Hård träning

Sv: Hård träning

Måndag: 30-40 intervaller i 250m djupsand.
Tisdag: 2080m i 30tempo
Onsdag: Hage
Torsdag: Hage
Fredag: Samma som måndag
Lördag: Samma som tisdag
Söndag: Hage

Men det här var bara på 1häst. Som behövde det här för att gå framåt.

Har aldrig varit med om en sån här häst o hoppas att jag aldrig yräffar nånsådan igen.

måndag motion 5-6 km
tisdag 12 intervaller ....6+6 med 6-7 min vila mellan och max en minut och max 200 i puls
onsd hage
tors samma som mån ev ridning lugnt
fre , samma som tis
lörd-sön hage

så kan man köra i tre månader

man kan även lägga på 6 intervaller så det blir 18 om man vill eller har en häst som måste ha mera styrka..men jag har inte gjort detta...viktigt att ha pulsmätare och klocka.Och ett sunt förnuft :)

Beroende på individ skulle jag säga! Kolla puls och tänk på att konditionen ökar snabbare än vad senor, ligament, skelett osv hänger med.

195-200 i puls..det är väldigt olika från häst till häst...den bästa måste ner i 26 medans andra kan vara 30-35...väldigt viktigt med att kolla puls och ha klocka ( så man inte kör längre en en minut)

+ 1 på den...

Och så beror det ju på underlaget banan! :idea:

Förrförra vintern var rakbanan hos oss så pass att man kunde köra utveckande jobb i ca 55-tempo med starthästarna åt ena hållet och ca 50-tempo åt andra. Den lutar så pass mycket att det ger utslag på pulsen.

"Normalhästen" ligger på ca 39-42 åt ena hållet och 30-33 i tempo åt andra under en normal dag med torr bana.

Kanske knapp lån nu eller vad ni kallar det:/.... Men hur många dagar i veckan tränar ni hästarna? Och hur många dagar i rad som mest?

Jag kör mest varannandagsträning men i bland blir det 2 dagar på raken eller att de "står" upp till 3 dagar men då har jag bytt ut det lösgörande mellanjobbet mot riktig massage.

Däremot tummar jag inte på snabbjobben - det är så man aldrig får hästen till start... :D Om det nu inte är nåt fel på hästen det vill säga, då finns det ju andra saker som sätter kåppar i hjulet.

*KL*

tänkte svara, fast när jag läser svaren vettetusan om jag har någon som tränar hårt.. Starthästen går mest i hagen mellan starterna om det är 7-14 dagar emellan, han rids mest, men joggas då i vagn någon gång mest för att kolla av att han fortfarande hålls fräsch. Jag har fyra banditer som går ihop, och det är full rulle nästan jämt i hagen så de rör sig rätt friskt där, tror det bidrar lite till att de inte behöver köras superofta.

Annars gör jag som någon tidigare skrev, kör varannan dag ungefär, men kan också bli 3-4 dagar på raken beroende på vem och vad de gör, har en som blivit behandlad för 1.5 månad sen tror jag, och han joggas varannan dag ungefär, när han går in till banan för snabbjobb igen kan det se ut ungefär, tisdag jogging, torsdag jogging, snabbjobb lördag, dock kan han få göra något emellan ändå om jag ex är sugen på att bara ut och skritta, just nu håller ju inte underlaget för nå rakbana, annars kör jag rätt ofta på den.

Men just med den här hästen, fransman, så har vi hållt oss borta från rakbana etc då han tycker - fullt ös medvetslös, och blir bara tokdryg och STARK, så har jobbat med att få han lugn & fin och nu på senare tid har han varit snäll o foglig, även när vi kört på rakan ( utan intervaller )

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I söndags anmäldes danskan till disciplinnämnden efter att en video läckt där hon tränade sin häst med ”hårda metoder”.
Svar
0
· Visningar
201
Senast: Gunnar
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 083
Senast: Mirtai
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
794
Senast: Fiorano
·
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
766
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka