Harig unghäst

Skreppur

Trådstartare
En harig unghäst som kan slita sig på två röda - vad skulle ni använda för huvudlag? Han är den mest lätthanterligaste unghingst jag stött på så det är bara osäkerhet från hans sida. Han är lyhörd men när han "faller i trans" är det försent, han kommer även travandes tillbaka efter att han skenat iväg en bit. Tackolov. (:

Han är ung i sinnet, försiktig och väldigt ny i min äga så jag klandrar honom långt ifrån! Faktiskt så är han enligt mig perfekt. Tänker bara på säkerheten.

Jag har använt en grimma med 3m rep under de korta promenader vi varit på. Men det är somsagt inte tillräckligt när han blir sådär stark. Tänkte lite på kapson med längre rep - kan det skada honom på något sätt om han plötsligt hoppar 2 m upp i luften och rycker?

Tacktack :)

Sv: Harig unghäst

Hur gammal är han?

På "mina" vilda unghingstar och ett och annat sto så hade jag helt enkelt en kedja över nosen, så länge man inte drar i den gör den ingen skada men när dom sliter till så är den guld.
Känns det elakt så kan du alltid lägga kedjan ett varv om nosgrimman så ligger den lite stadigare på plats.

Man kan ju ha huvudlag under grimman och ha ett grimskaft till bettet och ett till grimman, man tar i det som är lämpligast för tillfället.

Kapson är ju ett bra alternativ att prova om man har en.

Han är bara drygt 2 år, islandshäst. Jag ska fortsätta promenaderna med kapson med längre rep och se. Kedjor? Det är ju inte så att han testar eller liknande utan han blir bara rädd. Kan inte kedjor förvärra saken då? *jag har inte använt kedja mer än på ett stort starkt kallblod som kunde tuffa till sig, men aldrig på en hare*

Han ska få lååång tid att coola ner sig innan bett ens provas. Jag vill inte ha några trasiga munnar. (:

Senast ändrad:

Vad har du för grimma? Har du provat med repgrimma? Den brukar "bita" lite mer i såna lägen.

Kapson och longerlina skulle jag säga.... så får han plats att "fjösa sig" på och du kan hala in honom när han lugnat sig.

Repgrimma skulle jag testa, den är såpass skarp att den kanske kan få honom att "snap-out-of-if" och en rejält lång lina.

Men, vad är det som händer så han sprätter iväg sådär?

skulle testa repgrimman, de är mycket bättre än kedja, stigbett eller träns och man kan nästan garanterat klara av att hålla hästen.

Drar han iväg rakt fram eller vad gör han?

Hästar brukar ju inte direkt "slita sig loss" om de inte har lärt sig just det och så verkar ju inte fallet vara med din? Inte än iaf.

Jag gillar inte repgrimmor (förutom tydligheten, men inte som skarpa hjälpmedel) utan tycker en vanligt grimma med ett lite längre grimskaft, handskar på, kroppspråk och ev ett långt spö i början räcker gott. Iaf till saker i ponnyhöjd, vilket är det enda jag syslar med ;) Med lite teknik i rätt läge är de allra flesta lättstoppade.

Tycker du tänker helt rätt om bett :bow: :bow:

En smalare repgrimma med långt rep tycker jag är bäst. Den är rätt skarp om man tar tag. Min ganska unga häst som är väldigt bakskygg funkar bäst med det. När hästen rusar iväg, försök hinna rycka tag, släppa och dra hårt, det brukar göra att den vaknar upp upp skrämseln på första rycket, så man med andra taget har chansen att få den att snurra runt och vänta på dig, och lunga ner sig. Sen säger du inget mer, utan sätter tillbaka hästen i rätt position och fortsätter gå. Ingen dramatik och du ska inte jaga upp dig så växer de förhoppningsvis ifrån det.

Han kastar sig bakåt, åt sidan och sticker iväg när han ser saker han finner farliga. (Hittills har det varit vedmaskinen och poolen 5x5m). När han sprungit en bit försöker han leta sig tillbaka till mig och jag får snällt gå fram och plocka upp honom.

Jag tror som du att grimma med betydligt längre rep (handskar!!) är det bästa, alternativt bred kapson. Det handlar ju inte om att han busar eller testar vart gränserna går. Det ska bli spännande att se hur han reagerar när han märker att han inte kan springa iväg, hoppas det inte blir mer panik och en massa stegrande.

Jag har kört in traktorn och två soptunnor i hans hage - och imorse fick han frukosten på en enorm presenning, efter 20 minuter av analyserande vågade han sig snappa åt sig sina korn (samtidigt som jag satt bredvid och prasslade) när frukosten var slut kunde jag prassla och dra plastet runtom marken omkring honom utan några reaktioner. Min duktiga kille!

Senast ändrad:

En häst som blir rädd blir ju oftast inte mindre rädd av skarpa grejer, snarare av längre linor så den kan komma undan en lagom bit utan att för den sakens skull "komma till skogs" och helt komma undan faran. Att arbeta med flyktbeteendet helt enkelt.

Kan du inte följa med och släppa ut honom mer då om han slänger sig bakåt? Och helst hindra honom från att vända, det är en jobbig ovana som man helst ska försöka arbeta bort så fort det bara är möjligt i alal lägen.

Jag har alltid trott på att lagom "hålla fast" hantering är bäst. Att hästarna snabbt som attan (när de är unga, inte så starka och inte heller har lärt sig kunna springa ifrån allt hemskt och tackla alla problem genom att fly) lär sig att de aldrig kommer bort från hemska aker, att de aldrig flyr framåt eller vänder. I vissa sitationer innebär det tt man sätter ribban så högt att de inte får ta ett steg bort och i andra måste man låta dem slänga sig bakåt, men inte mer, de får aldrig tapap fokus från det de reagerat på för då har de lyckats genomföra "hela sin flykt" och det gynnar bara flyktbeteendet - att man ska dra först och tänka sedan.

Men det låter som du är inne på helt rätt väg. e honom tid oxå, et gör i de allra flesta fall väldigt mycket nytta på unga små harar. Min hästs mor ger utpräglat fega individer, tills de är typ 2 tror man de ska få hjärtinfarkt och dö av minsta lilla typ. Men sedan är et ofta som att vända på en hand, de blir tusen gånger tryggare, även de som inte hanterats alls mycket.

min krake tog 6 månader på sig innan han ens visade sig ha ett liv ute i hagen. Innan des sprang han enbart om en andra hästen sprang och bocksprång/skutt/glädje vågade han sig inte på alls. Nu är han jättebusig som 4 åring och drar snygga bockrepor och töntar sig varenda dag ;)

Du är klok, jag skulle kunna dela kunskaper med dig - och kaffe.

Min krake tog 6 månader på sig innan han ens visade sig ha ett liv ute i hagen. Innan des sprang han enbart om en andra hästen sprang och bocksprång/skutt/glädje vågade han sig inte på alls. Nu är han jättebusig som 4 åring och drar snygga bockrepor och töntar sig varenda dag ;)

Kul att du skrev det där. Min kille är "försynt" och "ber om lov" alldeles för mycket. Han vill inte riktigt stå på egna ben helt enkelt. I dagsläget brukar han springa efter mig/hästkompisen, skutta omkring och busa lite försiktigt när jag busar men såfort jag/hästkompisen slutar - så slutar han. Men jag tror att med tiden, när han lärt sig sin trygga plats så kommer han att precis som din, lära sig ta egna initiativ och lära sig att det inte är fel.

Senast ändrad:

Jag tror också du gör rätt som visar honom farliga saker, för jag tror att när han övervunnit sin rädsla för tex pressenningen så blir han liiiite lite stoltade och modigare.

Vilket oväder vi har haft! Översvämningar runt hela gården och när regnet väl hade lagt sig och jag rusade till hagen fick jag knappt röra honom. Han blev skrämd när jag kom (trots att jag pratade långt innan) och hoppade iväg, kom tillbaka efter lite velande och lät sig hälsas på. Men han ville inte att jag skulle komma för nära kroppen, då backade han försiktigt. Alla hans ingrodda smuts- å gräsfläckar var borta. Undrar om det hårda regnet gjorde illa honom? :/

Nä, det är nog ingen fara, men de brukar bli lite spattiga när det har varit galet väder.
Inte så konstigt.
Var bara ditt vanliga lugna jag och orora dig inte, så gör han det inte heller snart.

Hihi, tack :bow: Fast jag dricker nog hellre saft :angel:

Tror oxå det kommer med tiden. Hela min pålles släkt (med samma mamma, hon är väldigt speciell) tar några år på sig innan de hittar sig själva och vågar visa nosen. Men sen brukar de bli riktigt bra!

Våra hästar brukar inte vilja bli tagna på/få grimmor på sig när det regnat och de är blöta. Tror de tycker det är lite äckligt :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka