Hårda knölar på ena frambenet??

L

Lord Owen

Min häst har har fått två knölar på insidan av sitt vänstra framben. De sitter ungefär på mitten av skenan på insidan av benet. Det är en lite större knöl och sedan an mindre som sitter ovanför den större. De känns hårda och kalla, ingen vätska i dem. Den största är ungefär som en långfingernagel och den mindre som en lillfingernagel. De uppkom i måndags och har kanske gått ner liiiite sedan dess. Benen i övrigt känns som vanligt, svala och torra. Kanske är varma ibland när han stått och solat men det är ju en annan sak. Hovarna är inte heller varma. Han reagerar inte på om man trycker på knölarna så de verkar inte ömma. Pälsen är normal, inget skav där eller så och det finns ingen sårskorpa. Känns inte riktigt som ödem heller så det borde vara mjukt då tycker jag...

Vad kan detta bero på? Kan han ha slagit sig i hagen? Men då borde det ju göra ont och vara som en mjuk svullnad? :confused: Han har lindade ben på natten, kan det vara att det blivit något smuts som gjort en tryckskada?

Känns rätt onödigt att ringa vet. för två små knölar på ena benet som hästen inte ens bryr sig om eller har haft särskilt länge men man vill ju veta vad det är ändå. :D

Någon som tror att de vet vad det är?

Sv: Hårda knölar på ena frambenet??

Jag tycker att det låter som överben. Det kan dom få av slag bla.

Min har ett på skenbenet vf och ett på hb. Oftast ingen fara , mer ett "skönhetsfel" eftersom dom inte går att få bort.

Men att det skulle kommit på bara en dag? Kan inte så mkt om överben så. :D Vad ÄR det för nått?

Överben kan uppstå om benhinnan blir skadad, ex genom slag, överansträngning, felbelastning, sår. Då stimuleras ny benbildning, och det kallas då överben. (Är inte så bra på att förklara, nån kanske kan bättre?)
Sålänge överbenet inte skaver mot ex. griffelbenet så är det ingen fara, men skulle det "störa" så går det att operera bort.

Och jo, de kan uppstå över en dag.
Min häst blev utsatt för stenkastning i somras när hon stod i sjukhage, och jag kunde inte se något konstigt på benen. Men ett par dagar senare fanns där ett finfint överben på vf,det pluppade upp över natten.
Veterinären misstänkte först en griffelbensfraktur, men en röntgen uteslöt det, det var "bara" ett överben på skenbenet :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Ok, han går i en himla kupera hage med stenar och sånt. Kan det alltså vara så att han slagit i något och då har detta uppstått? :crazy:

Har överben någon effekt på hästen i övrigt? Att den skulle vara svagare i det benet eller något?

tror inte att överbenet försvagar benet, snarare tvärt om eftersom det är en slags förstärkning

ja, det lät ju positivt i alla fall. :p

så det enda negativa med just överben är att det är ett skönhetsfel?

Lord Owen skrev:
så det enda negativa med just överben är att det är ett skönhetsfel?

Japp. ;)
Om det nu inte är så att hästen har besvär av det, tex haltar, då bör man kolla upp det.

Senast ändrad av en moderator:

majja22 skrev:
Japp. ;)
Om det nu inte är så att hästen har besvär av det, tex haltar, då bör man kolla upp det.

okej, och det gör han ju inte så då får vi hoppas att det bara är ett litet fult överben då :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 882
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 651
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 906
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag vet inte ens hur jag ska beskriva detta. Jag har en liten knöl på varje sida om munnen, under tungan. Jag TROR att jag "alltid" har...
Svar
13
· Visningar
12 615
Senast: Spyro192
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama