hård & stor galla på ena bakbenet.

C

cerrox

vad anser ni om det? ni får hem eran häst efter att ha varit hos fodervärd, gallor i kotsenskidan i alla 4 benen, antagligen pga för hårt riden. dock går alla gallorna ner förutom på ena bakbenet där kvarstår den.

gallan är fortfarande hård & ganska så stor, syns tydligt, den går inte ner vid rörelse, utan kvarstår hela tiden, blir varken mindre eller större. hästen reagerar inte alls för tryck, visar inget på hältundersökningen, på rakt spår, inget heller vid longering, markerar inget alls på böjproven. den enda avvikelsen är en viss rörelsestörning att hästen sätter ner det benet & vrider det något utåt i varje steg. men som sagt hästen visar ingen reaktion eller smärta alls.

vad tror ni att det kan bero på? kan det vara en gammal skada? hur hade ni gjort fortsättningvis?

veterinären har sagt att sålänge hästen inte visar något tecken på hälta eller smärta så är det bara att köra på. men hmm. .. hade kanske inte vart dumt att få några plåtar på röntgen av benet? fortsatt utredning på klinik med bedövning av olika leder? eller vad tycker ni?

Sv: hård & stor galla på ena bakbenet.

Var försiktig med bedövning i leder så att det inte blir för mycket. Nu vet jag ju inte vart du är på klinik men på vissa stället känns de som de mer än gärna sprutar upp leder, och kanske lite i onödan. Jag skall nog ha kört röntgen, absolut! Vad säger fodervärden då? Hon/han måste ju ha märkt det, eller?

Sv: hård & stor galla på ena bakbenet.

Var försiktig med bedövning i leder så att det inte blir för mycket. Nu vet jag ju inte vart du är på klinik men på vissa stället känns de som de mer än gärna sprutar upp leder, och kanske lite i onödan. Jag skall nog ha kört röntgen, absolut! Vad säger fodervärden då? Hon/han måste ju ha märkt det, eller?

hästen har inte varit på klinik ännu, bara hemma vet. fodervärden har väl inte sagt så mycket om det, men visst har hon märkt det, men då vart hästen lika mycket gallig i alla 4 benen. eftersom hästen har blivit tränad & tävlad ganska så hårt så lär det bero på det. gallorna vart kvar även när hästen kom hem, men nu är det ju denna gallan som inte vill försvinna.

men du hade kört på röntgen trots att hästen inte visar någon rekation eller smärta i benet alls? klart att man får vara försiktig så att det inte blir för mycket sprutor, men vi har vart med om det innan på annan häst & kliniken är en större som är vana vid hältutredningar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka