Härligt, dags för ny färgtråd!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Daydream
  • Startdatum Startdatum
D

Daydream

Jag satt just och läste senast nummret av Ridsport och vad fick jag då se om inte en "oklarhet" om hur färger nedärvs. Det måste genast upp till diskussion här på Buke!
Artikeln handlade om nytt på ponnyavelsfronten eller något sådant och det var ett ridponnysto(?) som importerats, tror jag. Det intressanta var att hästen sades vara fux med anlag för isabell. Och det kan väl ändå inte stämma, eller?!
Kära färgexperter detta måste utrönas. Kan verkligen en fux vara anlagsbärare för isabellfärg, är inte gulanlaget dominant och vad händer då med fuxregeln? Innebär detta att en "isabellanlagsfux" kan få en isabell ihop med en annan fux???

en fux med anlag för isabell är inte en fux utan en isabell! :D
Med andra ord är den importerade hästen antingen isabell, och kan då få avkommor som också har gulanlag. Eller så är den fux, och får då inga avkommor med gulanlag om inte hingsten har det.
Lite rörigt, men hoppas att du förstod. :D

Men hjälp! Vilken sida hittade du det på? Måste kika (hinner inte läsa igenom hela tidningen för att hitta).

Du har helt rätt. En fux har inga andra anlag. För att avkomman ska bli isabell måste partnern ha gulanlaget, dvs vara isabell, gulbrun osv.

Nej, jag tror inte det finns fuxar med gulanlag, då är det frågan om en isabell som är felregistrerad vad det gäller färgen.

Fuxregeln gäller alltid, även mellan isabeller och fuxar eller rödblackar och fuxar. Det blir något "rött" med antingen blackanlag eller gulanlag.

Var skulle stoet i fråga fått sitt "isabellanlag" från?

Men för att spä på lite, visst nämner Bo Furugren i sin bok om att det eventuellt, alltså eventuellt, kan vara så att gulanlaget kan föras vidare genom fuxar?

Jag hittade. Mailade artikelförfattaren (hoppas hon har likadan mailadress som de andra :D ). Jag gissar dock att hon bara skrivit vad hästägaren skrivit.

Snarare så att isabellerna SER UT som fuxar, som t.ex Dragon.

Härligt, en lurig tveksamhet i "Bibeln"! Fux och fux som ev ger isabell, man ryser och myser. :p

Med "bibeln" utom räckhåll får det bli hågkomster från ett dåligt minne. Är det ingen som kan kolla efter?

I huvudsak tror jag iaf att den borde vara registrerad som isabell. Den finns flera exempel om tveksamheter. I slutänden är det ändå på avkomman man bestämmer färgen.

bushuv.jpg

Denna gossen påstås ha isabell/palominoanlag...nog ser han ut som en fux för mej...

...se mer information på:
http://hem.passagen.se/equitana
(under welshar)

Jo det är klart beror ju på vad man jämför med! ;)

Fasen också :(...hade jag haft hemsida hade jag laggt en länk till min welsh hingst som jag hade...som inte hade några isabellanlag alls men som var mkt ljusare än denna. :D

Då hade man sett hur svårt det kan vara att se det med blotta ögat...dvs vem som är vad. ;)

Kunde varit en kul jämförelse. ;)

Genotyp och fenotyp !

Men visst är det spännande att våra ögon luras !

Jodå jag vet att det är skillnad på genotyp och fenotyp :D...

...jag bara menar på att genom att enbart titta på en häst kan det vara svårt att avgöra vad den egentligen har för färg. ;)

I New forestrasen finns hingsten Leede´s Boy RNF 16 född 1966, död 1987, som står som fux i stamboken, men som lämnade avkommor med blekanlag. Att han dessutom har en uppgiven härstamning som inte innefattar några hästar med blekanlag, e.Ashurst Wonder RNF 8 (mörk fux) u.Busketts Kitty NFM 3700 (uppgiven färg mörkbrun) komplicerar dessutom det hela. Personligen tror jag att hans mor var en mörkt gulbrun ponny, felregistrerad som mörkbrun. Då hon var efter "Forest Horse" undan "Forest Mare" går det tyvärr inte att söka vidare efter en linje på mödernet.
Trots att det numera är välkänt och almänt vedertaget att Leede's Boy var en mörk isabell på grund av sin nedärvning, har fortfarande inte rättelse skett i stamboken. Leede's Boys son Dart Light RNF 113 är även han inregistrerad och stambokförd som rödskimmel, trots att han bär på ett blekanlag, och både lämnat bl a gulbruna och isabeller, (både med och utan sitt konstantskimmelanlag :D). På New forest-föreningens hemsida har webmastern rättat de felaktiga uppgifterna, men rättelse i stamböckerna har alltså inte gjorts.

Klart att sådana uppgifter kan ge upphov till en massa förvirring, trots att allt bara handlar om att hästen är felregistrerad...

Hlsn Helena

:D

Vi menar exakt samma sak !

Det är ju så att hästar som ser mörkbruna ut, KAN vara gulbruna och svarta KAN vara gulsvarta. Det är bara avkommorna som exakt kan tala om vilken färg en häst egentligen har om det förekommer osäkerhet.

Vilken sötnos!
Fast egentligen spelar det ju ingen roll hur hästen ser ut, det är ju det den nedärver som är det intressanta. Bernstein ser ju brun ut men är ju det inte.

"Enligt uppgift från USA har det förekommit att korsningar av fux med fux eller fux med brun gett isabellfärgad avkomma. Enstaka sådana fall finns även inom svensk avel.

En tänkbar förklaring är att färgen hos endera föräldern är felbestämd, t ex att färgen i själva verket är mörkisabell och inte fux. Är uppgifterna korrekta kan förklaringen vara den som först beskrevs av Castle och King 1951.

De framförde hypotesen att allelen A måste finnas för att gulanlaget ska uttryckas tydligt. Saknas A i genotypen blir anlagets verkan svag. De fuxar som saknar A skulle alltså kunna bära utspädningsanlaget dolt, dvs inte bli isabeller trots att de bär på anlaget. En häst med genotypen aa ee Cccr (det sista cr ska vara upphöjt) skulle se ut som en fux och inte som en isabell. Hypotesen fick stöd av Singleton och Bond 1966.

Varken Sponenberg, Adalsteinsson eller Bowling tror på denna hypotes. Eftersom faktamaterialet är lite tunt, är hypotesen osäker. Vi får vänta på att nya fakta eventuellt dyker upp."

Citerat direkt ur "Hästens färger" av Bo Furugren sidan 73.

Fux X Fux är ju knepigare men i fallet Fux X Brun så måste det ju vara ganska troligt att den bruna egentligen är gulbrun.

Färger är kul och krångligt och inga "genetiska lagar" verkar stämma :D

Jag har för övrigt en brunskimmel nordsvensk om man ska tro förra veckans bedömning :rofl: ( Mina papper säger gulbrun connemara )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka