Hård men rättvis?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare melkutt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 370
M

melkutt

I börjar gjorde han utfall, morrade och skällde vid hundmöten, Men det börjar bli bättre.

Men han kopplar totalt bort oss när han ser andra hundar. Går inte och få någon kontakt med han:crazy:

Har gått en lydnadskurs, fick lära mej att man ska vara hård men rättvis.

Men vad menas med hård och rättvis?.

På kursen snärtade ledaren till han med kopplet över nosen när han inte lydde. Han blev paff kollade på ledaren hela tiden, släppte inte bliken ifrån han. Han släppt han tillome lös bland andra hundar! Den enda som han kollade på var ledaren.
Jag såg ut såhär:eek:

Men ska man behöva slå till hunden för att den ska lyssna?.
Det har aldrig jag gjort, men ioförsi har han aldrig lyssnat på mej heller:crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hård men rättvis?

Någon som har något tipps på vad man kan göra när hunden totalt kopplar bort en?

nej, slå aldrig till hunden om du inte är helt säker på vad du gör. det kursledaren gjorde var att chocka hunden lite, så han kom av sig i sitt utfall. men ska man använda sig av chockmetoder måste man veta exakt när och hur mycket, och det vet man inte som nybörjare.

börja med att få din hund att lyssna på dig i miljöer utan störning. och då menar jag att den ska lyda dig helt perfekt. säger du ligg ska den lägga sig omedelbart, och på ett kommando. om han inte lyder dig perfekt utan störningar finns det ingen anledning för honom att lyda dig med störningar. försök hitta en instruktör/annan duktig person som kan visa dig hur du ska göra (och inte bara visar vad han kan göra)! det blir så mycket lättare då.

på fråga två; se till att hunden inte blir blockerad. det går att bryta utfall med en chock som jag beskrivit ovan, men det är som sagt inget man ska ge sig på om man inte vet vad man gör.

börja med att få din hund att lyssna på dig i miljöer utan störning. och då menar jag att den ska lyda dig helt perfekt. säger du ligg ska den lägga sig omedelbart, och på ett kommando. om han inte lyder dig perfekt utan störningar finns det ingen anledning för honom att lyda dig med störningar.

Det är så sant det du skriver!:bow:
Han lyder mej inte perfekt när vi inte är störda, man får tex säga ligg 7 gånger innan han lägger sej.
så varför skulle han lyda mej när vi väl blir störda.

försök hitta en instruktör/annan duktig person som kan visa dig hur du ska göra (och inte bara visar vad han kan göra)! det blir så mycket lättare då.

Jag ska leta efter någon bra instruktör. Som kan visa hur JAG ska göra. Hunden kan, bara han vill.
Så det är jag som behöver lära mej.:)

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 368
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 490
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 213
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 114
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023