Hårdmetallskor

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Trotter
  • Startdatum Startdatum
T

Trotter

Har hört det sliter på hästens ben att trava med hårdmetallskor. Stämmer det?

Sv: Hårdmetallskor

Nu är jag ingen expert, men jag kan aldrig tänka mig att hästarna skulle bli mer slitna av dessa skor. Är det inte så att den som sagt det inte främst syftar på materialet utan att dessa skor nästan alltid har ett extra fäste i och med att de har en coromantkant också? Denna gör ju att hästarna får lite extra fäste och det kanske inte är bra i alla lägen. Alla hästar behöver ju inte alltid extra fäste och då sliter det mer än det gör nytta.
Kanten burkar dock vara väldigt låg, så att det ska slita så mycket har jag dock svårt att tänka mig.
Tvärtom så håller ju skon bättre och blir inte "slirig" lika fort, slitna sliriga skor orsakar nog mer slitage skulle jag tro.

Sv: Hårdmetallskor

kl

Lånar tråden, hoppas att det är ok!

Vad har ni för erfarenheter kring öppen tå? Jag har hört att vissa tycker att dessa skor sliter på hovleder och kotor. Funderar också på om det är vanligt att hästarna blir hovömma i tårna av dessa skor, eller om det är vanligt att hästarna får hovbölder i tårna? Någon som har några synpunkter på detta?

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
259
Senast: Unafraid
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 083
Senast: Mirtai
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
793
Senast: Kamomilla
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sex nya deltagare från trav- och galoppsporten får via ATG Talang möjlighet att boosta sin satsning mot toppen i sin respektive sport...
Svar
0
· Visningar
52
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka