Hårda spår

Lejonelle

Trådstartare
Jag har en nyopererad unghund som har tråkigt och inte förstår att hon ska ta det lugnt. Hon behöver mentalt uttröttande övningar som inte är jobbiga för kroppen och då tänker jag förstås på nosarbete. Så jag tänkte försöka bjuda henne på lite hårda spår och till mitt förfogande har jag en 100 m grusväg och lite asfalterade vägar. På dessa vägar går förstås både vi i familjen och grannar och bilar och cyklar och sånt. Kan ni hjälpa mig att göra bra övningar för låt oss säga 10 dagar framåt? Betrakta oss som nybörjare, hon kan inte markera apporter eller nåt. Så jag tänkte hon skulle lära sig det i samma veva.

Precis. Det är det jag är ute efter. Så hur börjar jag?

Hur har du tränat vanliga spår? Det varierar ju lite vilket sätt som passar olika hundar (och förare), så det bästa är nog att börja om som om ni är nybörjare på ett sätt som du vet att ni trivs med, och helt enkelt göra väldigt enkla spår. Och skynda långsamt och fokusera på noggrant arbetssätt i spåret.

Lär in markeringarna helt separat tycker jag, och ta inte in dem i spåret förrän de sitter.

Jag är jättemycket newbie, hur gör man en spårruta och vad är den bra för? :)
Du trampar upp en fyrkant (kan sedan varieras till andra former) ordentligt och lägger godis i hörn, kanter och inne i rutan. Sen låter du hunden nosa reda på godiset. Enkelt :)
Ett bra sätt att lära hunden rätt spårbeteende och går enkelt att utöka systematiskt för att lära in spår.

Du trampar upp en fyrkant (kan sedan varieras till andra former) ordentligt och lägger godis i hörn, kanter och inne i rutan. Sen låter du hunden nosa reda på godiset. Enkelt :)
Ett bra sätt att lära hunden rätt spårbeteende och går enkelt att utöka systematiskt för att lära in spår.

Ska hunden spåra godiset i rutan eller leta upp det bara?

Jag har en nyopererad unghund som har tråkigt och inte förstår att hon ska ta det lugnt. Hon behöver mentalt uttröttande övningar som inte är jobbiga för kroppen och då tänker jag förstås på nosarbete. Så jag tänkte försöka bjuda henne på lite hårda spår och till mitt förfogande har jag en 100 m grusväg och lite asfalterade vägar. På dessa vägar går förstås både vi i familjen och grannar och bilar och cyklar och sånt. Kan ni hjälpa mig att göra bra övningar för låt oss säga 10 dagar framåt? Betrakta oss som nybörjare, hon kan inte markera apporter eller nåt. Så jag tänkte hon skulle lära sig det i samma veva.

Om hunden kan följa personspår sedan innan så skulle jag börja att lägga ett kort, rakt spår på någon grusväg där det kanske inte går så mycket folk. Du kan ju lägga godis i vartannat fotsteg i början för att hunden ska fatta att den ska spåra.

Om hunden är van vi grässpår kan du också lägga ett enkelt rakt spår som börjar på en gräsmatta och går över till asfalt/grus/sand på slutet och se om hunden förstår.

För Ladda blev det en störning med godis i spåret, det som fungerade bäst på henne var synretning, att hon såg mig gå iväg, och att jag sedan belönade och avslutade när hon spårade bra :) jag gick spåret med henne så fort jag kom tillbaka. Vi började på en grusplan med lite gräs här och var, och började med kanske 20m.

Den ska använda näsan för att hitta godiset i rutan. Det ska vara väl upptrampat i rutan så det blir inget spår på det sättet men det blir en naturlig förstärkning av korrekt spårbeteende.

Måste tacka för detta inlägg... (och ditt föregående) Jag testade en sån ruta till min hund förra veckan, för första gången. Av någon anledning trodde jag att det var helt nödvändigt att hunden skulle hitta saker i rutan. Trots att min hund inte har föremålsintresse. :cautious: Han tyckte mycket riktigt heller inte att det gav så mycket att snurra än hit än dit och inte hitta nåt vettigt (vettigt = godis). Nu ska vi göra om det. :) :up:

Den ska använda näsan för att hitta godiset i rutan. Det ska vara väl upptrampat i rutan så det blir inget spår på det sättet men det blir en naturlig förstärkning av korrekt spårbeteende.

I så fall förstår jag inte kopplingen till min fråga om hårda spår. Kan du förtydliga?

(födosök är en övning som den här hunden har gjort typ varje dag sedan hon var valp)

Älskar rutor. Perfekt övning. Enkelt, kräver lite yta, lite förberedelser och ger mer än man tror.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 308
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 723
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar