Hårlösa fläckar!

kopia

Trådstartare
Mitt gamla halvblodssto, 21 år, hade förra vintern små kala fläckar i virveln på flanken och någon bak på rumpan. När hon fällde vinterpälsen försvann fläckarna, dvs det växte ut nytt hår där. Nu när hon satt vinterpäls dyker de upp igen på samma platser. Fläckarna är helt oregelbundna i formen och är inte röda eller irriterade, de är bara kala.
Någon som har någon idé om vad det kan vara?
//Kopia

Sv: Hårlösa fläckar!

Hej!
det har jag också sett på många hästar, framförallt på hästar med mycket vinterpäls..men jag vet tyvärr inte vad det kommer ifrån...värmeutslag kanske??

Min häst hade så i våras. Han tappade ALLT hår på vissa ställen. Mest mellan frambenen, i armbågarna, mage, bak.
Han hade tidigare problem med streptotricos, och det var på dessa ställen han sen fick dom här problemen.
Håret kom tillbaka sedan, i samband med betet. Jag började också ge honom extra B-vitamin.
Exakt vad det berodde på vet jag inte, men han var en ärrad häst med mkt problem och jag tror han helt enkelt inte hittat balansen då. Han blev bättre sen. Han finns tyvärr inte längre så jag vetinte om samma sak hade skett även i vår, men han hade iaf inga problem med regnskållorna igen, och inte haft send ess han fick tillbaka håret.

jag minns att mitt gamla hbl sto fick kala fläckar i vinterpälsen ett år(precis sådana som du beskriver) fast de var lite mer spridda på kroppen. På henne fanns de bara där under en vinter och växte igen när vinterpälsen fälldes... sen såg jag dem inte igen! :smirk:

Fick höra från folk att det kunde bero på fodret, dvs foderbyte??! :confused:
vet inte om det stämmer men jag hade bytt foder rätt nyligen (ca 2-3 månader) innan jag upptäckte dem så det kanske kan bero på det??:confused:

Gammal tråd jag vet..

men jag har hittat precis sånna fläckar på min häst ..
Bara hårlösa, inte röda, inte mjälliga, inte svampiga, inte kliande, untan dem bara är där..
just runt flankerna på båda sidorna i vinterpälsen..

ingen mer som vet om det är farligt?
kan det bero på något foderbyte?

tacksam för all hjälp och alla funderinger..

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Aug 2011 fick vi hem William från Irland. Han var friskt och hade fin päls men trampdynorna var hemskt torra och fnasiga med en del...
Svar
2
· Visningar
6 776
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Jag har egentligen två problem, men båda kretsar kring samma sak, nämligen pållens ärrbildningar på bakbenen. 1. Det första problemet...
2
Svar
38
· Visningar
7 136
Senast: Iliaca
·
M
Hästvård Min dotter och jag har precis ( 14 dgr sedan) tagit hem en kamrat! Blivit fodervärdar. Kamraten är en gammal Nordsvensk-gubbe, hur mysig...
Svar
3
· Visningar
1 272
Senast: matador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka