Hård/trög i magen

Lona

Trådstartare
Baldur, 17-årig isisvalack, är väldigt hård eller trög i magen. Han kan absolut bajsa men det verkar som om han får "ta i" ordentligt. Sitter man på så känner man hur han verkligen jobbar med hela kroppen för att få ut bajset.
Borde man försöka justera detta med hjälp av fodret/tillskott? Vad i så fall?

Hans nuvarande foderstat är 4,5 kg hösilage, 0,5 kg hö (håller på och matar slut på sommarens tillskottshö), 2 dl Hippo Bas müsli (krubbskrammel), ett par msk linfröolja, någon morot och så mineraler. Den är inte ordentligt uträknad, fick höanalysen i dag.

Eller är jag bara en sjåpig extramatte:o?

Sv: Hård/trög i magen

Det kan handla om för lite fibrer, alltså för lite TS som din häst får i sig. Nu vet jag inte vad ditt hösilage innehåller för TS annars ser ju 4,5 kg väldigt lite ut i mina ögon. Ja då kan de bli hårda i magen, så ökar även risken för kolik.

Det kan också vara så att hästen dricker för lite, har du koll på ett ungefär hur mycket hästen får sig per dygn?

Boj har redan tagit upp bra tips, värt att kolla är också att kg ts verkligen fyller kraven för att magen ska fungera.

Kokta linfrön brukar få magen i trim, om allt övrigt är som det ska (dricker ordentligt, får i sig tillräckligt med fibrer etc)

Jag håller med Boj att 4,5 kg hösilage låter lit.! Gårdens gnuttshettis fodrades med ca fem-sex kilo per dag lågenergi hösilage förra vintern.

Precis som Boj mfl. så tänker jag först på för lite fibrer. Du kan prova att ge honom linfrökaka pellets, det hjälper magen att reglera bajsets form.
Men främst så hade jag gett mer grovfoder. Ni kan inte ge honom lite halm?

Svar till alla: För det första räknar jag som en kratta :o. Han får 6 kg hösilage + 0,5 kg hö + att det fortfarande är en del gräs i hagen vilket jag antar inte ger någon direkt näring men en del fibrer. Han har dock alltid varit hård i magen, även när han får bra mycket mer grovfoder än han får nu.

Halm äter han inte, pillar möjligen i det.

Det är omöjligt att säga hur mycket han dricker, inte särskilt mycket i boxen (kanske 10 liter ungefär? Har vattenhink, inte vattenkopp) men förhoppningsvis mer i hagen. Han brukar i alla fall dricka så fort han släpps ut på morgonen och gärna ta en slurk på väg in också, varför vattnet i hagen är godare vet jag inte:confused:.
Tidigare vintrar när det varit så kallt har jag försökt få i honom mer vatten men han vill inte ha vare sig utspädd mash, betfor eller annat. Tips?

Skall sätta mig och räkna på foderstaten nu när vi fått analysen men i första hand skall han alltså få mer grovfoder och se vad som händer.
Är linfrökaka eller -pellets annars lika bra som linfrön eller är det just fröna som är bra för magen? Hur mycket kan man ge? Då kan man väl ta bort linfröoljan, det känns som kaka på kaka annars? Han får den för jag tycker att han blir finare i huden/pälsen.

Tack för era svar:bow:!

Det låter som det är drickandet som spökar. För lite vatten ger torr avföring. Andra tecken på uttorkning? (nyp i skinnet på halsen, går det snabbt eller långsamt ut igen? Hur ser tandköttet ut?)

Äpplejuice, betforvatten eller helt enkelt vatten hemifrån för att se om han dricker mer då?

10 liter är väldigt lite, alla våra dricker ca 30 liter under natten, mer om de har tränats. Ge honom betfor med mycket vatten och håll tummarna. Man kan också testa att byta vattenhink eller att flytta på den för att se om det blir någon skillnad. Ge bakjäst i fodret (1 pkt om dagen) för att se om du kan få fart på mage och tarmar. Linfrökaka eller kokade linfrön är också bra.

Om jag hade varit du hade jag oroat mig för kolik och försökt ändra hästens dryckesvanor omgående. Snart blir det kallt och då ökar ju risken ytterligare.

Lycka till!

Svar till Lovisaleonora_ också:
Ok, får testa. Iofs så dricker nog ingen av de andra hästarna (16 st) mer på natten heller, brukar vara halvfulla vattenhinkar överlag på morgonen.
Vattnet hemma är samma som i stallet, kan dock testa att hälla upp från samma kran som hagvattnet är ifrån om det nu skulle vara något med just den kranen vi brukar använda till boxvattnet.
Skall testa att ställa in en hink till med "smaksatt" vatten för att se vad han väljer och om han dricker mer. Misstänker dock att han bara kommer att tramsa med hinken och spilla ut den vilket han gjorde förra vintern när han hade två, vet inte riktigt hur jag skall göra för att han inte skall tramsa.
Han tippar dem genom att lyfta i ena kanten, hjälper inte att ha hink med plan baksida och hänganordning. Får klura på detta!

Hur ser saltintaget ut? Ett sätt kan vara att blanda salt i maten.

Det finns hinkar som har en list som de hänger på, förutom upphängningen i själva bärhandtaget.

Han brukar få lite salt i kraftfodret om han ridits (=svettats), sen är det en del salt i hans mineralpellets också om jag inte missminner mig (Vitafor Solid). Han slickar på sin saltsten varje dag men inte jättemycket. Han har väl ätit upp hälften av saltstenen som var ny när han togs in i augusti fast då torkar jag av den varje dag och pillar bort lösa bitar så han har inte fått i sig lika mycket.
Hur mycket salt kan man egentligen ge en häst?

Idag fick han lite betfor i vattnet i boxen, får se vad som har hänt i morgon bitti. Men borde han inte egntligen få två hinkar då ifall han hellre vill ha vanligt vatten? (Fast finns det någon häst som tycker att vatten med betfor i är äckligt?)

Nu dricker ju iofs inte mina hästar så mycket mer nattetid, 7-10 liter är väl det som försvinner för det mesta. Men de har ju vatten i hagen också, och inga mag och avföringsproblem.

Oj, vad lite allas hästar dricker. 10 liter dricker samtliga våra mellan insläpp och kvällsfodring (ca 4 timmar i samband med fodring) sedan dricker de ytterligare ca 20 liter över natten och i hagen dricker de ca 30-40 liter åtminstone. Så 60-70 liter per dygn, tillgång till saltsten men inget extra salt i fodret. Fölisarna dricker ngt mindre förstås.

Till ts: Ja, testa att ta vatten från annan kran, ingen dum idé alls. Ett annat tips är att ställa in 2-3 hinkar i boxen. En del hästar dricker inte när de börjar närma sig botten på hinken. Vi hade en inackorderad som drack ganska lite, han fick 3 hinkar och drack sedan 2 st halva hinkar och lite ur den tredje = fick i sig ca 20-25 liter från insläpp till morgon istället för 10 liter i vanliga fall.

Mvh JV

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt 4,5åriga arabsto är väldigt hård i magen och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.. Har haft henne ca 3veckor och jag trodde...
Svar
13
· Visningar
1 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka