Hårlösa fläckar som inte är ringorm

stargazr

Trådstartare
Hej!

Min häst har två vårar i rad nu fått hårlösa fläckar lite här och var. Veterinären har tagit prov och gjort odling men visat negativt på ringorm och andra sjukdomsorsakade svampar.

Fläckarna finns vid flanken på magen och på bogen och är runda med skarpa kanter. Hon har också i ansiktet men inte med skarpa kanter utan mer ett oavgränsat område utan päls, inte särskilt stort.

Någon som haft nåt liknande? Både jag och veterinären är clueless. Behandlat med svampdödande medel (det som används mot ringorm) med viss effekt i ansiktet och vissa av fläckarna.

Tacksam för tips vad jag kan prova!

Sv: Hårlösa fläckar som inte är ringorm

Vi har haft liknande fläckar som du beskriver på vår shettis men de sitter på rygg och baksida rumpa, något lite på huvudet också.

Vi tog in honom på klinik förra sommaren och de tog skrapprover, blodprover m m. Det som kunde konstateras då var kraftigt förhöjda levervärden och den tänkbara förklaringen som gavs till det var att han hade ätit av någon giftig växt i hagen. Vi fick rådet att hålla honom helt täckt sommartid och jag fattade det som att detta var för att skydda mot solen, han kunde vara överkänslig mot solljus till följd av hans sänkta leverfunktion. Det var så jag uppfattade veterinärens förklaring i a f. Faktum är att det enda som har bromsat upp håravfallet är just att täcka honom helt, han går med ett Boett täcke med hals men utan magskyddet och det fungerar bra.

Nu kom dessa fläckar tillbaka i år för ett par veckor sedan och jag täckte honom på en gång. De fläckar som han hade fått är kvar men de blir inte större och det har inte kommit fler. Han går i samma hagar som alltid, inga andra hästar blir sjuka och vi hittar inga kända giftiga växter i a f. Jag funderar på om det möjligen kan vara så att han är överkänslig mot den gödning och de bekämpningsmedel som grannbonden sprider i markerna runt om våra hagar. Vi lär nog aldrig få veta men har i a f hittat något som lindrar besvären. Ska tillägga att han kliar sig inte och det är konstaterat att det inte rör sig s k knottallergi eller soleksem. Alla möjliga smörjor och eksempreparat har provats på honom men inga av dem fungerar.

Mitt tips är att du provar att heltäcka din häst med eksemtäcke och ser om det bromsar besvären.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kan ju börja den här tråden med att jag känner mig förföljd av problem med mina djur. :arghh: Valp, nu 22 veckor. Det börjar med...
2
Svar
34
· Visningar
3 625
Senast: Tonto
·
S
Hästvård I förrgår upptäckte jag små "hack" i min hästs päls, även några små små hårlösa prickar/fläckar. Eftersom jag själv fått ringorm för...
Svar
1
· Visningar
1 009
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka