Hård i munnen.

Tättran

Trådstartare
Hur ska få en häst som har blivit riden, så den är hård i mun ,att bli känslig för lätta hjälper igen ?

Sv: Hård i munnen.

Pröva rid med lätt kontakt, mycket eftergift och få, tydliga (nästan överdrivna) tygeltag. Bli inte hängande i tyglarna och pröva med så mjukt bett som det bara går. Detta har funkat för mig. Köpte en häst i vintras, stenhård i munnen, men idag rider jag honom på vanligt tränsbett och nova silikon och han är jättefin och mjuk! :laugh:

Håller med anna__panna, men det jag främst tror hjälper förutom att använda tydliga och få tygeltag är att försöka rida mycket för sitsen och skänklarna.
På så sätt spelar det ju inte allt för stor roll hur hästen är i munnen, och innan du vet ordet av så har du en lydig och bra häst, enbart för sitsen.
Så på ett sätt är det nästan "bra" att hästen är hård i munnen för då får du träna på att rida på ett helt annat (och egentligen bättre) sätt.

Good luck! :)

Pröva rid med lätt kontakt, mycket eftergift och få, tydliga (nästan överdrivna) tygeltag. Bli inte hängande i tyglarna och pröva med så mjukt bett som det bara går. Detta har funkat för mig. Köpte en häst i vintras, stenhård i munnen, men idag rider jag honom på vanligt tränsbett och nova silikon och han är jättefin och mjuk! :laugh:

Håller med! För många år sen red jag en halvblodsvalack av den "gamla typen" både tungriden, stark och hård i munnen. ca 165 cm hög. Han reds både på kandar och pelham.

Men jag gav mig f*n på att jag skulle kunna rida på vanligt tränsbett både när jag tränade dressyr och hoppning. Till slut funkade det! Jag är 161 hög ch väger 55 kg. Så jag fick kämpa på rätt rejält.

SÅ man får jobba för det och verkligen RIDA med mjuk hand. INTE bli hängande i handen utan jobba med säte osv. Till slut kunde jag hoppa 1.20 på vanligt tränsbett :bump:

Däremot hade jag pelham när jag red ut, mest av säkerhetsskäl, han blev väldigt stark och kunde dra väg i skogen!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 881
Träning Jag har en ponny som blir extremt stressad vid tävling. Hon är väldigt känslig och har mycket gång och blir väldigt explosiv inne på...
Svar
2
· Visningar
281
Senast: animalasia
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
730
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama