Hårda, svullna ben efter skada

S

soffii

Jag tog ett budjonny sto på foder i november förra året. Förra vintern medan hon stod på ridskola hade hon och några andra hästar tagit sig ut genom hagen och när hon kom tillbaka hade hon en otäck skada på högra bakbenet (sett bakifrån, vet ej vilken väg man ska kolla sånt :smirk: ) Hon hade skadan vid hasleden, benpipan stack ut och såret syddes med 15 stygn. Det tog ganska länge förrän hon blev bra och ägaren trodde att att de skulle bli tvugna att avliva henne, men då plötsligt blev hon så pass bra att hon sakta kunde sättas igång igen. Då jag tog henne på foder hade hon endast gått nybörjarlektioner, alltså skritt och trav, men hon hade även galopperat lite och hoppat små hinder.

Enligt ägaren har hon alltid haft lite svullna bakben, särskilt om morgonen (hästen blir 20 i år), och när hon var och hälsade på i höstas tyckte hon att hon hade mycket bättre ben än vad hon någon gång har haft.
Bakbenen är, åtminstone det som har varit skadat, aldrig helt "smala" som dom skall vara, utan det skadade är liksom hårt och svullet, och vad jag fått lära mig är att det inte är bra? Det blir dock smalare efter motion men aldrig helt som det ska vara. Jag har haft veterinär som har kollat det men han påstod att det är vanligt när hon har haft en så pass svår skada. Jag rider inte henne hårt på något sätt, mest skritt och lite trav för att bygga upp muskler. Hon haltar inte, men går kanske lite ojämnt men det var också vanligt vid den här typen av skador menade veterinären.

Funderade om någon har erfarenhet av såna här skador? Går hästen att rida "hårdare" eller förblir dom som promenadhästar?

Här finns lite bilder där ni kan se skadan, förlåt för dåliga bilder, kan ta mera i dagsljus om det behövs... Bilderna är annars tagna ca en halvtimme efter en ridtur.

http://www.pixbox.se/pic_show_id18581506.html

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 495
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar