
btw. de andra ryttarna klarar honom inte tyvärr, endast i paddoc..
enda ryttaren i stallet som klarar hans nerver på åkrarna, vi tar en galopp okey det gåt inte i slo motion men vadå vi har skoj :D
de andra *ingen smutskastning* drar och sliter för dom inte vågar.. har är 23 år värd att ha roligt :love:
en tjej som ska börja rida han till hösten nu *suckar* ska börja ta ridlektioner dressyr för någon tjej, och hon rider bara på helgerna och hon vågar aldrig rida ut på någon häst, det är synd för team mellan häst och ryttare ska finnas vart man en rider....
samma sak med hästen jag har nu, han står lös när jag borstar...
när han testar mitt ledarskap så stampar jag i marken hårt och markant och han går i led igen.svårare är det inte han bråkar inte, jag bråkar inte utan han kollar ibland och när jag säger ifån med hela handen så är han trygg igen..
vi har ett bra sammarbete när vi rider vad jag uppfattar det som....
dock har alla ryttare sina bad hair days med det tillhör för om alla dagar skulle vara perfekta när kan det bli bättre då?

vissa dagar kan jag rida lång tyge och han lyssnar på mina vikthjälper och skänkeln behöver inte rycka onödigt i munnen villket gör han stressad

andra dagar sover han i huvudet, men aldrig bråk...

Senast ändrad av en moderator:

Tror att många fokuserar på ridningen och glömmer bort hur viktigt det är att kommunicera med hästen även avsuttet. All hantering och umgänge med hästen ska vara roligt, det tycker jag också. Ridningen är bara en rätt lite del av den tid vi spenderar med våra hästar, men ridningen är det som många lägger energin på. Det är min gissning.

jag förvånas att många åker till sin häst. mockar, borstar snabbt av, slänger på sadeln o träns och rider, fort av med sakerna. in i boxen o åker hem. vissa pratar inte ens med sina hästar. jag klänger på dom kan erkännas. kramar, pussar, kelar, kan stå o pyssla jättelänge. ge dom godis (nyttigt) o pyssla mera. självklart kan man ha dåliga dagar också...så även i ridningen men man måste se till helheten. oftast är jag jättenöjd med passen och det är det som räknas. jag skulle nog inte heller trivas med en opersonlig häst. en häst som bara är....

nej dom måste vara sociala och kontaktsökande.

måste kännas jättesterilt att aldrig prata med sin häst. trist.

Ja, man blir förundrad ibland av vad folk skriver. Jag har alltid trevligt med mina hästar före, under och efter arbete. Till och med när unghästen kör med sina småhyss blir det aldrig någon kamp utan jag är lugn och väntar ut henne tills hon är med mig igen och så går vi vidare. Jag älskar mina stunder med hästen och i sadeln:D

Logiskt! :bow::bow: Borde jag ju ha tänkt på egentligen, det där fick jag lära mig i skolan:o:angel:

mass-svar :D

Att prioritera ridningen framför hästen känns allt vanligare... När jag var liten (för en sisådär 10 - 15 år sedan) så blev man lycklig om man fick borsta på en häst och putsa träns... idag ska ungarna minsann allra minst rida. Och måste de mocka och packa hö så ska det vara gratis...
Det känns som om hästen är mer tagen för givet?

Att vara i stallet och umgås med min häst är balsam för själen...

[
Att vara i stallet och umgås med min häst är balsam för själen...[/QUOTE]:bow:Håller med helt och fullt. Det är då jag kan lämna resten av världen utanför och bara njuta av mig och hästen. Det kan vara lika meningsfullt att ta med hästen på en promenad i skogen som att rida ett effektivt pass.
När jag var liten (30 år sen) var vi också jätteglada över att få rykta och pyssla om hästarna på ridskolan. Jag var i stallet från morgon till kväll varenda helg. Men det är andra tider nu helt klart. Barnen vill bara hjälpa till om de får rida. När jag jobbade på ridskola senast, det var för 10 år sen, då frågade jag barnen vid ett tillfälle om de inte kunde hjälpa till med att skotta spåret efter dagens lektioner och mocka stallet. De svarade - ja om vi får tävla. Gissa om jag blev paff. När jag var liten tyckte ägaren till ridskolan att om man inte hjälpte till hade man inget där att göra. Han var gammal militär så han kunde verka väldigt barsk, men gud vad vi lärde oss mycket vi som var där och hjälpte till med allt som ska göras i ett stall.
Är det kanske därför dagens yngre ryttare ofta saknar så mycket kunskaper? (för att de inte hjälper till så mycket.)

Sv: Harmonisk häst / Harmonisk ridning

Det var likadant för mig när jag var ung. Det var också ca 30 år sedan. Vi var i stallet hela helgerna och hjälpte till, mockade, hjälpte till med unghästar och allt möjligt. Man lärde sig massor och fick en stor hästvana. Det var sällan vi fick rida gratis. De levde ju på att folk kom dit och red så vi betalade för det somm alla andra. Däremot var de som ägde stallet alltid noga med att tacka för hjälpen.

Sv: Harmonisk häst / Harmonisk ridning

Jag tror att dagens ryttare saknar det därför att det inte lärs ut på ridskolorna.

Jag är nyss inkommen från en ridlektion jag haft med ett par barn, och de vill lära sig ALLT! Föräldrarna trycker verkligen på att de ska lära sig mocka, borsta, leda och ha hästvett. Detta kommer resultera i uppfostarde, lugn hästar, trygga barn och föräldrar. Varför lärs inte mer sånt ut på ridskolorna?

Och jag träffar många ryttare som ser hästen som sin hobby, ungefär på samma sätt som de lyssnar på musik, går på bio eller cyklar har de hästen som tidsfördriv. Men de lever inte med hästen på samma sätt som t.ex. jag gör, och är inte heller intresserade av detta. Jag tycker att det verkar leda till dålig kontakt och kännedom häst/människa, fokus på ridning och missnöje för allt som behöver göras runt hästen. Nu generaliserar jag naturligtvis, men som någon skrev så saknas passionen, kärleken till hästarna. Jag tror inte hästarna ldier lika mycket av det som människorna som verkligen går miste om något.

mass-svar :D

Att prioritera ridningen framför hästen känns allt vanligare... När jag var liten (för en sisådär 10 - 15 år sedan) så blev man lycklig om man fick borsta på en häst och putsa träns... idag ska ungarna minsann allra minst rida. Och måste de mocka och packa hö så ska det vara gratis...
Det känns som om hästen är mer tagen för givet?

Att vara i stallet och umgås med min häst är balsam för själen...

Håller med:bow:

Jag älskar att umgås med min häst,mocka,fixa maten,borsta och smörja honom :love:
han är för mig helt okomplicerad att sköta/hantera.
visst,har han sina stunder i ridningen och får ideer som inte stämmer överens med mina:D

men för det mesta är vi ett team absolut!

Mvh Arabizar

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 009
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka