Härjar i släpet vid stillastående..

Alexandra_W

Trådstartare
Unghästen har lagt sig till med en typisk unghästfjollgrej som jag tycker utvecklas åt fel håll.

Som föl åkte hon som en liten stjärna, stod och åt hela vägen och sa inte flaska oavsett, vi var tom in via McD och åt utan problem.

Sen en resa i höstas så fastnade vi i en bilkö och plötsligt låter det helvete från släpet, jag var HELT säker på att hon gått över bommen, och lyckades ta mig av E4:an och ur köerna och sprang bak till släpet där jag möter en skenhelig häst som står fint och säger 'Hej matte, är vi hemma nu?' *morr*

Så okej, hon har börjar bli resvan och kommit på att man kan föra lite liv om det blir tråkigt. Bara att ignorera. Så det har jag gjort. Och ett tag verkade det som det skulle ge sig.

Men nu slår eländet alla rekord. Hon härjar som FAN i släpet när det är still. För att stå som en liten ängel så fort man åker.

Det låter som om hon fått tidernas frispel därinne vid rödljusen (eller korsningar, eller krypkörning i bilköer) och hela släpet och hela bilen gungar. idag höll en gubbe på att cykla in i en lyktstolpe för han förfärat tittade på släpet istället för var han cyklade.. :devil:

Jag har haft häst som sparkat vid rödljus för, men den här damen HOPPAR i släpet, hon omväxlande stampar/slår med frambenen, gungar fram och tillbaka eller HOPPAR fram och tillbaka i släpet. Det är inte nådigt.

Jag har provat att när hon börjar sparka köra iväg så hon får annat att tänka på hela tiden, jag har provat att stå länge och vänta på hon ska sluta, men hon bara intensifierar det hela. Jag har povat köra iväg lite 'bryskt' när hon bankar (så hon snabbt får annat att tänka på), att smyyyyga iväg. Inget resultat.

Hon är INTE rädd eller stressad när hon hålle rpå sådär, endera så tycker hon det är KUL att föra oväsen, eller så är det en otå¨lighetsgrej, 'vad står vi här för'.

Jag SKULLE vilja ställa henne i släpet, stänga igen det och sen helt enkelt sätta mig och fika tills hon SLUTAT sparka, men jag TÖRS banne mig inte. Än har hon inte orsakat skador på varesig släp eller sig själv, men om hon bara fasar upp härjandet lite så, och jag är rädd att jag genom att låta henne sparka sig trött så att säga ska hamna i en situation där hon börjar traggla runt ännu mer och kanske går över bommen eller går omkull.

Dessutom är det väldigt dyrt att laga söndersparkade släp :angel:

Tänkt att jag ska prova köra henne med luckan nere, men fler tips mottages gärna, det börjar gå mig på nerverna nu!

Sv: Härjar i släpet vid stillastående..

Har du fönster som hon kan titta ut genom?
Vår häst har nästan betett sig lite lugnare när vi står parkerade t ex på tävlingsplats nu när han kan stå och kika ut genom sina fönster. Innan (med förra transporten) höll han också på att sparka och framför allt gnääääägga. Men å andra sidan kanske andra hästar blir oroligare när dom kan titta ut...
...fundering från /nocke/

nocke skrev:
Har du fönster som hon kan titta ut genom?
Vår häst har nästan betett sig lite lugnare när vi står parkerade t ex på tävlingsplats nu när han kan stå och kika ut genom sina fönster. Innan (med förra transporten) höll han också på att sparka och framför allt gnääääägga. Men å andra sidan kanske andra hästar blir oroligare när dom kan titta ut...
...fundering från /nocke/

3 fönster i släpet, ett vanligt fram, och två högt placerade takfönster. Hon gör dock likadant oavsett om hon har en fin utsikt över hela landskapet eller om hon bara har litet isigt fönster och inte ser ett smack. Har även provat TÄCKA fönstret helt eftersom jag fick tips om att det kunde hjälpa, men ingen skillnad alls.

Det hon reagerar på är om släpet rör sig (vi åker) eller om släpet inte rör sig (vi står still).

Är likadan från första minuten till sista, blir inte värre eller bättre under resans gång, är likadan i början av en 20 min bilkö som i slutet, och gör det även i korsningar med stopplikt. Så hon hetsar inte upp sig mer och mer för varje gång vi stannar eller så.

Ska som sagt sen när det passar åka en sväng med öppen lucka få vi se, men det är det enda jag kommer på, förutom att jag ska sätta in bomfästen längre in i släpet så hon inte kan hoppa runt lika mycket, men det är ju bara att begränsa symptomen det sista.

Hon gör förresten likadant om hon fått lugnande eller ej (dvs lika när man åker till klinik och från klinik och hon fått droger på kliniken och är lite lullig av dem när man åker hem)

Jag går bet helt enkelt, hon reagerar inte som jag förväntat mig på det jag provat. Jag tror det är bara en ful vana/fix ide hon kommit på, men jag är angelägen om att bryta den snarast möjligt (men utan att glra transporten obehaglig, eller skador på häst eller transport)

Det jag önskar mig i ett sånt läge är en mikrofon mellan släpet och bilen så att man kan ryta till åt hästen när den gör så. Hade varit kul med en övervakningskamera också så att man hade kunnat se reaktionen :p

Hej! Vad tråkigt att hästen håller på så. Jag känner en som har samma problem. Det har gått så långt så ägaren inte åker vissa ställen pga att det är för mycket rödljus eller så. Hon planerar vägen och åker omvägar också. Men det här är ju inte roligt. Det verkar som en riktig fix ide. Det är möjligt att det enda som hjälper är att helt enkelt försöka vänta ut hästen och se om den ger sig. Jag kan tänka mig att mat inte heller funkar? Det kanske går om hästen får stå brett? (Eller så hoppar den ännu mer). Låt den stå i transporten
hemma och äta och sen om den blir mera "vän" med transporten. Eller kanske åka ihop med nån mer häst.

Storm skrev:
Det är möjligt att det enda som hjälper är att helt enkelt försöka vänta ut hästen och se om den ger sig. Jag kan tänka mig att mat inte heller funkar? Det kanske går om hästen får stå brett? (Eller så hoppar den ännu mer). Låt den stå i transporten
hemma och äta och sen om den blir mera "vän" med transporten. Eller kanske åka ihop med nån mer häst.

Hon har inget emot transporten, går gärna på och är lugn där (dvs inte uppstressad) och åker som sagt jättebra. Så mer en otålighetsgrej, tråkigt att stå still typ.

Brett åker hon, jag kör utan mellanvägg.
Mat fungerar inte, man kan härja medans man äter, inga problem :devil:

Annan häst kan hon glömma, jag kör bara en häst i taget så ingen vinner på att hon vänjer sig att åka med sällskap eftersom det aldrig skulle hända sen iaf.

Vänta ut är inget jag vågar göra just nu, det får bli sen i vår när hon är oskodd då, men det är ett tag till våren så vore bra om man kunde påverka det innan dess.

Pansi skrev:
Det jag önskar mig i ett sånt läge är en mikrofon mellan släpet och bilen så att man kan ryta till åt hästen när den gör så. Hade varit kul med en övervakningskamera också så att man hade kunnat se reaktionen :p

Japps, kunna ryta *Kele! Vad göööör du??! Matte ser dig!' *s*

IOfs tror jag inte det skulle ge så bra resultat, det är ju uppmärksamhet de vill ha när de håller på sådär, och FÅR de då det (negativ uppmärksamhet är ju också uppmärksamhet) så lär de aldrig sluta.

Skulel hellre ha någon liten grej som styrdes inifrån bilen så det blev lagom obehagligt när man gjorde så, nåt som petade till henne eller så *s*

vi gjorde följande med welsh unghästen;

Varje dag lät vi henne stå i transporten i paddocken med Huvudet utåt (så vi BACKADE in henne i transporten) och sedan band vi upp henne men ett grimskaft på var sida om huvudet, sedan fick hon stå där i ca 4-5 timmar varje dag. :devil:
så fick hon stå där och sparka å ha sig. (OBS! vi hade "bundit fast" släpet i ett träd så att den inte skulle trilla när hon konstrade sig. har en terräng paddock, dvs med terräng- galopp- dressyr- hoppning bana)

Har din häst någonting att äta i transporten ? tänk på att inte ha Hö NÄT utan en IKEA kasse eller spillsäck att lägga höt i. Som du vet är hö väldigt (!) dammigt så tänk på att lufta igenom det utomhus . eller använd hösilage!

om du behöver fler råd så får du skicka ett privatmed.

Lycka till

v_NiniZ_v skrev:
vi gjorde följande med welsh unghästen;

Varje dag lät vi henne stå i transporten i paddocken med Huvudet utåt (så vi BACKADE in henne i transporten) och sedan band vi upp henne men ett grimskaft på var sida om huvudet, sedan fick hon stå där i ca 4-5 timmar varje dag. :devil:
så fick hon stå där och sparka å ha sig. (OBS! vi hade "bundit fast" släpet i ett träd så att den inte skulle trilla när hon konstrade sig. har en terräng paddock, dvs med terräng- galopp- dressyr- hoppning bana)

Har din häst någonting att äta i transporten ? tänk på att inte ha Hö NÄT utan en IKEA kasse eller spillsäck att lägga höt i. Som du vet är hö väldigt (!) dammigt så tänk på att lufta igenom det utomhus . eller använd hösilage!

om du behöver fler råd så får du skicka ett privatmed.

Lycka till

Som jag skrivit så är jag just nu INTE beredd att riskera hästen och släpet genom att vänta ut henne. Risken på skador (oavsiktliga) på både släp och häst är alldeles för stor.

Att binda henne i släpet i 4-5 timmar anser JAG dessutom inte vara en bra ide heller, jag vill att mina hästar ska se släpet som en 'trevlig zon', inte som ett grymt långtråkigt ställe där man måste stå 4-5 timmar/dag. Speciellt dålig anser jag metoden vara på en unghäst, de är ju av naturen begåvade med kort koncentrationsspann och myror i kroppen.

Hon har nästan alltid mat i släpet (eller hon, jag kör nästan alltid med mat i). Jag använde rinte ens hö, och även när jag gjorde det så serverar jag det *ALDRIG* i transport just pga dammet. Utan här serveras hösilage både i släpet och annars. I Ikeakasse (jag är ingen vän av hönät övht)

Jag fick samma problem med en av mina som jag sprutat bakknäna på...så min teori har med behandlingen att göra + att en del hästar och bara ibland verkar det som dom blir illamående typ bakfulla av domosedan...kortison är ju ingen höjdare att få i sig och det kan mycket väl vara det hon blev jobbig för...

martha skrev:
Jag fick samma problem med en av mina som jag sprutat bakknäna på...så min teori har med behandlingen att göra + att en del hästar och bara ibland verkar det som dom blir illamående typ bakfulla av domosedan...kortison är ju ingen höjdare att få i sig och det kan mycket väl vara det hon blev jobbig för...

Trevlig teori, men tyvärr håller den inte. Hon började med det här beteendet i september 04 =/

Okej inte ni kanske, men som sagt så står hon i paddocken och under dom 4-5 timmarna så kollar hon på när alla tränar och får dessutom träffa lite nya kompisar då paddocken är en ÖPPEN paddock. Det har fungerat på alla våra unghästar hittills och knepet kommer från uppfödarna :smirk:

men alla hästar är inte lika.

*väcker liv i tråden igen*

Fler tips mottages gärna, då damen idag har levt såpass mycket rövare att jag vid ett rödljus var tvungen att slå på varningsblinkers och springa ut och kolla henne. Hon levde om utav bara HELVETE däreinne och jag började bli en aning orolig för om släpet skulle hålla, men ignorerade det. Då hör jag ett jävla liv, ett KAABAMM och bilen sätter sig på ändan. Där var jag SÄKER på att hon gått över bommen. Men när jag kom ut stod det illmariga monstret och tittade oskyldigt på mig.

Men ju längre hon får stå dessto värre liv för hon och dessto intensivare härjar hon. Så jag är rädd för både häst och släps välmående om jag skulle sätta mig med fikakorgen och vänta ut henne.

Det enda jag har kvar nu som ide själv är att servera kraftfodret i släpet, och lasta ut när det är slut och hoppas hon är lugn därinne medan hon äter, och sen förlänga tiden från hon ätit klart tills hon tas ut. Men om inte det hjälper vetefan =/ Och snart börjar jag se det som etTS TORT problem. Dels får man skämmas vid rödljus, och det är en skaderisk. Men hon går ju inte att ha ståendes i släpet på tävlingsplats, man kan inte stanna och äta när man åker (kul pålångresor - inte), man kan inte stanna och springa in på macken och handla och att tanka är riiiktigt kul *inte*

Som vanligt finns ju ingen patentlösning som passar alla men jag gjorde så att jag lät Flax stå där och banka ett tag. En långresa tur och retur Dalarna fick henne också att ställa fyra hovar i golvet.

Dock började hon banka vid hemfärd från träningar i vintras. Slutade när jag öppnade bakluckorna.

Men å andra sidan har vi kompisens häst 18 år gammal som från det man lastar i henne tills man tar ut henne bankar konstant. Även under färd. Hon har provat ALLT men inget hjälper.

Så du får nog testa dig fram. Men det brukar ju vara effektivt att inte bry sig om dom. Annars blir ju bankningar = matte kommer = positiv respons.

Lycka till!

Du har säkert provat det mesta och förmodligen så stämmer din teori.

Nu tror jag mig komma ihåg att du bytt släp så detta inträffar oberoende vilket släp du har?

Men iom att jag själv köpt nytt så har sambon fått roa sig med att köra omkring mig på våran grusväg så jag framförallt ville prova komforten med boogie men även känna efter hur fönster och takluck sak vara öppna under färd.

Vad som slog mig var att om allt var stängt så kändes det som attjag fick lock för öronen, skulle kunna vara obehagligt för en häst, + att alla ljud runtomkring, även grus som skvätter upp på släpet intensifieras ju långsammare man kör. Nu fattar jag att kört på aslfallt och att det är när du stannar som det är värst, men KAN hon var ljudkänslig och det är det hon reagerar på ?

Är det bara när ni stannar eller saktar ner medans ni kör som hon trasslar, eller stojar hon även innan man börjar köra och efter man stannat?

Kan bara tänka mig en grej som jag skulle pröva utöver allt du testat, det är att åka med henne i transporten en sådan situation där hon brukar fjanta sig. Eller skulle det vara farligt i ditt fall? Jag vet ju inte riktigt hur hon är...

Då kanske man kan visa därinne att man inte vill att hon ska hålla på så...

Skulle kanske testa det om det var Said.

Är det bara när ni stannar eller saktar ner medans ni kör som hon trasslar, eller stojar hon även innan man börjar köra och efter man stannat?

När släpet står still, oavsett när. Så ja hon härjar vilt även när man lastat men innan man börjat köra. Och sen närhelst man stannar under färd.

Kan bara tänka mig en grej som jag skulle pröva utöver allt du testat, det är att åka med henne i transporten en sådan situation där hon brukar fjanta sig. Eller skulle det vara farligt i ditt fall? Jag vet ju inte riktigt hur hon är...

Nejdå, skulle inte vara farligt, nu vet jag inte riktigt vad hon sysslade med igår när jag trodde hon gått över bommen, men annars när jag tjuvkikat på henne så det hon gör är trampar runt, stampar/slår med frambene, väger fram och tillbaka i släpet (gungar det) osv. Så det är inte förenat med någon fara att vara därbak. Men jag vet inte om det skulle hjälpa. Såfort hon får uppmärksamhet - positiv eller negativ - lägger hon av. En stund, och börjar sen. I början 'härjade' jag inte med henne eftersom jag inte ville hon skulle koppla släpet till bråk och negativa grejer men nu senaste månaderna har jag ryat i åt henne när hon håller på innan, och när jag stannat ( t ex för att kissa) och hons att igång. Hons lutar en liten stund och ser mycket belåten ut med att ha fått uppmärksamhet men börjar igen sen.

Hon visar inga tecken på att vara rädd eller upprörd, och hon blir inte svettig eller något utan hon verkar mest tycka det är trååååkigt när det står still.

Och soms agt så fort jag öppnar dörren står hon där och ser skenhelig ut och har minsann inte gjort nåååånting alls, så jag tror hon är hyfsat medveten om att man inte får.

Nu har jag lite ont om chaufförer, men ska prova åka med vid tillfälle, dock vet jag inte om jag riktigt tror det är en lösning, men det är ju lika väl värt att prova som något annat!

Nu tror jag mig komma ihåg att du bytt släp så detta inträffar oberoende vilket släp du har?

Av de jag provat - ja.

Hon har åkt i mitt gamla. Det var det hon började härja i (efter att ha varit lugn både i det och andra som yngre). Sen är hon körd i *tänka tänka* hyrsläp en gång - samma sak. Och så i två olika värmlandsvagnar (det jag skaffade efter mitt gamla, och nu lånevagnen jag har när det är hos släpvagnsdoktorn). Så det verkar inte bero på vilket släp man har.

Som liten stod hon så fint så, även om man så stannade och åt. Både i mitt gamla släp och i ett antal andra släp.

Vad som slog mig var att om allt var stängt så kändes det som attjag fick lock för öronen, skulle kunna vara obehagligt för en häst, + att alla ljud runtomkring, även grus som skvätter upp på släpet intensifieras ju långsammare man kör. Nu fattar jag att kört på aslfallt och att det är när du stannar som det är värst, men KAN hon var ljudkänslig och det är det hon reagerar på ?

Jag vet inte, jag TROR inte det. Jag har ju försökt se om hon i några ANDRA situationer reagerar. Men hon bryr sig inte om trafik runtomkring, inte ens om dets kramlar förbi en traktor, om en tradare accelererar förbi, en motorcykel blåser om etc. Den enda gången hon reagerat på ljud utifrån när hon stått i släpet var när vi körde ner till kliniken, då ett stridsflygplan uppvisningsflög på LÅG höjd över E4:an och sprängde ljudvallen flera gånger, då blev det oroligt därbak (under färd, vi stod inte stilla) och det kan jag ju väl förstå. Men annars har hon aldrig brytt sig, inte ens när det blåst hårt och det VINER på ett mycket otäckt sätt i hela släpet.

Ingens killnad på grusväg eller asfalt, i rusningstrafik eller helt solo på vägen. Den enda röda tråd jag hittat är att ju längre släpet står stilla dessto mer härjar hon. Men det är ingen skillnad om jag står i köerna i rusningstrafiken, eller om jag är helt själv på en mils radie och stannar för stopplikt härute i skogen.

Tasja skrev:
Som vanligt finns ju ingen patentlösning som passar alla men jag gjorde så att jag lät Flax stå där och banka ett tag. En långresa tur och retur Dalarna fick henne också att ställa fyra hovar i golvet.

Dock började hon banka vid hemfärd från träningar i vintras. Slutade när jag öppnade bakluckorna.

Men å andra sidan har vi kompisens häst 18 år gammal som från det man lastar i henne tills man tar ut henne bankar konstant. Även under färd. Hon har provat ALLT men inget hjälper.

Så du får nog testa dig fram. Men det brukar ju vara effektivt att inte bry sig om dom. Annars blir ju bankningar = matte kommer = positiv respons.

Lycka till!

Jo, jag har ju tolkat det (iom att hon inte verkar rädd, bara gör det när släpet är stilla etc, och slutar när hon får uppmärksamhet - positiv eller negativ) som att hon har tråkigt och får hon då uppmärksamhet, även om det är 'skäll' så blir det ju roligare. Så jag brukar ju ignorera det och roa mig med att titta på folk som cyklar in i lyktstolpar etc eftersom de tittar på släpet som kränger och inte vägen :devil: Och hade trott att det skulle vara övergående unghästfjant. Fast hon verkar bara bli värre =/

Och det är ju möjligt jag aldrig blir av med det, men det vore trevligt om man kunde ha henne stå i släpet på tävlingsplats etc.

Inte provat köra henne med öppen lucka bak än, har tänkt göra det men iaf när man lastar är hon oroligare innan man fällt upp den och hon inte ser. Men ska prova köra med nedfälld lucka någon dag här där det inte är så myckettrafik först och kolla.

Sen satt jag igår och funderade om jag skulle prova köra henne med mellanvägg faktiskt, så hon inte kan röra sig över så stor yta iaf, det kanske lugnar? Olika uppbindning står också på schemat.

När jag provat allt jag kan komma på kommer vi och hälsar på dig btw, och ser om det blir skillnad i boogie =)

Alexandra_W skrev:
Sen satt jag igår och funderade om jag skulle prova köra henne med mellanvägg faktiskt, så hon inte kan röra sig över så stor yta iaf, det kanske lugnar? Olika uppbindning står också på schemat QUOTE]

DET tror jag är en strålande ide :banana:

Ut och prova och återkom till en mkt nyfiken mimus

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
2 100
Senast: mackan
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 911
Senast: Tennessee
·
Småbarn Vi har en son på 2, 5 år som inte kan vara stilla och så har han varit typ från han var bebis. Han har nog aldrig suttit helt still mer...
2
Svar
32
· Visningar
9 117
Senast: Amha
·
Hästhantering Jag har lite problem med min 4-åring och hoppas att jag kan få lite bra råd och tips här :) Problemet är att han stökar runt en del i...
Svar
18
· Visningar
2 039
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama